سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۸:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب
جهان بیگلری:

تعهد و تخصص سینماگران ملاک همکاری با ماست

biglari

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره برنامه های این سازمان در سال ۹۲ را اعلام کرد.

مدیر عامل سازمان سینمایی سوره برنامه های این سازمان در سال  ۹۲ را اعلام کرد.

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و هنری کشور است که در دوره اخیر خود تلاش کرده سهم بیشتری در مناسبات فرهنگی کشور ایفا کند و در این میان سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری نقش مهمی در بدنه سینمای ایران ایفا می‌کند. سازمانی که سال گذشته با تحریم برخی از فیلم‌های سینمایی خود را وارد چالشی بزرگی کرد و در سوی مقابل با تولید سه فیلم سینمایی سعی کرد مدل مناسبی از یک فیلم ایرانی را ارائه دهد.

«سهیل جهان‌بیگلری» به عنوان مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری در طی دو سال گذشته سعی کرده تا در روند تولیدات حوزه هنری تحول اساسی به وجود بیاورد و حوزه هنری در ادامه حرکتی که از سال گذشته آغاز کرده، امسال نیز تولید ۸ فیلم فاخر سینمایی را در کنار آثار کوتاه و مستند خود در دستور کار دارد.

با توجه  اتفاقات سال گذشته در خصوص چشم‌انداز سینمایی امسال حوزه هنری با جهان‌بیلگری به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

 * در بررسی تولیدات حوزه هنری در سال ۹۲ به خطوط مشترکی می‌رسیم، در عین حال قصه‌ها و فضاهای فیلم‌ها متنوع است. اگر هدف گذاری‌ها و برنامه‌های حوزه هنری در سینما را بشناسیم، این آثار بر اساس کدام بخش از این معیارها ساخته شدند؟

ـ اثر هنری در ارتباط با جامعه معنا پیدا می‌کند، مخاطب به دیدن آثاری تمایل دارد که شرحی از دنیای او باشد. با توجه به این که بر این باور معتقدیم که انقلاب اسلامی جریانی فرهنگی-دینی است و نمودهایش در جامعه دیده می‌شود، بخشی از تلاش ما در تولید فیلم سینمایی نمایش وضعیت و جایگاه این انسان انقلابی است که در جامعه حضور دارد، دیده می شود و تاثیر می گذارد.

اگر یکی از مهمترین اولویت‌های حوزه هنری را تعیین و تبیین جایگاه انسان انقلاب اسلامی و جامعه متاثر از فرهنگ انقلاب اسلامی بدانیم و به این تعریف قائل باشیم که ساخت اثر درباره انسان انقلابی به این معنا نیست که تنها به یک رویداد یا زمان خاص محدود شویم، می‌توان گفت آثاری که پارسال کلید خورد در این زیر مجموعه قرار می گرفت.

«تاج محل» درباره نسلی است که در بستر انقلاب اسلامی رشد کرد و امروز همچنان به ارزش‌های اخلاقی، مذهبی و فرهنگی انقلاب وفادار است. در «خسته نباشید» تاثیر حضور یک مادر-بانوی ایرانی را می‌بینیم که در پرتو تعالیم مذهبی و سنتی پرورش پیدا کرده و حلقه ارتباط نسل امروز با نسل انقلاب است.

در «میهمان داریم» مفهوم خانواده و دفاع مقدس در قالب قصه‌ای درباره جامعه امروز روایت می‌شود و در «حوض نقاشی» وفاداری یک زوج و توجه آنها به نهاد خانواده را می‌بینیم. هیچ یک از این مضامین و قصه‌ها از آنچه ما از فرهنگ انقلاب اسلامی در ذهن داریم، دور نیست.

از اولویت‌های ما در سازمان سینمایی سوره تولید فیلم در حوزه اقتباس است، آنهم اقتباس از ادبیات دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و خانواده. روی فیلمنامه‌های اقتباسی مختلفی کار کردیم، در بعضی زمینه‌ها به نتیجه رسیدیم و در مواردی نسخه‌ای از فیلمنامه که به دست ما رسید چیزی نبود که رضایت را تامین کند.

* وضعیت پروژه‌هایی که سال گذشته نوید تولیدشان را دادید، در چه حالی است؟

ـ فیلمنامه برای ما اهمیت فراوانی دارد و تا به نسخه مطلوبی نرسیم وارد مرحله تولید فیلم نمی‌شویم. ترجیح ما این است که با تهیه کننده‌ای برای ساخت یک پروژه وارد بحث شویم و او با نویسنده و کارگردان در جریان فیلمنامه باشد. آقای حسن کلامی برای ساخت «شُنام» و آقای سعید سعدی برای ساخت «هرمان حور» به کارگردانی بهرام توکلی شروع به کار کردند، اما به فیلمنامه نهایی نرسیدیم. آقای عزیزالله حمیدنژاد هم روی کتاب «نورالدین پسر ایران» کار می‌کرد که بعد از مدتی انصراف داد و منتظریم تا مبلغی را که دریافت کرده‌اند به حوزه برگردانند. اگر نتوانیم با دوستان در هر پروژه به توافق برسیم، آن پروژه به دوستان دیگر سپرده می‌شود.

فیلمنامه «پایی که جا ماند» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی عسگرپور نوشته شده و محمدرضا هنرمند همچنان روی فیلمنامه «خواهران نازنین» کار می‌کند. با آماده شدن این فیلمنامه که مضمونی خانوادگی دارد، فیلم را به تهیه کنندگی منوچهر شاهسواری کلید می‌زنیم.

در کنار این پروژه ها چند سال است فیلمنامه «سلمان فارسی» توسط سید ناصر هاشم‌زاده در مرحله نگارش است و منتظر نسخه نهایی هستیم. «احمد احمد» هم یکی دیگر از فیلمنامه‌هاست که مدت‌ها است در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد. امیدوارم تکلیف این دو پروژه هم مشخص شود.

و در نهایت برای تهیه‌کنندگی فیلم «مهمان صخره‌ها» با جواد نوروزبیگی قرارداد بستیم که محمدرضا گوهری در مرحله تحقیق و پژوهش این فیلمنامه را تمام کرده و به نسخه اولیه رسیده است.

* برنامه‌های شما در سازمان سینمایی سوره در سال ۹۲ مشخص شده؟ مثلا در حوزه فیلم بلند سینمایی، امسال قرار است چند تولید داشته باشید؟

ـ ما سال ۹۱ چهار فیلم سینمایی تولید کردیم، سه فیلم «خسته نباشید»، «تاج محل» و «حوض نقاشی» به سی و یکمین جشنواره فجر رسیدند و فیلمبرداری «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور تا فروردین ماه ادامه پیدا کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این فیلم تیرماه آماده نمایش می‌شود و پس از آماده شدن نسخه نهایی برای اکران آن یا حضور در جشنواره برنامه‌ریزی می‌کنیم. اما امسال و بر اساس برنامه‌ریزی پنج ساله آمادگی تولید هشت فیلم سینمایی را داریم. مقدمات تولید این آثار در بخش طرح و فیلمنامه در جریان است و با تأمین بودجه امکان تولید این آثار مهیا می‌شود. با توجه به تجربه دو سال گذشته امسال مشخص‌تر و نزدیکتر به اهداف پیش می رویم.

* یعنی سازمان سینمایی سوره امکان تولید هشت فیلم در یک سال را دارد؟

ـ بله، با عنایت پروردگار و تلاش دست‌اندرکاران خوب و متعهد سینما و روشن بودن افق فعالیت‌های مضمونی و فنی با فراهم شدن بودجه حوزه هنری و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری و دولتی و مردمی و بخش خصوصی ان‌شاءلله برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

* نحوه انتخاب سینماگران و فیلمنامه‌ها چیست؟ شما سفارش می‌دهید یا آنها با طرح‌هایشان به سازمان سینمایی سوره می‌آیند؟

ـ بر اساس سوابق و تجربیات حرفه‌ای، تعهد و تخصص سینماگران برای همکاری با آنها وارد مذاکره و گفتگو و طرح سفارش می‌شویم. آنها طرح‌ها و ایده‌هایشان را ارائه می‌دهند و ما نسبت به علایق تهیه‌کنندگان ایده‌هایمان را مطرح می‌کنیم که پس از پذیرش تبدیل به طرح شده و به همین شکل تبدیل به خلاصه سکانس و فیلمنامه می شود.

در تعامل با نویسنده و تهیه کننده طرح پخته شده، فیلمنامه شکل می گیرد. همه فیلم‌هایی که سال گذشته تولید شد به همین شیوه تعاملی به نتیجه نشست و در پروژه های بعدی هم این ارتباط دو سویه برای رسیدن به نتیجه نهایی وجود خواهد داشت.

* یکی از وظایف سازمان سینمایی سوره تولید فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند که البته در برخی از دوره‌ها با حرکت سینوسی مواجه بوده است. در این حوزه امسال چه برنامه‌ای دارید؟

ـ تولید فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن در حوزه هنری سابقه دارد، هر چند که در دوره‌های مختلف فراز و نشیب داشته است. در سال‌های اخیر در مراکز استان در حوزه هنری تولیدات خوبی داشته‌ایم. یکی از اولویت‌های تولید در حوزه هنری ساخت این فیلم مستند و کوتاه است، آن هم با توجه به هدف‌گذاری‌ها و سیاست‌هایی که این نهاد در کشف و رشد فیلمسازان جوان دارد. ساخت آثار کوتاه، مستند و انیمیشن با موضوع‌های دینی و اخلاقگرا در برنامه ما برای سال ۹۲ گنجانده شده و ساخت فیلم‌های سینمایی باعث بی‌توجهی به این حوزه نمی‌شود، کما این که سال پیش هم در این بخش آثار مختلفی تولید کردیم که در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کردند.

سال پیش ۱۵ فیلم مستند با موضوع خرمشهر تولید کردیم. مستند «بیداری» توسط احمد صلاح محمد و رمضان صلاح محمد برگزیدگان جشنواره فیلم «رویش» تولید شد و مستند «دنیای قشنگ نو» درباره جنبش وال استریت را کوروش سلیم‌زاده کارگردانی کرده است. برای عرضه این آثار در جشنواره‌های داخلی و خارجی برنامه‌ریزی و اقدام شده و امیدوارم فضای نمایش آنها در تلویزیون به وجود بیاید.

پروژه داستانی «سرداران عشق» به کارگردانی «سیدرضا میرکریمی» هم یکی از پروژه‌های در خور اعتنایی است که دو بخش آن یعنی مستند شهید چمران و شهید دوران در مراسمی ویژه رونمایی خواهند شد. این مستند که به شیوه کمیک‌موشن ساخته می‌شود، ادای دینی به سرداران بزرگ دفاع مقدس است.

 

* یکی از مشکلات تولید در این بخش دیده نشدن این آثار است. برای این معضل چه برنامه‌ای دارید؟

ـ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه هنری همان قدر که در زمینه سینمای بلند دیده شدن و ارتباط با تماشاگر برای ما مهم است، انعکاس زحمات فیلمسازانی که در بخش مستند، کوتاه و انیمیشن کار کرده‌اند، اهمیت دارد. تعدادی از آثار ما پارسال در جشنواره‌های مختلف داخلی دیده و زمینه عرضه آنها از سوی بخش بین‌الملل برای جشنواره‌های خارجی فراهم شد. بخشی دیگر از این تولیدات در شبکه‌های تلویزیونی روی آنتن رفت و بخش دیگری آماده شده تا در پکیج‌هایی برای نمایش در شبکه ویدئویی عرضه شود. همچنین مذاکراتی با شبکه های داخلی داشته‌ایم تا این آثار را پخش کنند.

* حوزه هنری بزرگترین سینمادار کشور است. وضعیت سالن‌سازی در حوزه هنری به چه نحوی است و آیا امسال شاهد افتتاح یا بازسازی سینمایی خواهیم بود؟

ـ برایمان مهم است که در گلوگاه‌های حیاتی کشور، یعنی استان‌ها و شهرهای پرجمعیت و مهم وضعیت سینماهای حوزه هنری مناسب با شأن و جایگاه مخاطب ایرانی باشد. خانواده‌ها باید در فضاهایی مطلوب و فرهنگی به تماشای تولیدات سینمای ایران بنشینند. این اتفاق نمی‌افتد مگر با سامان دهی وضعیت سالن ها، ساخت سینماهای جدید که به چرخه اکران کمک کنند و فراهم کردن امکانی برای آسوده بودن مخاطب در سالن سینما.

طبق این اهداف سینماهای حوزه هنری در شهرهای مختلف شناسایی شده، وضعیت آنها بررسی شده و ما برای همه این سالن ها چه آنهایی که کیفیت ممتاز دارند و چه سینماهایی که وضعیتشان مطلوب نیست برنامه داریم. اگر بخش دولتی کمک کند تعدادی از سینماهای تهران و شهرستان در سال ۹۲ بازسازی و تجهیز خواهند شد و اگر این اتفاق نیفتد با همکاری بخش خصوصی برنامه هایمان را اجرایی می‌کنیم.

* حوزه هنری در زمینه پخش نیز به عنوان یکی از مراکز پخش قدرتمند حضور دارد،به جز سه فیلمی که سال ۹۱ در جشنواره روی پرده رفت و از تولیدات حوزه به حساب می‌آیند، برای پخش چه آثاری را انتخاب کرده‌اید؟

ـ پخش فیلم‌ها در سازمان سینمایی تنها به بخش داخلی محدود نمی‌شود و ما زمانی که برای پخش فیلم فکر می‌کنیم، برنامه‌هایی برای بخش بین‌الملل هم داریم. همان طور که فیلم سینمایی «یه حبه قند» علاوه بر فروش میلیاردی در سینماهای ایران در پخش جهانی و حضور بین‌المللی موفق بود. فیلم‌های کوتاه و مستند بسیاری هم از میان تولیدات حوزه هنری در جشنواره‌ها و شبکه‌های خارجی نمایش داده شدند.

امسال پخش فیلم در سازمان سینمایی از نوروز ۹۲ با فیلم «حوض نقاشی» شروع شد و قرارداد پخش داخلی و خارجی فیلم «سر به مهر» ساخته هادی مقدم دوست، و پخش داخلی و خارجی فیلم «بزرگمرد کوچک» به کارگردانی صادق صادق دقیقی و پخش داخلی فیلم «ترنج» ساخته مجتبی راعی و «تنهای تنهای تنها» ساخته احسان عبدی پور را ثبت کرده‌ایم و به دنبال فرصت مناسب برای اکران این آثار در سینماهای تهران و شهرستان هستیم.

* به عنوان سؤال پایانی زمان اکران عمومی «تاج محل» و «خسته نباشید» مشخص شده است؟

ـ رایزنی‌هایی داشته‌ایم و همکارانم در واحد پخش در حال بررسی این موضوع هستند. به دنبال زمانی هستیم که مناسب با فضا و جنس این آثار باشد تا فیلم‌ها را اکران کنیم. بحث مخاطب و دیده شدن اثر برای ما اولویت اساسی است. به بازگشت سرمایه و استفاده از درآمد حاصل از تولیدات در چرخه تولید و توزیع و بازسازی بسیار اهمیت می‌دهیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>