سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ بهمن ۱۳۹۵ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

پوستر رسمی فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» رونمایی شد

BistoyekRoozBad

پوستر رسمی فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» نخستین ساخته بلند سینمایی سیدمحمدرضا خردمندان محصول سازمان سینمایی حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش سوره سینما ، علی باقری، فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر و جوایز متعدد از جشنواره های بین المللى، طراحى این پوستر را برعهده داشته است.

باقری که سال گذشته در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای طراحی پوستر فیلم مستند «من می خوام شاه بشم» موفق به دریافت سیمرغ شد، درخصوص طراحی متمایز پوستر فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» گفت: به نظر من پوستر فیلم پا را چندین گام فراتر از قبل گذاشته و کارکردش تنها براى دعوت و جذب مخاطب بیشتر نیست. امروزه پوستر در کنار فیلم، ضمن جذب مخاطب، به فیلم شخصیت می دهد یعنی از آن وظیفه پیشین جلوتر آمده است. براى من پوستر فیلم، مثل شناسنامه ایست که سطح فیلم را مشخص می کند.

این طراح گرافیک با بیان آنکه پوستر در سینمای ایران در حال پوست اندازى است، گفت: خوشبختانه پوستر فیلم ها در سال های اخیر روند رو به رشدی یافته اند. شاید یکی از دلایل این اتفاق، رشد تکنولوژى و قابل دسترس بودن همگانى آن، خاصه اینترنت باشد. رسانه هاى متعدد سبب شده اند که سطح سلیقه ى مخاطبان و تولیدکنندگان رشد یابد و از این رو تولید کنندگان اثر سینمایی دست طراح پوستر را برای شکستن کلیشه هاى مرسوم بازتر بگذارند.

وی درخصوص پوستر فیلم «بیست و یک روز بعد» گفت: من سعی کرده ام کل دریافت خود از فیلم را به عنوان طراح پوستر در یک فریم به تصویر بکشم. البته این دریافت با گپ و گفت با کارگردان اثر به برداشت جامع ترى پس از تماشای فیلم مى رسد که شخصا همیشه این فرصت را غنیمت مى شمارم و زمان قابل توجهى صرف می شود. در این بین، گفت و شنودها صرفا پیرامون فیلم مى گذرد نه پوستر آن.

Poster BistoyekRoozBad

باقری افزود: پس از تماشای «بیست و یک روز بعد» و گفتگو با کارگردان، از چنین سفارشی بسیار خشنود شدم. چون کارگردان فیلم تجربه انیمیشن و سابقه نقاشى دارد. این مسئله را به عنوان یک فرصت دیدم و احساس کردم در این پوستر می توان پا را بیش از پیش جلو گذاشت و با نگاهى دیگر سفارش طراحى پوستر را به سرانجام رساند. پس از صحبت هایی که با آقاى خردمندان داشتم، ایده این پوستر در ذهنم شکل گرفت و وارد مرحله اجرا شدم که این مرحله همیشه چالش بزرگ و حساسى ست و شما به عنوان طراح باید مسیر و روشى را انتخاب کنید تا اثرتان بر موضوع بنشید.

این طراح گرافیک ادامه داد: نهایتا پس از ۱۶ اتود به این شکل از اجراى طرح رسیدم که سعى شده با این ۴ رنگ خالص پیگمنت به کاراکتر اصلی فیلم نزدیک شوم و سعی کنم هجمه هایی که در فیلم به قهرمان ما وارد می شود را تصویر کنم.

وی ادامه داد: اتفاق خوب و خوشحال کننده آن بود که پس از دیدن پوستر توسط کارگردان و تهیه کننده ى فیلم، استنباط هر دو این بود که نزدیک ترین طرح به این فیلم همین است. این اتفاق برای من موفقیتی است که پوستری با فضایى غیرمرسوم در سینمای ایران، بتواند نظر کارگردان و به ویژه تهیه کننده فیلم را جلب کند و آنها حاضر باشند این طرح را به عنوان پوستر فیلم شان معرفی کنند و یقینا این از شجاعت و نوآورى تهیه کننده و کارگردان نشات می گیرد.

باقری با بیان آنکه ممکن است برخی با دیدن این پوستر گارد بگیرند، گفت: این خاصیت کار جدید است. شکستن قاعده، هزینه دارد و طبیعی است. اما من این را به فال نیک می گیرم. این پوستر چه خوب، چه بد، مسیر نویی را باز می کند تا تهیه کنندگان یا کارگردانان فیلم هاى داستانى تامل کنند که می توان از کلیشه هاى رایج بیرون آمد و قدم در راه هاى جدید گذاشت.

«بیست و یک روز بعد» تازه ترین محصول سازمان سینمایی حوزه هنری با بازی ساره بیات، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین صدیق، مهدی قربانی و حسین شریفی ملودرامی اجتماعی از زندگی نوجوانی به نام «مرتضی» است که در راه تحقق رویای ناکام پدرش، با چالش بسیاری روبرو می شود.

این فیلم هم اکنون آخرین مراحل فنی خود را سپری می کند تا برای نخستین بار در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>