سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آذر ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
پروفسور فرای‌لینگر معالج جانبازان ایرانی از حوزه هنری بازدید كرد؛

مومنی‌شریف: ملت ایران دوستان خودشان را فراموش نمی‌کنند/ فرای‌لینگر: حوزه هنری مسئولیت سنگینی بر عهده دارد

frilinger1

رئیس حوزه هنری در دیدار صمیمانه با پروفسور گرهارد فرای‌لینگر پزشک معالج جانبازان ایرانی گفت: ملت ایران دوستان خودشان را فراموش نمی کنند؛ اینجا وطن دیگر شماست.

به گزارش سوره سینما به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، پروفسور گرهارد فرای‌لینگر پزشک ۹۰ ساله اتریشی به همراه فرزندش مارکوس فرای‌لینگر و مصطفی رزاق کریمی کارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول»، چهارشنبه ۲۴ آذرماه از حوزه هنری بازدید کردند و دیدار صمیمانه‌ای با رئیس و جمعی از مدیران و هنرمندان این نهاد انقلابی داشتند.

محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، نیز ضمن خوشامدگویی به پروفسور فرای‌لینگر، اظهار کرد: خوشحالیم که در این سفر میزبان شما بودیم. از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و به ایران آمدید، سپاسگزاریم.

وی ادامه داد: شما در روزگار غریبی و مظلومی ملت ما به نام انسانیت و حقیقت از ما و جانبازان ما دفاع کردید. در زمانی که دولت‌های قدرتمند چشمانشان را روی حقایق بسته بودند و نمی خواستند صدای مظلومیت مجروحان ما شنیده شود، شما با شجاعت جنایت صدام و حامیانش را در استفاده از بمب‌های شیمیایی افشا کردید و با مهربانی و دلسوزی برادران مجروح ما را معالجه کردید. امروز که ملت ما قدرتمند شده است و دیگر قدرت های بزرگ دنیا نمی توانند او را نادیده بگیرند، هنرمندان ما به نام ملت ایران از شما تشکر می‌کنند.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه در  این مرکز به آن  رویی از جنگ می پردازیم که جنگ افروزان مایل نیستند شنیده و دیده شود، عنوان کرد: حوزه هنری به بخش انسانی جنگی که بر ما تحمیل شد می‌پردازد. خوشحالیم که حرف ما مخاطبان زیادی دارد، تمام انسان های صاحب فطرت پاک مخاطبان ما هستند و آثار ما را دنبال می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ملت ایران دوستان خودشان را فراموش نمی کنند. اینجا وطن دیگر شماست، امیدواریم بازهم شما را به همراه خانواده محترمتان در ایران  ببینیم.

در این دیدار پروفسور فرای‌لینگر ضمن اظهار خوشحالی از دیدار رئیس  و تعدادی از مدیران و هنرمندان حوزه هنری بیان داشت: در این سفر به قدری از من مراقبت و تقدیر کردند که خودم هم انتظارش را نداشتم. دیدن ایران و حضور در بین شما من را به یاد گذشته‌ها انداخت. من در ۱۸ سالگی وارد جنگ تحمیلی شدم که هیتلر به راه انداخته بود و در همان دوران اسیر و بیمار شدم. پس از پایان جنگ تصمیم گرفتم پزشک شوم و در ۲۶ سالگی مدرک پزشکی خود را گرفتم و شروع به درمان بیماران جنگی کردم.

وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و دیگر مدیران و هنرمندان حوزه هنری که در حوزه جنگ تحمیلی به تولید اثر می‌پردازند، اظهار کرد: امروز با حضور در حوزه هنری مبحث جدیدی پیش چشمم باز شد. شما کار بسیار بزرگی می‌کنید و مسئولیت سنگینی بر عهده دارید، چرا که جنگ ساده نیست و فراموش نمی‌شود.

frilinger2

مصطفی رزاق کریمی که مستندی با عنوان «خاطراتی برای تمام فصول» از زندگی پروفسور گرهارد فرای‌لینگر و درمان جانبازان ایرانی توسط وی در اتریش ساخته بود نیز گفت: پروفسور فرای‌لینگر متخصص پوست و سوختگی بود و البته بعدها تخصص جراحی پلاستیک را هم گرفت. می‌توان گفت در دوران کاری خود به تمام کشورهایی که درگیر جنگ بودند و در جنگ هایشان از بمب شیمیایی استفاده شده سفر کرده و بدحال ترین مجروحان را مداوا کرده است.

وی تصریح کرد: این پروفسور اتریشی برای درمان مریضان بمباران شیمیایی در ایران، تحقیقات بسیاری بر روی مواد شیمیایی استفاده شده توسط صدام انجام داده است. دو پزشک در اتریش حضور داشتند که همچون او مجروحان جنگی را مداوا می کردند. خاطرم هست یکی از همین مجروحان جنگی بدنش بر اثر انفجار شیمیایی تکه پاره شده بود و چشمانش نیز نابینا بود. یک روز که به عیادتش رفتم، متوجه شدم در رختخوابش نیست. نگران شدم که نکند منافقین آنجا آمده باشند و بلایی بر سرش آورده باشند. پس از جست‌وجوی فراوان، متوجه شدم پروفسور معالجش، او را به بالکن بیمارستان برده تا شهر وین را نشانش بدهد. وقتی به پروفسور متذکر شدم که مریض نابیناست، گفت که گاهی برای دیدن به چشم نیازی نیست و وقتی به مریض گفتم تو که زبان پروفسور را نمی دانی، گفت گاهی برای شنیدن به زبان نیازی نیست و من امروز احساس کردم که وین را دیده‌ام.

وی همچنین گفت: در دورانی که در ایران بمباران شیمیایی شد، فرزند فرای‌لینگر ۱۰ ساله بود و به علت کمکی که ایشان به مجروحان ایرانی می‌کردند، او تحت فشار قرار می گرفت و در مدرسه او را آزار می‌دادند. خانواده پروفسور نیز در آن دوران از سوی رسانه‌ها و برخی مسئولان اتریشی تحت فشار قرار می‌گرفتند.

در این دیدار، حبیب احمد زاده مستند ساز و نویسنده ادبیات دفاع مقدس و فعال عرصه صلح نیز پروفسور گرهارد فرای‌لینگر و فرزندش را همراهی می‌کرد.

از دیگر حاضران در این نشست می‌توان به مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، محمدحمزه زاده قائم مقام حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی بهداروند نویسنده و جانباز دفاع مقدس، خسرو زینال پور معاون آموزش و پژوهش حوزه هنری و هادی مولوی‌دوست مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل حوزه هنری اشاره کرد.

گفتنی است پروفسور گرهارد فرای‌لینگر در دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق، به جهانیان ثابت کرد که عراق علیه ایران سلاح شیمیایی به کار می برده است. پروفسور فرای‌لینگر در زمان جنگ به ایران می‌آید و با بردن سندهایی به جهان ثابت می کند که چنین جنایتی انجام گرفته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>