سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ دی ۱۳۹۵ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
به بهانه حضور 15 فیلم حوزه هنری در جشنواره عمار؛

جوان‌گرایی؛ راز پیشرفت به سوی افق‌های هنر انقلاب/ واکاوی سیاست‌های حوزه هنری در عرصه سینمایی

hozeh-honari

جوان‌گرایی در حوزه هنری از طریق تاسیس «باشگاه فیلم سوره» و «مرکز مستند سوره» افق تازه‌‌ای را برای کشف نیروهای انقلابی و حمایت از مضامین مهم فرهنگی و اجتماعی باز کرده است.

سوره سینما حضور ۱۵ فیلم از محصولات فیلم‌های کوتاه و مستند سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فیلم عمار قابل توجه است. آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد که حوزه هنری، در میان شرکت کنندگان بخش دولتی و نهادی بالاترین آمار را در بخش مسابقه این جشنواره به خود اختصاص داده است و این گویای آن است که سیاست سازمان سینمایی حوزه هنری در عرصه «جوان گرایی»، «نیروسازی» و «کشف استعدادهای جدید» از میان نسل‌های جوان جواب داده است.

حوزه هنری یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نهادهای فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی است که بسیاری از آن به قرارگاه، تکیه‌گاه و امید هنر انقلاب تعبیر می‌کنند.

مروری بر پیشینه فعالیت این مرکز در طول سال‌های انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که حوزه هنری همواره، از جایگاه جریان‌ساز و جهت بخشی در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و سینمایی برخوردار بوده است. بخش زیادی از نسل هنرمندان انقلابی از حوزه هنری وارد جامعه شدند. هنرمندانی مانند: محمدرضا هنرمند، شهریار بحرانی، محمد کاسبی، مجید مجیدی، حاتمی‌کیا، میرکریمی، تخت کشیان، سلحشور، شورجه، شاه‌حسینی و ده‌ها فیلمساز دیگر در سال‌های گذشته با حمایت و مشارکت این نهاد آثارشان را خلق کردند و در سال‌های اخیر نیز، با درک ضرورت‌ها و نیازها بویژه در حوزه آموزش، کادرسازی و تربیت هنرمندان جوان انقلابی هم باز این نهاد به صورت جدی وارد میدان شده است.

اگرچه نقش حوزه هنری را هم در عرصه سیاستگذاری و تولید سینمایی و هم در بسترسازی جریانات فرهنگی نمی‌توان نادیده گرفت. جدای از پیشینه درخشان حوزه در سینمای انقلاب؛ در سال‌های اخیر برغم کم مهری به آثار و موضوعات استراتژیک نظام، باز، حوزه با همه محدودیت منابع و مشکلات ورود جدی‌تری در مقایسه با خیلی از نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و سینمایی داشته که ساخت آثار مهمی چون: مزار شریف (تنها فیلم مرتبط با یک اتفاق بین‌المللی جمهوری اسلامی)، میهمان داریم ( درباره شهدا)، حوض نقاشی، یه حبه قند ( اثر زیبا با موضوع زندگی ایرانی اسلامی)، کربلا جغرافیای یک تاریخ، مستند «نام‌ها» از جمله آن است.

این نهاد در چند سال اخیر با سیاست جوان‌گرایی از طریق تاسیس باشگاه «فیلم سوره» و مرکز مستند «سوره» افق تازه‌‌ای را برای کشف نیروهای انقلابی و حمایت از مضامین مهم فرهنگی و اجتماعی باز کرد که آثار و دستاوردهای آن به تدریج آشکار می‌شود. حضور ۱۵ فیلم از آثار این ۲ مرکز در جشنواره فیلم عمار گواهی است بر موفقیت سیاست جوان گرایی و باروری و ثمره دهی این نگاه.

آثار نسل جدید سینماگران این مرکز همچون: «آنتراکت» (درباره یک سرباز اسرائیلی)، «ما ایستاده ایم» (نماهنگ حماسی ضد آمریکایی و مرتبط با ناو وینسنس)، «چای روضه» درباره محرم، ولد درباره کشورهای عربی، «ارغوان» درباره مدافعان حرم، «دایو» درباره شهدای غواص، و ده‌ها موضوع دیگر بر اساس ضرورت فرهنگی اجتماعی روز جامعه شکل گرفته است. یا فیلم‌های کوتاهی که ملهم از سیاست گذاری محتوایی و هدف گذاری حوزه با محوریت ویژه به سینمای دغدغه مند، توجه به رویدادها و فرازهای مهم تاریخ معاصر، توجه به موضوعات مبتلابه جامعه: تحکیم خانواده، سبک زندگی، مناسبات خانودگی، شهدا، داعش و … تولید شده‌اند.

تربیت نیروی انسانی همراه با جوان‌گرایی، کیفی گرایی و انقلابی‌گری، حمایت و تشویق جریانات فرهنگی انقلابی رویکردی بوده که سازمان سینمایی حوزه هنری مدنظر قرار داده و همچنانکه حجم بالایی از سینماگران و هنرمندان از طریق این مرکز به کاروان سینمایی کشور پیوستند دور نیست که زمینه سازی برای نسل تازه هم فراهم آید.

حضور آثاری چون: کابوس، قابلمه، البالوخشکه، جیب کت، چشم به راه، حضرت مهندس، دوئل، تراس، خاطره و … در حوزه تولیدات فیلم‌های کوتاه و انیمیشن و فیلم‌های مستندی چون: غزال ایرانی، حراج بزرگ، قصه فیل و الاغ، بزنگاه، آسمان حسین (ع) در جشنواره مردمی عمار گوشه‌هایی از فعالیت سازمان سینمایی حوزه هنری را در این زمینه نشان می‌دهد.

نکته مهم، حضور ، استقبال و مقبولیت این آثار در جشنواره فیلم عمار است، به هر حال، عمار به عنوان یکی از جشنواره‌های مهم و جریان سازی در فضای فرهنگی و اجتماعی کشور جای خود باز کرده و از بسترهای توسعه هنر انقلاب و هنر مقاومت با نگاه دفاع از از آرمان های انقلاب و حمایت از دیدگاه‌ها و دغدغه‌های رهبری است.

منبع: دفاع پرس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>