سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ بهمن ۱۳۹۵ در ۱۱:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب

نشست نقد و بررسی «ماجرای نیمروز»/ مهدویان: در فیلم کاراکترهایی داشتیم که مابه‌ازای واقعی آن‌ها حضور دارند

neshast-majera-1

محمدحسین مهدویان گفت: در فیلم کاراکترهایی داشتیم که مابه‌ازای واقعی آن‌ها حضور دارند و ما از آن‌ها الهام گرفته‌ایم و در روند داستان تنها دراماتیزه شده‌اند. ملاحظات امنیتی هم بیشتر از این جهت است که این افراد با مشکلی روبرو نشوند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان با حضور کارگردان، سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده، مهرداد صدیقیان، مهدی پاکدل، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، احمد مهران‌فر و لیندا کیانی بازیگران، هادی بهروز مدیر فیلمبرداری، حبیب خزاعی‌فر آهنگساز، محسن دارسنج طراح گریم، سجاد پهلوان‌زاده تدوینگر و ابراهیم امینی فیلمنامه‌نویس و بازیگردان با مدیریت محمود گبرلو برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدحسین مهدویان که در فیلم قبلی خود نیز قصه‌ای در بستر تاریخی را روایت کرده بود، گفت: یکی از علاقه‌مندی‌ها من تاریخ و مخصوصا تاریخ معاصر است که فکر می‌کنم سینمای ما حق مطلب را به تاریخ ادا نکرده است. به همین دلیل اگر شرایط باشد دوست دارم در زمان‌های تاریخی مختلف فیلم بسازم، با اینکه ساخت فیلم تاریخی که با مردم ارتباط بگیرد، کار سختی است. هنوز مشخص نیست در آینده در چه فضا و ژانری فیلمسازی کنم.

این کارگردان درباره ساختار منسجم فیلمش اظهار کرد: ما گروهی هستیم که سینما را جدی گرفته‌ایم و برای ‌مان جزییات چیزی که قرار است روی پرده برود، اهمیت دارد و از کنار آن ساده نمی‌گذریم.

مهدویان در پاسخ به این سوال که چقدر به دیده شدن فیلمش در دیگر کشورها فکر می‌کند، عنوان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که سینمای جهان هم باید تمایل داشته باشد فیلم ما را ببیند، ما هم دوست داریم این اتفاق بیفتد و مشخصا درباره این فیلم از ابتدا با آقای رضوی بحث این را داشتیم که با استاندارهای جهانی آن را بسازیم.

وی ادامه داد: ما می‌خواستیم فیلم خوب با یک قصه داخلی بسازیم و همان‌طور که ما فیلم‌های کشورهای دیگر را می‌بینیم و با تاریخ و قصه‌های آن‌ها آشنا می‌شویم، امیدوار باشیم آن‌ها هم فیلم ما را ببینند و با تاریخ معاصر ما آشنا شوند.

neshast-majera-2

این کارگردان که به همراه ابراهیم امینی نویسندگی اثر را نیز بر عهده داشته است، درباره پژوهش این اثر سینمایی اظهار کرد: با توجه به اینکه ما پیش از این هم درباره این تاریخ و این فضا تحقیقات و پژوهش‌هایی را داشتیم، اما حضور آقای رضوی که به واسطه فیلم سینمایی «سیانور» ارتباطاتی را داشتند، امکان تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری هم برای ما به وجود آمد.

این کارگردان تاکید کرد که پژوهش در این فیلم بحث بسیار مهمی بود، چون خودشان در آن مقطع زمانی حضور نداشتند و باید همه نکته‌ها را بررسی می‌کردند. مهدویان با اشاره به اینکه به دلایل امنیتی از نام‌های برخی افراد در فیلم استفاده نشده است، بیان کرد: در فیلم کاراکترهایی داشتیم که مابه‌ازای واقعی آن‌ها حضور دارند و ما از آن‌ها الهام گرفته‌ایم و در روند داستان تنها دراماتیزه شده‌اند. ملاحظات امنیتی هم بیشتر از این جهت است که این افراد با مشکلی روبرو نشوند.

در «ماجرای نیمروز» هادی حجازی‌فر بازیگر نقش حاج احمد متوسلیان در فیلم قبلی مهدویان نقش یک مامور عملیاتی را بازی می‌کند، این کارگردان درباره انتخاب حجازی‌فر برای این نقش که شباهت‌هایی به حاج‌احمد نیز داشت، توضیح داد: زمانی‌که با آقای امینی در حال نگارش متن بودیم و کاراکتر کمال را شکل می‌دادیم، به این فکر کردیم که کمال شباهت‌های زیادی به حاج‌احمد دارد و همان‌جا فکر کردیم بهترین انتخاب هادی‌ حجازی‌فر است. البته در فیلم هم نشانه‌ای را برای خودمان گذاشتیم؛ ورود کمال به داستان با هلی‌کوپتری که در منطقه جنگی است، برای ما شبیه به این است که حاج‌احمد از آن داستان به این قصه آمده و خلق و خوی خودش را هم آورده است.

مهدویان در ادامه با بیان اینکه این فیلم یک قهرمان ندارد، ادامه داد: گاهی با خودم فکر می‌کنم ای کاش برای بازیگری جایزه گروهی هم داشتیم! در «ماجرای نیمرزو» پنج قهرمان داریم که در کنار یکدیگر حرکت می‌کنند و دغدغه ما این بود همه آن‌ها با هم دیده شوند.

neshast-majera-3

وی همچنین از اولین تجربه کاری‌اش با بازیگران چهره نیز صحبت کرد و گفت: این تجربه برای من خیلی خوب بود و بچه‌ها عالی بودند، حتی آن‌هایی که نقش کوتاهی در فیلم داشتند همه تلاششان را کردند که بهترین باشند و از همین رو همه آن‌ها شایسته تقدیر هستند.

هادی بهروز که مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی است، در «ایستاده در غبار» هم با مهدویان همکاری داشته و تاکید می‌کند که با توجه به مقطع زمانی که انتخاب کرده بودند، تصمیم این بود که باز هم از فیلمبرداری نگاتیو انجام دهند که بعد از تجربه‌های قبلی رسیدن به بافت مورد نظر برای‌شان راحت بود.

ابراهیم امینی که در کنار مهدویان فیلمنامه‌نویسی اثر را بر عهده داشته نیز به نقش پُررنگ تحقیق و پژوهش در فیلم اشاره کرد و گفت: به دلیل تحقیقاتی که از قبل در این زمینه انجام داده بودیم، چیزهایی را می‌دانستیم اما برای نوشتن فیلمنامه آقای روزی‌طلب و آقای مرتضی اصفهانی کمک زیادی به ما کردند و حتی به اطلاعاتی دست پیدا کردیم که کمتر منتشر یا دیده شده‌ بودند.

مهدی پاکدل که در «ماجرای نیمروز» نقش کوتاه و منفی بازی کرده، درباره قبول چنین نقشی توضیح داد: باور کنید اگر فیلمنامه را به من می‌دادند و می‌گفتند خودت یک نقش را انتخاب کن، قطعا مسعود کشمیری را انتخاب می‌کردم،‌ چون این کاراکتر بازیگری می‌خواست و با وجود کوتاه بودن دلم می‌خواست آن را بازی کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>