سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ آذر ۱۳۹۵ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
در گفتگو با «سوره سینما» عنوان شد:

سعید مستغاثی: اغلب فیلم‌های حال حاضر سینمای ایران ارتباطی به جامعه ندارد

mostaghasi

سعید مستغاثی منتقد سینمای ایران معتقد است: متاسفانه اغلب فیلم‌هایی که در سینمای ایران در حال حاضر ساخته می شود نه ارتباطی به جامعه دارد و نه خانواده ها آن را می پسندند.

سعید مستغاثی منتقد و مستند ساز در گفتگو با سوره سینما در مورد عدم حضور خانواده ها در سینما توضیح داد: اینکه خانواده ها تمایلی به سینما رفتن ندارند نکته قابل پنهانی نیست؛ حتی به اذعان سایت BBC و منتقدان این رسانه فیلم هایی که در حال حاضر در سینمای ایران به نمایش در می آیند فیلم های خشونت طلب و هیستریکی هستند یا دو سال قبل روزنامه گاردین نوشت که فیلم های سینمای ایران در فضای خیانت و مصرف مواد مخدر به معرض نمایش در می آید.

وی ادامه داد: این تصویر و این برداشت ؛ روایت ما نیست که بخواهیم بگوییم دچار توهم شده ایم. این مطالب را منتقدانی که تنها در جشنواره های خارجی نشسته اند و یکی دو فیلم ایرانی را نگاه می کنند نمی گویند، بلکه آنهایی هستند که به ایران سفر کرده اند و کلیت فیلم های یک سال سینمای ایران را فرضا در جشنواره فجر تماشا کرده اند.

این منتقد سینما گفت: در چنین فضایی کاملا طبیعی است که خانواده ها احساس امنیت و آرامش نمی کنند و رغبت سینما رفتن ندارند.

وی به صحبت هایش افزود: در سینمای آمریکا یک فیلم اگر کلمه نامناسب در آن وجود داشته باشد بلافاصله درجه سنی به آن می خورد و محدودیت برای نمایش آن بوجود می آید؛ حال آنکه در ایران فیلم ها با الفاظ و ارتباطات نامناسب بدون هیچ معیاری در مکان های مختلف به نمایش در می آید و اعتراضات خانواده ها را که مجبور شدند این فیلم ها را ببینند بر می انگیزد.

مستغاثی افزود: به شخصه شاهد بودم در اتوبوسی خانواده ها به نمایش فیلم یک معمولی (از نظر منتقدین) اعتراض داشتند ؛چرا که پر از الفاظ رکیک  و رابطه های غیراخلاقی بود. جوان هایی که ارتباط  و ازدواجشان معقولانه است وقتی در فضای چنین فیلم هایی قرار می گیرند دچار شرم و حیا می شوند چرا که برای خود محدودیت قائل هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه اغلب فیلم هایی که در سینمای ایران در حال حاضر ساخته می شود نه ارتباطی به جامعه دارد و نه خانواده ها آن را می پسندند. فضای سینمای ایران به شدت نامناسب است فیلم ها را به اسم سینمای اجتماعی اما به شدت غیراخلاقی تحویل مخاطب می دهند. نه تنها خانواده ها که جوانها هم شرم از دیدن این فیلم ها دارند.

مستغاثی در ادامه گفت: به نظر من سینمای ایران سینما نیست؛ به شخصه معتقدم اگر فیلم های خارجی ببینم به مراتب بهتر است از دیدن این نوع فیلم های ایرانی .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>