سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

هدیه تهرانی قرار بود با «روز واقعه» به سینما معرفی شود/ خبرهای جدید از جشنواره فجر و فیلم مهران مدیری

formula1-1

مسعود نجفی با حضور در «فرمول یک» در گفتگو با علی ضیاء آثار عاشورایی سینمای ایران و حواشی آنها را مرور کرد و همچنین اخبار جدیدی از جشنواره فیلم فجر و فیلم مهران مدیری داد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی «فرمول یک»، سیدعلی ضیاء امروز شنبه ۲۹ آبان در چهاردهمین قسمت از برنامه صبحگاهی شبکه یک، میزبان مسعود نجفی کارشناس سینما و مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر بود و در گفتگو با او به مرور فیلمهایی پرداخت که به واقعه عاشورا پرداخته اند.

نجفی درباره این آثار توضیح داد: از بین فیلمهای عاشورایی که یا مستقیما به این واقعه پرداخته یا تاثیراتی را که روی زندگی امروزی داشته هدف قرار داده اند، به عنوان اولین اثر می توان به «سفیر» اشاره کرد. این اثر اولین فیلمی است که درباره واقعه عاشورا ساخته شده و به قیس بن مسهر نماینده امام حسین (ع) می پردازد.

وی افزود: «سفیر» ساخته زنده یاد فریبرز صالح در اولین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و به ویژه برای مخاطبان خارجی بسیار جذاب بود. بازی فرامرز قریبیان هم در این فیلم بسیار به چشم آمد.

کدام بازیگران قرار بود پیش از شجاع نوری در «روز واقعه» باشند؟

این خبرنگار و کارشناس عرصه سینما ادامه داد: «روز واقعه» اولین ساخته شهرام اسدی دومین فیلم این فهرست است که تاکنون بسیار دیده شده و رکورد دار پخش از تلویزیون است. این فیلم بر اساس متنی از بهرام بیضایی تولید شده و آن زمان چون اسدی فیلمی نساخته بود، قرار بود ۱۰ دقیقه آزمایشی بسازد که در این بخش آزمایشی آتیلا پسیانی بازی می کرد. آن موقع به جای شجاع نوری قرار بود پارسا فیروزفر به ایفای نقش بپردازد که به دلیل جثه اش مورد قبول قرار نگرفت و جمشید هاشم پور نیز چون در فیلمهای اکشن شناخته شده بود از این کار کنار گذاشته شد.

هدیه تهرانی بنا بود با «روز واقعه» به سینما معرفی شود

وی در پاسخ به ضیاء درباره دیگر حواشی تولید این اثر، یادآور شد: فریبا کوثری و هدیه تهرانی هم برای نقش اصلی زن این پروژه تست گریم داده بودند. قرار بود تهرانی با این فیلم به سینما معرفی شود اما در نهایت قرار شد لادن مستوفی در این فیلم بازی کند که اولین تجربه او به حساب می آمد. عوامل پشت صحنه این فیلم هم بسیار کارآزموده و حرفه ای بودند که از جمله دلایل موفقیت این اثر به حساب می آید.

formula1-2

نجفی ادامه داد: «عصر روز دهم» به کارگردانی مجتبی راعی فیلم دیگری است که در زمان واقعه عاشورا نمی گذرد اما راعی در این فیلم برای اولین بار دوربین سینما را به بین الحرمین برد و عزاداری تواریج که بسیار معروف است در آن به تصویر کشیده می شود.

مدیر روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش که واقعه عاشورا را به تصویر درآورده، در حد نصف روز اکران عمومی داشته و هنوز امیدواریم این فیلم اکران عمومی داشته باشد و رنگ پرده سینما را ببینید.

ناامیدی رییس سازمان سینمایی از اکران «رستاخیز»

وی تصریح کرد: متاسفانه مشکلاتی بر سر اکران «رستاخیز» به وجود آمد و به خاطر نمایش چهره حضرت ابوالفضل مورد انتقاد قرار گرفت. در پی شکایت عوامل از وزارت ارشاد، دادگاه به نفع آنها رای داد و بنا بود فیلم اکران شود. اخیرا که از آقای ایوبی رییس سازمان سینمایی سوال کردم به کل از اکران این اثر ناامید شده بود چون عوامل فیلم بر خواسته هایشان پافشاری می کنند و هنوز اکران این فیلم قطعی نیست.

نجفی افزود: هرچند من هم انتقاداتی به فیلم دارم و دقتی که همیشه از احمدرضا درویش سراغ داریم درباره فیلمنامه و متریال تصویری در این کار گاهی مورد انتقاد است اما امیدوارم این فیلم به زودی رنگ اکران را ببیند.

formula1-3

وی در پاسخ به سوال ضیاء درباره عدم مطابقت برخی بخشهای فیلم با مقاتل، توضیح داد: با اینکه سالها از واقعه عاشورا گذشته اما در ذهن تک تک افراد جامعه جزئیات آن بر اساس عزاداری ها وجود دارد و اگر چیزی خارج از آن نمایش داده شود همه متوجه می شوند. مثل همان نکته ای که شما درباره حر اشاره کردید و در مقاتل هست و متفاوت است با آنچه که در «رستاخیز» به نمایش درمی آید.

این کارشناس سینمایی همچنین از فیلم چهاراپیزودی «هیهات» که دو اپیزود آن مستقیما به این واقعه ارتباط دارد و همچنین فیلم «دلشکسته» که کاراکتر اصلی آن به خاطر این واقعه دچار تحول می شود، به عنوان دیگر فیلمهای این فهرست نام برد.

جشنواره فجر امسال کارگردان اسمی به اندازه سال گذشته ندارد

نجفی در پایان درباره جشنواره فیلم فجر نیز گفت: فرصت ارسال آثار تا اول آذر ماه تمام می شود. امسال جزو سالهایی است که گرچه کارگردان اسمی مانند سال گذشته در جشنواره نداریم اما جوانان تجربه گرای زیادی داریم که مطمئنا برخی از آثارشان با استقبال مواجه می شود.

فیلم مهران مدیری دوشنبه کلید می خورد

به گفته او فیلم جدید مهران مدیری با عنوان «ساعت ۵ عصر» نیز قرار است به تهیه کنندگی اسپانسری که از «فرمول یک» نیز حمایت می کند، دوشنبه اول آذر کلید بخورد.

«فرمول یک» شنبه تا چهارشنبه ها هر روز ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۱۰ با تهیه کنندگی افشین حسین خانی و با خوانندگی تیتراژ حامد همایون روی آنتن شبکه یک سیما می رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>