سوره سینما

پايگاه خبری تحلیلی سینمای ایران

logotext
تاریخ انتشار:۱۸ دی ۱۳۹۵ در ۳:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب

محمود بصیری مهمان «باصبح» می‌شود/ لزوم توجه به سواد رسانه‌ای

ba-sobh-basiri

محمود بصیری یکشنبه ۱۹ دیماه مهمان برنامه صبحگاهی «باصبح» شبکه دو می‌شود.

به گزارش سوره سینما ، سهیل سلیمانی تهیه کننده برنامه صبحگاهی شبکه دو مهمان برنامه فردای «باصبح» را اعلام کرد و گفت: محمود بصیری بازیگر با سابقه در برنامه فردا حضور یافته و گپی خودمانی پیرامون موضوعات مختلف با او خواهیم داشت.

دکترامیر دبیری مهر محقق، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه رسانه مهمان امروز برنامه «باصبح» بود. او در ابتدای برنامه با اشاره به گستردگی رسانه های موجود و لزوم توجه به اخلاق و سواد رسانه ای گفت: هر وسیله ای که حاوی پیام باشد رسانه تلقی می شود. اگر رسانه را مانند محیط بدانیم رفتار و گفتارهایی مختلفی در آن مشاهده می شوند. مجموعه تمام رسانه های موجود اندیشه هایی را به مخاطبان خود منتقل می کنند اگر این انتقال در چهار چوب درست قرار بگیرد و از یک نظام ارزشی تبعیت کند طبیعتا با مفهومی به نام اخلاق رسانه ای مواجه خواهیم بود.

مفهوم جدیدی به نام سواد رسانه ای

او عنوان کرد: سواد رسانه ای متعلق به سی سال اخیر است، یعنی زمانی که با تولیدات انبوه رسانه ای مواجه شدیم. زمانی که بمباردمان اطلاعات (بمباران اطلاعاتی) نداشتیم. امروز است که ما در هجمه ای  از اطلاعات و رسانه ها قرار می گیریم، در این شرایط می بایست انتخاب داشته باشیم و برخی از آنها را برگزینیم که این انتخاب ها نیازمند سواد رسانه ای هستند در غیر این صورت دچار نوعی سردرگمی بین درست و دروغ، خوب و بد خواهیم شد و در نتیجه رسانه به یک ابزار مخل آسایش تبدیل می شود. طبق برخی آمارهای موجود تعدادی از شهروندان ما روزی ۸ ساعت از تلفن همراه استفاده می کنند که این امر نشانگر فقدان سواد رسانه ای در آنهاست.

تماشای ۴ ساعته تلویزیون

دبیری مهر ادامه داد: آمار دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه مردم کشور ما روزانه ۴ ساعت تلویزیون تماشا می کنند، این مدت زمان زیادی است، اگر شما چنین مواجهه منفعلی با رسانه داشته باشید که نتوانید آن را هم قضاوت محتوا کنید دچار آفت هایی هستید که نمایانگر نبود سواد رسانه ای است. وقتی در محیط دانشگاهی از سواد رسانه ای صحبت می کنیم، این مفهوم معطوف به مخاطب می شود. رسانه هم باید سواد داشته باشد، رسانه یعنی تولید کننده اطلاعات.

ایجاد تناسب در استفاده های رسانه ای

دبیری مهر خاطر نشان کرد: مخاطب همانند مشتری است که وارد فروشگاه بزرگی شده و برای فراهم کردن مایحتاج خود سبدی را برداشته و در راهروهای مختلف وسایل مورد نیاز خود را برمی دارد، خرید فقط یک نوع کالا به مثابه کسی است که نه تنها از یک نوع رسانه استفاده می کند بلکه از یک نوع تفکر بهره می برد، یکی از شرایط داشتن سواد رسانه ای استفاده از اطلاعات و دانش رسانه ای متناسب با نیازهای عینی زندگی است. البته بین رسانه ها نیز باید تناسب برقرار باشد. به بیان دیگر ما باید رادیو گوش کنیم، تلیزیون ببینیم، کتاب و روزنامه بخوانیم و… چرا که هیچ یک جای دیگری را پر نمی کند. بنابراین متناسب با شناخت روانشناسی از خود و نیازها و شغلمان رسانه مدنظر را انتخاب کنیم.

بخش آخر برنامه «باصبح» میزبان حجت الاسلام احمدی مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین بود. احمدی در گفت و گوی خود بیان کرد: اولین دوره جشنواره «عبرات» در بهمن سال گذشته برگزار شد که امسال با توسعه موضوعی کار خود را ادامه می دهد. هنرمندان و مردم عادی که در حوزه های گوناگون مانند شعر، هنرهای تجسمی، بحث های گزارشی، کاریکاتور و طنز، فیلم مستند و… آثاری را ارائه کرده اند در این جشنواره مورد تقدیر قرار می گیرند. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره عبرات ۲۰ دی خواهد بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>