سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۳۹۵ در ۱:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری عنوان کرد:

دروغ پردازی شبکه‌های غربی/ عملکرد موفق «معمای شاه» در نشان دادن تاریخ پهلوی/ مدیریت بخشی از هجمه‌ها علیه رسانه ملی توسط فرح پهلوی

momeni_sharif

رئیس حوزه هنری در تازه ترین گفتگوی خود به اهمیت موضوع سریال «معمای شاه» پرداخت و از اینکه این مجموعه تا چه اندازه با خشم شبکه‌های معاند همراه شده است صحبت کرد.

محسن مومنی‌شریف در گفتگو با سوره سینما بیان کرد: سریال «معمای شاه» را دنبال می‌کنم و به نظر من این مجموعه در نشان دادن تاریخ پهلوی  موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من این مجموعه فرصت خوبی برای مردم ایران فراهم می‌کند تا با تاریخ معاصر ایران به خصوص دوره پهلوی دوم آشنا شوند و در جریان اتفاقات آن دوران قرار بگیرند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی به انتقادات وارد شده به کیفیت سریال اشاره کرد و گفت: تاکنون اظهارنظرهای متفاوتی راجع به بخش های مختلف این سریال منتشر شده که به اعتقاد من این اظهارنظرها بیشتر سلیقه ای است. عده ای به دیالوگ های این سریال نقد وارد می کنند و برخی دیگر فیلمنامه را فاقد جذابیت می بینند. تحلیل های گوناگونی وجود دارد و برخی از این نظرات سلیقه ای است. به نظر من باید نظر آقای ورزی را هم در این موارد جویا شویم چرا که  ایشان معتقد است در ساخت این سریال همکاری لازم و باید و شاید با  وی صورت نگرفته است.

مومنی‌شریف در بخش دیگری از صحبت خود به هجمه های شبکه های معاند پرداخت و توضیح داد: چنین هجمه ها و خشمی کاملا طبیعی است؛ چرا که  شبکه های معاند با اصل موضوع مخالف هستند و مایل نیستند واقعیات آن دوران برای مردم بازگو شود. خصوصا خاندان پهلوی و فرح پهلوی این جریان را مدیریت می کنند؛ آنها با پول هایی که از مردم ایران به غارت بردند کارهایی در دنیا می‌کنند تا تاریخ را در نظر مردم به گونه ای دیگر جلوه دهند.

وی ادامه داد: در راستای تطهیر خاندان پهلوی سرمایه گذاری های زیادی صورت گرفته، مستندهای زیادی ساخته شده که اغلب این مستندها تحریف شده هستند. (اینکه می گویم اغلب یعنی می خواهم با احتیاط صحبت کنم چون در آنها بعضا، یک سری واقعیات هم ذکر شده است.)

رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در این رابطه به چند مثال اشاره می‌کنم. دراین مستندها می خواهند رضا خان را چهره ای مثبت، خدمتگزار، غیرواقعی و مستقل نشان دهند در حالیکه در واقعیت رضاخان آدم مستقلی نبوده، رضاخان را دیگران سرکار آوردند و همانها هم او را از کار برکنار کردند. در واقع، رضاخان نوکر دیگران بود. نکته دیگر این است که درباره ساخت و سازها وعمران و آبادی های زمان رضاخان اغراق می کنند.

وی سریال «معمای شاه» را از جهت اینکه توانسته واقعیات را به جوانان نشان دهد قابل تقدیر دانست و  ادامه داد: در مستندهای ساخته شده در کشورهای بیگانه راجع به شخصیت شاه دروغ پردازی های زیادی صورت گرفته ازجمله اینکه چهره مهربانی از شاه ارائه می دهند که همه می دانیم اینگونه نبوده یا اینکه شاه را شخصی روشنفکر نشان می دهند که همه می دانیم اغراقی بیش نیست.

مومنی‌شریف همچنین، گفت: یکی دیگر از نکات مهم موجود در این مستندهای اغلب کذایی اینکه در این مستندها به شدت راجع به ساواک دروغ می گویند، در حالیکه بسیاری از مردم ما  اذعان دارند که از ساواک می ترسیدند و خاطره تلخی از آنها  دارند، ضمن اینکه راجع به اصل انقلاب اسلامی و ریشه های انقلاب هم تلاش در دروغ پردازی می کنند و عملا دست به تحریف می زنند. کاملا معلوم است موضوع این سریال درست انتخاب شده که توانسته خشم آنها را برانگیزد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>