سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب

نشست نقد و بررسی «قاتل اهلی»/ مسعود کیمیایی: «قاتل اهلی» یک تعریف دارد/ «قاتل اهلی» و حذفی‌اش مال من است

neshast-ghatele-ahli-1

مسعود کیمیایی گفت: مگر می‌شود یک کتاب دو مولف داشته باشد. «قاتل اهلی» یک تعریف دارد و فقط در مونتاژ قرار است اندازه‌اش کمی تغییر کند. این فیلم یک کیسه‌کشی می خواهد. فیلم تدوین دیگری نخواهد داشت. «قاتل اهلی» و حذفی‌اش مال من است.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، مسعود کیمیایی نویسنده و کارگردان، منصور لشکری قوچانی تهیه کننده، بهزاد عبدی آهنگساز، فرشاد محمدی مدیرفیلمبرداری، پولاد کیمیایی و پگاه آهنگرانی بازیگران در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، مسعود کیمیایی که ورود او به داخل سالن با تشویق خبرنگاران همراه بود، بیان کرد: آمدن و نشستن با شما تبعات دارد. با دنیای مزدوری در هنر روبروییم. قیمت‌ها و ملاقات و جنس خندیدن‌ها را می‌دانیم. این فیلم مال نترس‌هاست. کسی که این فیلم را می‌بیند، نترس است، مانند سازنده‌اش. این فیلم برای او ساخته شده است. برای کسی که خود را در نادانی‌ها می‌گذارد.

وی ادامه داد: دو سال برای این فیلم علاف بودم اما ایستادم تا فیلم را بسازم. اما دیگران به این فیلم با گرفتن دو زار دامن می‌زنند. برای تو فیلم را ساختم و برای تو اینجا نشستم. دسیسه‌ها و سیاهی دیگر نمی‌ماند و فقط فیلم است که می‌ماند.

منصور لشکری‌قوچانی در ادامه گفت: ممنون که حمایت می‌کنید. این فیلم پروداکشن سختی داشت اما خدارو شکر به خوبی گذشت. متأسفانه جواد بیات تصویربردار پشت صحنه این فیلم امروز فوت کرد. در ادامه او از حاضران خواست برایش فاتحه‌ای بخوانند.

neshast-ghatele-ahli-2

در ادامه پگاه آهنگرانی اظهار کرد: از صمیم قلب می‌گویم افتخار می‌کنم اکنون کنار مسعود کیمیایی نشستم. او به من بازی در این فیلم را پیشنهاد داد و مگر می‌شود، برای بازی کردن در فیلم او وسوسه نشوم.

بهزاد عبدی نیز درباره همکاری‌اش با کیمیایی در جدیدترین فیلمش بیان کرد: این دومین همکاری من پس از «متروپل» با کیمیایی است. همه نکات را پیش از شروع فیلم او به خوبی برایم توضیح داد.

پولاد کیمیایی در ادامه این نشست گفت: سال‌هاست دارم از سینمای کیمیایی یاد می‌گیرم. ممنون از آقای فریدون جیرانی و سعید راد که در اینجا حضور دارند. اکنون علیرغم گلایه‌های زیاد گفتم اینجا باشم تا سوالات را پاسخ بدهم. دوست داشتم پرویز پرستویی و امیر جدیدی هم اینجا بودند، اما حاشیه‌ها کام‌مان را تلخ کرد. دوست داشتم بخش جشن جشنواره حفظ شود و از تلخی دور باشیم.

در بخش دیگری از این نشست، کیمیایی در پاسخ به سوالات خبرنگاران توضیح داد: این فیلم نثر روزنامه‌ای داشت و موضوع آن رسانه است. این فیلم ١٠٨ دقیقه است. به بهزاد عبدی هم که نسخه را دادم، گفتم تا این حد موسیقی می‌خواهم که یک دقیقه هم زمان آن بیشتر نشد و اکنون فقط سه چهار دقیقه باید از آن کم شود.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری دیگر، از حواشی به وجود آمده در روند ساخت فیلم «قاتل اهلی» گفت: این حجم بی‌اخلاقی از داخل خود فیلم و از اصلی‌ترین نیروی فیلم آمده است. پولاد یک بازیگر است. هر وقت متلک می‌خواهند بگویند، به او می‌گویند پسر کیمیایی. هی نیش می‌زنند تا این حد که  خون داریوش مهرجویی را هم به جوش آوردند.

کیمیایی ادامه داد: در این میان کنجکاوی ایجاد شده است و خبرنگاران حق دارند سوال بپرسند. آقای لشکری قوچانی آدم محترمی است اما ایشان کارشان تبلیغات در تلویزیون بوده است. او با ساخت این فیلم در کنار من و به واسطه من برای خودشان تبلیغ بزرگی کرد. او به من نتوانسته بند کند، حالا نوبت به پولاد رسیده است. این فیلم سازنده و روش دارد. مگر می‌شود، بعد از پنجاه سال فیلم‌ام را برای پسرم کج و کوله کنم.

neshast-ghatele-ahli-4

پولاد کیمیایی هم در ادامه صحبت‌های پدرش گفت: به‌خاطر من سکانسی کم یا زیاد نشد. از ابتدا قرار نبود در این فیلم به خاطر هم‌زمانی بازی در «گشت۲» و اینکه اساسا من خواننده نیستم، بازی کنم، اما آقای لشکری قوچانی اصرار کرد که پدرت دوست دارد در فیلم باشی. اکنون می‌بینیم که سکانس‌هایی از فیلم حذف و فینال آن مانند کلیپ شده و تغییر کرده، در صورتی‌که در فیلمنامه اینگونه نبوده است.

وی ادامه داد: امیر جدیدی در این فیلم نمونه قهرمان کلاسیک فیلم‌های کیمیایی است. من نخواستم به زور بر خلاف صحبت‌های لشکری‌قوچانی، در این فیلم وارد شوم. او بود که گفت می‌خواهم از شما پدر و پسر در جشنواره فیلم داشته باشم. بسیار ناراحتم چرا با بزرگان اینگونه رفتار می‌شود و کسی صرفا به خاطر سرمایه‌اش فیلم را بی‌هیچ دلیلی تغییر می‌دهد.

قوچانی نیز در ادامه این بحث‌ها گفت: در این فیلم بر قانون اصرار داشتم. معتقدم هر خلافی که صورت می‌گیرد، این قوه قضائیه است که باید قضاوت کند. اکنون فیلمنامه موجود است. این فیلم زندگی من است و اگر خوب نباشد، من از سینما حذف می‌شوم. ۱۴ درصد از پول من را در فیلم، دولتی بر می‌دارد که ادعا می‌کند از هنر حمایت می‌کند. حاشیه‌ها به فیلم من لطمه می‌زند. ایمان دارم که در این نظام بی‌گناه پای چوبه دار می‌رود اما اعدام نمی‌شود. به زودی پیگیری قانونی این اختلاف را انجام خواهم داد.

در این نشست فریدون جیرانی که به عنوان یکی از حاضران نشسته بود، به اصرار مجری از جای برخاست و در حمایت از مسعود کیمیایی، اینچنین بیان کرد: متاسفانه این اتفاق افتاده است و متأسفم که به اینجا آمده‌ام برای حمایت از مسعود کیمیایی و ابراز و تأکید بر اینکه مولف واقعی هر فیلم، کارگردان است و اوست که می‌تواند درباره فیلم تصمیم بگیرد. از نامه پرویز پرستویی و فضایی که اینجا در برج میلاد و کاخ جشنواره ایجاد شده است، بسیار متأسفم. آمدم اینجا و نمی‌خواستم مشکلات به اینجا کشیده شود. آقای کیمیایی به احترام شما و فیلم‌هایتان تعظیم می‌کنم.

در ادامه نشست، مسعود کیمیایی گفت: از سعید راد که اینجاست ممنونم که باوجود اینکه یک سال با هم درگیری روحی داشتیم، الان اینجا نشسته است. او نماینده واقعی از نسل قدیم است. البته جای پرویز پرستویی هم در این نشست خالی است و درود بر داریوش مهرجویی که به زودی نزد او می‌روم و دستانش را می‌بوسم.

این کارگردان در ادامه در پاسخی کوتاه به سوالات و توضیحات یکی از حاضران در نشست درباره فیلمش گفت: این فیلم سیاسی نیست.

neshast-ghatele-ahli-3

در بخش دیگری از نشست، پولاد کیمیایی با اشاره به حضور و انتخاب یغما گلرویی به عنوان ترانه‌ساز در این فیلم بیان کرد: کاراکتر خواننده در این فیلم از ابتدا مشخص نبود حتی به چه سبکی می‌خواند. یغما را در جشن حافظ دیدم و آقای قوچانی در نظر داشت این خواننده در فیلم از فرهاد یا فریدون فروغی بخواند اما من گفتم کلیشه است و اگر فیلم بخواهد حرف جدید بزند باید ترانه و آهنگ جدید داشته باشد.

وی ادامه داد: این تیپ شخصیت ما‌به ازای خارجی ندارد. با یغما مشورت کردم، او من را به دوستانی معرفی کرد و در همین راستا تمرین کردیم. شعرهای یغما خاص است و به فضای فیلم‌های کیمیایی می‌خورد. پدر و آقای قوچانی هم تأیید کردند که در نهایت این فیلم را بسازیم.

مسعود کیمیایی نیز در ادامه مجددا تأکید کرد: مگر می‌شود یک کتاب دو مولف داشته باشد. «قاتل اهلی» یک تعریف دارد و فقط در مونتاژ قرار است اندازه‌اش کمی تغییر کند. این فیلم یک کیسه‌کشی می‌خواهد. فیلم تدوین دیگری نخواهد داشت. «قاتل اهلی» و حذفی‌اش مال من است و اقتصادش مال ایشان (اشاره به لشکری قوچانی).

کیمیایی افزود: در این فیلم کاراکترهای واقعی را کمتر می‌بینیم. آنها کاراکترهایی خسته‌اند که با پول ساخته شده‌اند. در این فیلم قهرمان مشخص شده و اندازه و معین نداریم.

این کارگردان در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران از خنده‌های سازمان‌دهی شده در سالن سینمایی برج میلاد به هنگام نمایش فیلم «قاتل اهلی» با خنده گفت: اما آنها با یک داد ساکت شدند.

لشکری قوچانی نیز گفت: معتقدم «قاتل اهلی» فیلم خوبی است و بهتر از این هم خواهد شد و بر اساس این باور پای آن ایستادم. بازی‌های این فیلم فراتر از فیلمنامه است. بعد از جشنواره با مسعود کیمیایی جلسه خواهیم گذاشت. سینما کار گروهی است. در «قاتل اهلی» عوامل را به خوبی کنارهم چیده‌ام و تمام آنچه که از سینما و کیمیایی می‌دانستم در این فیلم انجام دادم. بهتراست از حاشیه‌ها دور شوید.

کیمیایی نیز در پاسخ به او گفت: کوتاه کردن فیلم در حد شما نیست. اصل حاشیه‌های ایجاد شده برای فیلم هم خود این آدم است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>