سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۳۹۵ در ۱۰:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

اختتامیه جشنواره فیلم فجر ۳۵ برگزار شد/ «ماجرای نیمروز» بهترین فیلم جشنواره و رکورددار کسب سیمرغ

fajr35 ekhtetam (20)

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و «ماجرای نیمروز» با کسب ۵ سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بهترین فیلم رکورددار این دوره از جشنواره شد.

به گزارش سوره سینما ، با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، مراسم پایانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد.احسان کرمی مجری مراسم اختتامیه روی صحنه آمد و این مراسم بعد از یک نمایش آغاز شد. کرمی ضمن خیرمقدم به مهمانان از کسانی که بین ما نیستند یاد کرد و گفت: یادی کنیم از عزیزانی که باید امشب در کنار ما بودند و یا خودشان از دست‌اندرکاران بودند یا امشب برای برگزیدگان دست می‌زدند.

در ادامه کلیپی از درگذشتگان یکسال گذشته سینمای ایران برای حاضران پخش شد و یاد عباس کیارستمی، جمشید ارجمند، اصغر بیچاره، ثریا حکمت، حسن جوهرچی، نیما طباطبایی، داوود رشیدی، فرج‌الله سلحشور، محمد زرین دست، محسن سیف، پرویز شاهین‌خو، پرویز صبری، نصرت‌الله طلایی، دنیا فنی‌زاده، علیرضا قومی، احمد مسروری، جعفر والی و رضا رستمی گرامی داشته شد. کلیپی از فعالیت‌های جشنواره از روز افتتاحیه و یازده روز برگزاری جشنواره در برج میلاد نیز در ادامه پخش شد.

در بخش دیگر این مراسم، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر ضمن خوشامدگویی به حاضران به ویژه وزیر امور خارجه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ممنونم که به من اعتماد کردند و امیدوارم خدمتگذار خوبی برای این سینما باشم.

حیدری در ادامه متنی را خواند و در آن به ماهیت سینمای ایران و برگزاری جشنواره فیلم فجر اشاره کرد. وی گفت: سلام به سینمایی که ماهیت ارادت به مخاطب دارد و سر منزل مقصودش وحدت مردم است. خوشحالیم که در سینمای ایران دعوا بر سر انتخاب و داوری است، اینجا جدال فرهنگی است، بر خلاف جدال‌ها و جنگ‌های امنیتی و سیاسی دنیا.

fajr35 ekhtetam (2)

وی ادامه داد: چقدر خوشحالیم که در مملکتی زندگی می‌کنیم در فضایی آرام و به دور از ناامنی‌های دنیا که امروز فرصت این جدل‌های فرهنگی را داریم. این ذات انقلاب ماست که یک انقلاب فرهنگی در حوزه فکر و اندیشه است. خوشحالیم که بدانیم در چه شرایطی زندگی می‌کنیم و دغدغه‌ها و دشواری‌های امنیتی و اقتصادی و اجتماعی کشورمان را باور داریم. خوشحالیم و باورمان این است که سینمای ایران به این مضامین توجه جدی دارد، گیرم به افراط و خطا ولی نشانی‌هایمان در امید است و یافتن مفاهیم شریف آن.

دبیر جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه سینمای ایران مستقل‌ترین، مشکل‌ترین و پرتلاش ترین و مهم‌ترین پدیده فرهنگی پس از انقلاب سینمای ایران است که  در این دنیای پر آشوب معرف فرهنگ ایران اسلامی می شود، بیان کرد: سینمای ایران دست مردم را می‌فشارد و بر آن بوسه می‌زند. برای ما خادمان فرهنگ افتخاری است که در خدمت این سینما هستیم. اهل سینما در جستجوی فرهنگ هستند. سینمای ایران پلی می‌شود برای فاصله‌ها و مرهمی برای زخم‌ها. مرحبا به این شکوه و مرحبا به این بزرگی و خوشحالیم در خدمت سینمای باشکوه ایران هستیم.

حیدری در پایان صحبت‌هایش افزود: سرمایه و آموزش و همه دستاورد سینمای ایران از آن خودش است. بیایید با هم مهربان‌تر باشیم. در کنار هم و در کنار سینمای جهان که گمشده در سردرگمی‌اش. افتخار می‌کنیم که تولید آرمان‌هایمان برای مردم عزیز است و این سینما برای مردم موجودیت دارد. این سرمایه را پاس بداریم و فاصله‌هایمان را بی‌فاصله کنیم.

جوایز بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر

در ادامه مراسم جایزه ویژه فیلم کوتاه که سیمرغ نمادینی برای یکی از فیلم‌های کوتاه بود، با حضور حجت‌اله ایوبی و امیرتوده‌روستا اهدا شد. این جایزه از میان پنج فیلم که توسط صنف داوری شده‌اند، به کاوه مظاهری برای فیلم «روتوش» اهدا شد.

fajr35 ekhtetam (3)

مظاهری با حضور روی صحنه ابراز امیدواری کرد که از سال آینده سیمرغ فیلم کوتاه به صورت رسمی وارد جشنواره فیلم فجر شود و ابراز خوشحالی کرد که بعد از هفت سال این سیمرغ را به فیلم کوتاه برگرداندند. او سیمرغ خودش را به ۶ فیلمی که در ۶ سال گذشته باید درجشنواره دیده می‌شدند و این اتفاق نیفتاده بود، تقدیم کرد.

پس از این جایزه، کلیپی از فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره با قطعه «آهای خبردار» فیلم «رگ خواب» ساخته سهراب پورناظری و با صدای همایون شجریان پخش شد. احسان کرمی هم در ادامه گفت از همین‌جا برای محمدرضا شجریان، فخر موسیقی ایران آرزوی سلامتی می‌کنیم که این جمله با استقبال حاضران مواجه شد.

جوایز بخش مستند جشنواره فیلم فجر

در ادامه با حضور داوران بخش مستند سیمرغ بلورین، لوح تقدیر و جایزه نقدی بهترین دستاورد فنی و هنری در بخش آثار مستند به سید وحید حسینی برای فیلم مستند بزم رزم اهدا شد.

سید وحید حسینی که سیمرغ دستاورد بهترین دستاورد فنی و هنری را برای «بزم رزم» گرفت با حضور روی صحنه از اهالی هنر ابراز نارضایتی کرد که هنرمندان در سالن‌ها حضور پیدا نکردند و فیلم‌ها را ندیدند و گفت: این جایزه را همه عشق و ارادت خودم به مادر و پدرم تقدیم می‌کنم. فیلم من درباره موسیقی بوده و وبازهم برای استاد شجریان آرزوی سلامتی می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند نیز به یاسر خیر برای مستند «آهستگی» تعلق گرفت. وی با حضور بر روی صحنه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد و گفت: همیشه این مراسم را از تلویزیون را می‌دیدم و امشب حال خوبی دارم که اینجا هستم و خوشحالم که جایزه را گرفتم. امسال فیلم‌های خوبی را در جشنواره دیدیم که همه آن‌ها می‌توانستند مخاطب را جذب کنند. از عوامل فیلم تشکر می‌کنم که سه سال من را همراهی کردند و باید از شخصیت‌های فیلمم که اجازه دادند من وارد زندگی‌شان شوم هم تشکر کنم.

fajr35 ekhtetam (4)

این کارگردان ادامه داد: اگر سینما نبود این جهان برای من جای قابل تحملی نبود و با سینماست که حال خوبی دارم. امیدوارم فیلم‌های مستند هم از سال‌های بعد در بخش اصلی جشنواره دیده شوند و استانداردهایی دارد که فکرمی‌کنم این بخش از سینما قابلیت دیده شدن و اکران و در میان مخاطب رفتن را دارد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به حسام اسلامی برای فیلم «متهمین دایره بیستم» اهدا شد. حسام اسلامی با حضور بر روی صحنه، ضمن تشکر از داورها، از جمعیت حمایت از کودکان کار و خیابان نیز تشکر کرد و گفت:‌ اگر این جمعیت در کنار من نبود، قطعا این فیلم ساخته نمی‌شد.

fajr35 ekhtetam (5)

جوایز بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر

در ادامه مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر کلیپی با حضور نامزدهای بخش‌های مختلف سودای سیمرغ در سالن پخش شد که همه آن‌ها به این سوال‌ها که اگر سیمرغ را بگیرند چه حالی دارند و اگر نگیرند چه حالی خواهند داشت، پاسخ داده بودند!

سیمرغ بلورین بهترین عکس تعلق گرفت به امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس‌های فیلم «رگ خواب». شجاعی بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین عکس از حمید نعمت‌الله تشکر کرد که اجازه داده از فیلم او عکسبرداری کند و همه این سال‌ها او را راهنمایی کرده است.

سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی نیز تعلق گرفت به ایمان امیدواری برای «زیرسقف دودی».

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری تعلق گرفت به مهدی قاسمی برای «ویلایی‌ها».قاسمی که سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های بصری را دریافت کرد، ضمن تشکر از عوامل فیلم گفت: خوشحالم که این جایزه را گرفتم و برای آن زحمت زیادی کشیدم.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی تعلق گرفت به  آرش آقابیک برای خفه‌گی، رگ خواب و یک روز به خصوص. آرش آقابیک که سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری را برای سه فیلم دریافت کرد، در مراسم حضور نداشت، به همین دلیل دایی او در مراسم حضور داشت و جایزه را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس تعلق گرفت به بهزاد جعفری طادی برای «ماجرای نیمروز». وی که سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم «ماجرای نیمروز» را دریافت کرد، جایزه‌اش را به همه عوامل فیلم «ماجرای نیمروز» اهدا کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری تعلق گرفت به پرویز آبنار برای «فراری». پرویز آبنار برای فیلم «فراری» سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را دریافت کرد و با حضور روی صحنه گفت: امشب جایی دعوت بودم که برای احترام به سینما خواستم اینجا باشم، امشب مراسم ازدواج مانیا دختر اصغر شاهوردی است و من خوشحالم که این خبر خوب را اینجا اعلام می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری تعلق گرفت به سیدعلیرضا علویان برای «بدون تاریخ، بدون امضاء». سیدعلیرضا علویان برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را دریافت کرد و با حضور روی صحنه سه بار از هیئت داوران تشکر کرد و گفت: این تشکر برای سیمرغ امروزم نمی‌گویم، من از بچگی دلم می‌خواست در فیلمی کار کنم که نام این اعضای بزرگ را در آن ببینم و این اتفاق برایم افتاد. امشب خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم و با احترام به همه کاندیدها فکر می‌کنم حقم بود این جایزه را بگیرم.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد تعلق گرفت به نوید محمدزاده برای «بدون تاریخ،بدون امضاء». نوید محمدزاده که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد را دریافت کرد، در میان تشویق بسیار حضار روی صحنه رفت و اظهار کرد: سال گذشته حرفی نزدم، اما امسال می‌گویم، خیلی خوشحالم امسال این جایزه را گرفتم. اتفاقی افتاد که بعد از اعلام نامزدها شیطنت کردند و اسامی را منتشر کردند، این کار قشنگ نیست، هیئت داوری اینجا هستند که از بزرگان سینما هستند، به آن‌ها باید احترام بگذاریم. سال بعد اگر من نامزد نشوم، باز هم باید احترام بگذارم. من حالا حالاها هستم و دوست دارم روی این صحنه بیایم و این جایزه بسیار ارزشمند است و یادمان باشد که دیوار این خانه از طلاست.

fajr35 ekhtetam (12)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن تعلق گرفت به  ثریا قاسمی برای «ویلایی‌ها». او در مراسم حضور نداشت.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی تعلق گرفت به  کریستف رضاعی برای فیلم «نگار». سیمرغ این بخش با تشکر از پیمان یزدانیان که از حداقل عناصر موسیقایی استفاده کرده است، به کریستف رضاعی اهدا شد و او با حضور روی صحنه عنوان کرد: باعث افتخار و خوشحالی است که این جایزه را گرفتم. از داورها و رامبد جوان، نوازنده‌ها و کسانی‌که در استودیو‌ها کار می‌کنند و پشت صحنه هستند، هم تشکر می‌کنم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین تعلق گرفت به سهراب خسروی برای «تابستان داغ». سهراب خسروی سیمرغ بلورین بهترین تدوین را دریافت کرد و گفت: از هیئت داوران تشکر می‌کنم که بعد از این‌همه سال با این سیمرغ به من انگیزه دادند. امیدوارم این فیلم که کاملا مستقل تهیه شده در اکران هم موفق شود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری تعلق گرفت به  هومن بهمنش برای «تابستان داغ».هومن بهمنش سیمرغ بهترین فیلمبرداری را از هیئت داوران گرفت و با حضور روی صحنه اظهار کرد: من مجری طرح فیلم «تابستان داغ» هم بودم و آقای نوروزبیگی به من این افتخار را دادند که استاد من باشند و من هم توانستم به حوزه تهیه‌کنندگی ورود کنم.

fajr35 ekhtetam (15)

وی درباره بحث‌هایی که چند روز گذشته پیرامون نامزدی این فیلم اتفاق افتاده بود، گفت: فیلم ما در جشنواره ۱۳ رشته نامزد شد. و بابت این موضوع از هیئت داوری عذرخواهی می‌کنم که ما فیلمی ساختیم که باعث شد به شما توهین کنند. ما از شما سینما را یاد گرفتیم و جمله‌هایی درباره شما از صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها پخش شد که درست نبود. ما را ببخشید که فیلمی ساختیم که شما دوست داشتید و این مقدار متهم شدید، نباید به دلیل موضوعات این چنینی انسانیت را زیر پا بگذاریم. واقعیت این است که سال قبل در «اژدها وارد می‌شود» حضور داشتم و همکارم سیمرغ گرفت و باور کنید که سال قبل خوشحال‌تر بودم تا امسال و چند روزی است که کام من به خاطر این نامزدی در ۱۳ رشته بسیار تلخ است.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد تعلق گرفت به  محسن تنابنده برای «فراری». محسن تنابنده گفت: می‌خواستم حرف بزنم، اما نوید محمدزاده همه حرف‌ها را گفت. از همه تشکر می‌کنم، مخصوصا از آقای داودنژاد و آقای کوثری که در این فیلم بازی کردم.

fajr35 ekhtetam (14)

در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول نامه‌ای قرائت شد که هیئت داوران بازی همه زنان بازیگر را تحسین کردند و از همین رو دو سیمرغ بلورین برای زنان در نظر گرفتند.

سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن تعلق گرفت به مریلا زارعی برای «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی برای «رگ خواب». مریلا زارعی و لیلا حاتمی دو بازیگر زن سینمای ایران روی صحنه آمدند و هر دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کردند. حاتمی از همه تشکر کرد و زارعی اظهار کرد: اعتراف می‌کنم یکی از مهیج‌ترین و جذاب‌ترین جشنواره‌ها را تجربه کردم و خوشحالم که در کنار همکاران خودم هستم. به کسانی‌که سیمرغ گرفتند تبریک می‌گویم و خیلی خوشحال هستم. از خانم درخشنده تشکر می‌کنم و خوشحالم سومین سیمرغ خودم را از هیئت داورانی که بزرگ ما هستند دریافت کردم، آن‌هم در جشنواره‌ای که پوستر آن مزین به بزرگ‌مرد سینمای ایران علی حاتمی است و خوشحالم اینجا در کنار یادگار علی حاتمی ایستاده‌ام.

fajr35 ekhtetam (16)

منیر قیدی سیمرغ بلورین استعداد درخشان (بهترین فیلم اول) جشنواره را برای فیلم «ویلایی‌ها» دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه تعلق گرفت به کامبوزیا پرتوی برای «فِراری» . پرتوی در مراسم حضور نداشت.

سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران به علیرضا داوودنژاد برای فیلم «فِراری» تعلق گرفت.علیرضا داودنژاد با حضور روی صحنه گفت: سوالی وجود دارد درباره اینکه چرا رسانه ملی درباره جشنواره و شور و حالی که در این مدت درباره سینما وجود دارد، به جای مشوق بودن و حمایت کردن، با کارهای خودشان بدنامی به وجود می‌آورند، یک جواب هست و اینکه وقتی رسانه ملی فیلم‌های ما را نمی‌خرد، تبلیغ نمی‌کند و نمی‌بینید، چرا انتظار دارید برنامه‌ای بسازد که قرار باشد از سینما حمایت کند؟
وی ادامه داد: وقتی رسانه ملی سینما را نمی‌بیند، قطعا برنامه‌ای پر از توهین و تحقیر می‌سازد، من امیدوارم این نگاه خصمانه و پر از کینه رسانه ملی نسبت به سینما پایان پیدا کند.

fajr35 ekhtetam (17)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی تعلق گرفت به  وحید جلیلوند برای «بدون تاریخ ،بدون امضاء». وی با حضور روی صحنه گفت: من مانند سایرین حرف‌های تلخی داشتم؛ رسانه ملی، برنامه هفت و آقای افخمی، تلاش کردید که ما با یکدیگر قهر کنیم، ما همدیگر را دوست داریم، یکدیگر را در آغوش می‌کشیم و به پیشکسوت‌هایمان احترام می‌گذاریم. ما همدیگر را دوست داریم اما شما سعی کردید میان ما فاصله بیندازید.

fajr35 ekhtetam (19)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم به سیدمحمود رضوی برای «ماجرای نیمروز» تعلق گرفت. سید محمود رضوی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با حضور روی صحنه از همه اعضای گروه «ماجرای نیمروز» خواست روی صحنه برای دریافت سیمرغ حاضر شوند.

fajr35 ekhtetam (18)

محمد جواد ظریف، علی ربیعی، حسین فریدون، معصومه ابتکار، حجت‌الله ایوبی و محمد حیدری برای اهدای سیمرغ زرین از نگاه ملی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی صحنه آمدند. ظریف، برای خواندن نام بهترین فیلم از نگاه ملی پشت میکروفون قرار گرفت و سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را سید محمود رضوی برای فیلم «ماجرای نیمروز» دریافت کرد.

منوچهر شاهسواری برای اعلام نام بهترین فیلم از نگاه تماشاگران روی صحنه آمد و گفت: فکر می‌کردم امشب باید نکته‌هایی را اعلام می‌کردم، اما جوان‌هایی که روی صحنه‌ آمدند و حرف زدند. از بزرگترهای بخواهید برای سینمای ایران اسپند دود کنند چون باید آرزوی چشم بد دور از سینمای کشورمان داشته باشیم.

وی تاکید کرد که تا ۶ صبح امروز جمع‌آوری آرای تماشاگران ادامه داشته و سه فیلم را در این بخش معرفی می‌کنند. دو فیلم تقدیر می‌شوند و یک فیلم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت می‌کنند.

شاهسواری بیان کرد: به عنوان امانت‌دار رای مردم در این رای‌گیری‌ها بودند و با اینکه انواع ناسزاها را در این مسیر شنیده‌اند، اما نه حرفی زده‌اند و نخواهند زد. همچنین از روز شنبه هر کدام از تهیه‌کننده‌ها که خواستند می‌توانند برای دریافت اطلاعات آرا حضور پیدا کنند. فیلم «خوب، بد، جلف» به تهیه‌کنندگی محسن چگینی و عبدالله اسکندری و فیلم «آباجان» به تهیه‌کنندگی هاتف علیمردانی در این بخش شایسته تقدیر بودند.

هاتف علیمردانی هم با حضور روی صحنه جایزه این بخش را به فاطمه معتمدآریا تقدیم کرد و گفت: قاعده بازی این است که داور‌هایی وجود دارند که سلیقه مخصوص خودشان را دارند، من هفت سال است که در این جشنواره حضور دارم و گاهی فیلم‌هایم دیده شده و گاهی نه، اما چیزی که یاد گرفتم احترام به هیئت داوران بوده است. همچنین از آقای ایوبی تشکر می‌کنم که چهار فیلم را در دوران ایشان ساختم و فضای خوبی برای ساخت اثر داشتم.

عبدالله اسکندری به نیابت از محسن چگینی به روی سن آمد نیز از همه حاضران در سالن تشکر کرد و گفت: آرزو می‌کنم سینمای ما روز به روز پیروزتر شود.

در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران تعلق گرفت به سیدمحمود رضوی برای فیلم «ماجرای نیمروز».

گفتنی است در مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان ، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و محسن تنابنده، رامبد جوان، نوید محمدزاده، عبدالله اسکندری، سیروس الوند، سعید روستایی، سعید راد، فاطمه معتمدآریا، رویا نونهالی، مرتضی رزاق کریمی، جهانگیر کوثری، علیرضا داوودنژاد، رضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، جهانبخش سلطانی، غلامرضا موسوی، مجید مظفری، محمد حسین مهدویان، علی معلم، وحید جلیلوند، امیر آقایی، فرشته طائرپور، منوچهر شهسواری، محسن کیایی، بابک حمیدیان، مینا ساداتی، جواد عزتی، پوران درخشنده، مهرداد صدیقیان، غزل شاکری، مهتاب کرامتی، علی جلیلوند، محمودگبرلو و ….. در سالن همایش‌های برج میلاد حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>