سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ آذر ۱۳۹۵ در ۳:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

قطب‌الدین صادقی: ساخت آثار تاریخی به‌ویژه تاریخ معاصر بسیار دشوار است

ghotbodin-sadeghi

قطب‌الدین صادقی معتقد است باید تاکید کنم که ساخت آثار تاریخی به‌ویژه تاریخ معاصر بسیار دشوار است و هر کارگردانی از پس کار برنمی‌آید؛ ولی ورزی بسیار خوب از پس سریال «معمای شاه» برآمده است.

به گزارش سوره سینما ، وی در گفتگویی با بیان اینکه به نظرم او هم به کارش اشراف دارد و هم این‌که می‌داند از بازیگر چه بخواهد افزود: ورزی از آن دست کارگردانانی است که بزرگ بودن کار باعث نمی‌شود دست و پایش را گم کند، بلکه در نهایت صبر و حوصله کارش را انجام می‌دهد. برخی کارگردانان در صحنه بازیگران را خیلی درک نمی‌کنند، اما ورزی درک بالایی از کار هنری دارد و از هر بازیگر به اندازه توانایی‌اش انتظار دارد. این تعامل باعث شده، حتی بازیگری که نتواند حس درستی برای صحنه‌ای داشته باشد، در دکورهای مختلف تکرار کند تا همانی شود که ورزی می‌خواهد.

این نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به ضرب‌آهنگ و ریتم سریال معمای شاه عنوان کرد: قبل از پخش سریال من بخشی از دربار را در اتاق مونتاژ دیده بودم و واقعاً لذت بردم که این‌قدر با شکوه کار ساخته شده بود. علاوه بر خوش ساخت بودن، ریتم سریال خوب، پر شتاب و متناسب با قصه است و این کار راحتی نیست که هم دیالوگ‌ها را کم نکنید و هم این‌که ضرب‌آهنگ قصه را حفظ کنید. در واقع این فقط از عهده کسی برمی‌آید که کارش را بلد باشد. ورزی دقیق می‌داند کجا باید کات بدهد.

صادقی ادامه داد: در یک جمله می‌توانم بگویم سر کار ورزی، ارتباط انسانی و دوست‌داشتنی حرف اول را می‌زند. با احترام با بازیگران حرف می‌زند. در مجموع باید تاکید کنم بازی در نقش‌های تاریخی سخت‌تر است، چون باید خطوط درشتی از شخصیت را منطبق بر تاریخ بازی کرد. هر چند در نقش‌های غیرتاریخی نیز این دقت وجود دارد، اما در آثار تاریخی از قبل یک تصویر یا سند موجود است و بینندگان علاقه‌مندند بازیگر را با شخصیت واقعی تطبیق دهند.

این پژوهشگر، منتقد و مدرس که تاکنون در سریال‌های محدودی همچون زمین انسان‌ها، فاکتور هشت، کیف انگلیسی و کلاه پهلوی بازی کرده است در پاسخ به این سوال که یک نقش باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا مورد پذیرش او باشد، گفت: کار من بیشتر نویسندگی، کارگردانی، پژوهش، نقد و تدریس است، ولی هر از گاهی اگر یک فرصت خوب پیش بیاید، بدم نمی‌آید بازی کنم، برای این‌که تجربیات زیادی دارم و بازیگری را درس می‌دهم. خودم هم دوست دارم بازی کنم. علاقه‌مند هستم با گروهی کار ‌کنم که با فرهنگ باشند. ضمن این‌که نقش خوب باشد. هر نقشی را قبول نمی‌کنم. نقش باید جای کار و ارزش‌های دراماتیک داشته باشد. من از کیف انگلیسی تا سریال فاکتور هشت نزدیک به ۲۵ سریال را با دستمزدهای خوب رد کردم، اما سریال معمای شاه همه این ویژگی‌های خوب را داشت.

وی که در سریال معمای شاه نقش شاپور ریپورتر را ایفا می‌کند درباره این نقشش گفت: من از سال‌ها پیش با محمدرضا ورزی رفاقت داشته و همیشه دوست داشتم در یکی از آثار او بازی کنم، اما بنا به دلایلی این اتفاق رقم نخورد؛ ولی این مساله باعث نشد که در دوستی ما خلأیی وارد شود. تا این‌که پیشنهاد بازی در سریال معمای شاه را داد. در ابتدا قرار بود نقش دیگری را بازی کنم و در نهایت نقش شاپور ریپورتر به من واگذار شد. وی ادامه داد: من هم بدون این‌که سناریو را بخوانم به ورزی اعتماد کردم. از آنجا که کارهای قبلی ورزی را دیده بودم، به همین دلیل به او اطمینان داشتم. قبل از بازی در این اثر مطالعاتی درباره نقش شاپور ریپورتر و پدرش داشتم که از عوامل انگلیسی‌ها بودند. بخشی از اطلاعاتم را از فیلمنامه گرفتم و با کمک گرفتن از تخیل این نقش را بازی می‌کنم. در این سریال بینندگان می‌توانند از طریق این شخصیت شاهد درگیری‌هایی که بین احزاب در ایران رقم خورده بود، باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>