سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ دی ۱۳۹۵ در ۵:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در چهارمین قسمت برنامه «سینما دو» مطرح شد:

تک فرزندی برای آینده جامعه کشور بسیار خطرناک است

cinema2-1

در چهارمین قسمت از برنامه «سینما دو» سیدجمال سیدحاتمی کارگردان فیلم «لاک قرمز» با حضور در این برنامه ، درباره دلایل و روند ساخت این فیلم با محمد خزاعی و میهمانان گفت‌وگو کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از مشاور رسانه ای برنامه «سینما دو»،‌ محمد خزاعی مجری و کارشناس این برنامه پیش از دعوت از کارگردان فیلم «لاک قرمز» با طرح‌ پرسش‌هایی همچون اینکه تفاوت فیلم تلخ و فیلم سیاه نما چیست؟، فیلمسازی که اثری اجتماعی می‌سازد چقدر باید خودش در جامعه حضورداشته باشد؟ ، تاثیر نهادهای اجتماعی همچون مدرسه بر روند تربیتی دانش آموزان چگونه است؟ ، از جمال حاتمی میهمان برنامه دعوت کرد تا به استدیو بیاید.

حاتمی با اشاره به اینکه فیلم ما یک اثر زنانه است که در باره دختران و زنان ساخته شده ، گفت: من همه شخصیت‌های فیلم «لاک قرمز» را می‌شناسم زیرا با آنها زندگی کرده‌ام و هر روز تمامی آنها را در کنار خودم می‌بینم و حس می‌کنم.

وی ادامه داد: «لاک قرمز» دغدغه شخصی خود من است و به عنوان یک کارگردان در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که شخصیت‌های لاک قرمز نیز در آن به صورت عینی و واقعی حضور دارند.

کارگردان «لاک قرمز» با تاکید بر اینکه اصلا قصد نداشته تا فیلمی سیاه نما بسازد ، گفت: فیلم لاک قرمز تلخ است زیرا از یک مشکل اجتماعی سخن می‌گوید اما سیاه و سیاه نما نیست.

وی با اشاره به تفاوت دو فیلم سیاه نما و تلخ گفت: فیلمی سیاه و یا سیاه نما است که در آن بدبینی و ناامیدی وجود داشته باشد و در پایان فیلم هیچ امیدی برای حل سختی‌ها و مشکلات نشان داده نشود.حتی اگر این امید روزنه‌ای بیش نباشد.

حاتمی افزود: در فیلم «لاک قرمز» تلخی ، سختی و مشکلات وجود دارد اما ما امید را هم در پایان فیلم می‌بینیم. این فیلم یک قهرمان نوجوان دارد که با وجود آنکه مشکلات اجتماعی بسیاری را مشاهده می‌کند اما با مشکلات می‌جنگد و قهرمان می‌شود.

cinema2-2

حاتمی با اشاره به اینکه نسل امروز به جای خود بسیار مسولیت پذیر هستند، گفت: شخصیت فیلم ما یک الوگو برای هم نسلان خودش است از طرف دیگر من می‌خواستم در فیلم نشان بدهم که اینکه گفته می‌شود دختران نوجوان و زنان نسل حاضر توانایی مسئولیت پذیری و تشکیل خانواده را ندارند حرفی نادرست و یک تهمت است و روند اجتماعی کشورمان و همچنین وضعیت حاضر نشان داده است که به موقع و به جای خود آنها مسئولیت‌های بزرگی را قبول می‌کنند.

کارگردان فیلم «لاک قرمز» در عین حال تاکید کرد که روابط اجتماعی و مسئولیت پذیری باید در درون خانواده به کودکان آموزش داده شود و افزود: متاسفانه به دلایل مختلف در سال‌های گذشته خانواده‌ها به سمت تک فرزندی حرکت کردند و نتیجه این سیاست این شده است که بچه های ما از درون خانواده روز به روز تنهاتر شدند.

حاتمی ادامه داد: امروز بچه ها در دوران کودکی و تا آستانه مدرسه تقریبا در خانواده‌ها تنها زندگی می‌کنند و دیگر مانند سال‌های قبل حتی هیچ رابطه‌ای با هم نسلان خود در کوچه و خیابان ندارند در حالی که در گذشته کودکان تا پیش از رفتن به مدرسه و حتی مهد کودک با هم نسلان خود در کوچه و خیابان بازی می‌کردند.

وی ادامه داد: همین رفتار در گذشته بود که باعث می‌شد کودکان روابط اجتماعی را یاد بگیرند و بدانند با هم نسلان خود چگونه باید رفتار کنند.

وی ادامه داد: تک فرزندی امروز بسیار خطرناک است و باعث شده کودکان به جای بازی با یکدیگر به سمت بازی‌های رایانه‌ای و موبایل حرکت‌ کنند و این امر بسیار خطرناک است. کودک باید از درون خانواده مسائل اجتماع را یاد بگیرد.

جواد طوسی ، منتقد طی سخنانی گفت: فیلم لاک قرمز قهرمانی دارد که این قهرمان در طول فیلم سعی می‌کند با یک رفتار واقع‌گرایانه الگوی قابل قبول برای هم نسلان خود باشد و فیلمساز به این نکته به خوبی توجه کرده است.

وی ادامه داد: فیلمسازی که یک گستره اجتماعی را برای ساخت اثر خود انتخاب می‌کند باید هدفش نشان دادن عدالت اجتماعی و همچنین واقعیات جامعه باشد. متاسفانه برخی فیلمسازان که فیلم‌هایشان باورپذیر نیست به دلیل آن است که از جامعه دور هستند و فاصله گرفتند.

طوسی با اشاره به نقش دستگاه‌ها و نهادها در تربیت فرزندان افزود: در فیلم لاک قرمز فیلمساز به خوبی رفتار بروکراتیک و سیستم‌های اداری در دستگاه‌ها و نهادها را نقد کرده است.

منصوره لولاآور ، جامعه شناس نیز طی سخنانی گفت: ما د ر  فیلم لاک قرمز شاهد شخصی شدن یک امر اجتماعی هستیم. در این فیلم می‌بینیم که ناتوانی نهادهای اجتماعی از ارائه خدمات به جا و درست چه اثراتی دارد.

وی با اشاره به گذر جامعه از رفتارهای سنتی به رفتارهای مدرن و آسیب‌های این مساله گفت: یکی از معضلاتی که در فیلم لاک قرمز به آن توجه شده کم رنگ شدن روابط همسایه‌ها با یکدیگر است امری که امروز در جامعه کاملا مشهود است و رابطه همسایه‌ها با یکدیگر بسیار کمتر از گذشته شده.

وی ادامه داد: در سال‌های پیش همسایه‌ها باهم رابط بیشتری داشتند و حتی مشکلات و فقر را با یکدیگر تقسیم می‌کردند اما امروز بسیاری از ما از همسایه خود خبر نداریم و اصلا مشکلات یکدیگر را نمی‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان مدرنیته را به عقب بازگرداند ، ‌افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که با تغییر برخی شیوه زندگی جامعه دچار آسیب‌های کمتری بشود.

«سینما دو» هر هفته میزبان یک کارگردان مطرح سینمای ایران، یک کارگردان جوان به همراه یک کارشناس و صاحب نظر غالبا جامعه شناس است که پیرامون یکی از آثار اجتماعی کارگردان مدعو در حضور علاقمندان و دانشجویان سینما و تئاتر کشور به بحث و تبادل نظر می پردازند.

گزارش های موضوعی و مردمی، قاب ملاقات؛ گفت و گو با بازیگران و یکی از اعضای اصناف سینمای ایران، گزارشِ فیلم و … از جمله بخش های در نظر گرفته شده برای این برنامه است.

از عوامل دست اندرکار این برنامه سینمایی می توان به زهرا غزنویان و حامد جلیلوند؛ نویسندگان برنامه،  مجید میر فخرایی؛ طراح دکور، بهزاد عبدی؛ موسیقی متن، مدیرتولید و مجری طرح؛ پیمانه طهماسبی و مشاور رسانه ای؛ علی زادمهر اشاره کرد.

برنامه «سینما دو» به تهیه کنندگی عباس یداللهی و کارگردانی حمیدرضا معدنچی کاری است از  گروه نهادهای اجتماعی که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما پخش می شود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>