سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ بهمن ۱۳۹۵ در ۶:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نشست خبری وزیر ارشاد با اصحاب رسانه برگزار شد/ عدم مداخله در داوری‌ها و انتخاب‌های جشنواره فجر/ شفاف‌سازی حوزه سینمایی

neshast-vazir-1

سیدرضا صالحی امیری گفت: عدالت و عدم مداخله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داوری ها و انتخاب ها در این زمینه باید مورد توجه همگان باشد. من هم مانند همه مردم در شب اختتامیه جشنواره از منتخبین مطلع شدم.

به گزارش سوره سینما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی با بیان این مطلب گفت: فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چارچوب گفتمان فرهنگی دولت یازدهم است و این گفتمان در تداوم گفتمان مقام معظم رهبری و مبتنی بر اعتدال فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه گفتمان فرهنگی دارای شاخص های عقلانیت، انسجام، عدالت و دیانت است، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از فعالیت های خود سیاست هایی را دارد که از آن جمله حفظ ثبات و آرامش در حوزه فرهنگی و هنری است. در فضای مناقشه امکان انجام کار فرهنگی وجود ندارد.

وی در عین حال تصریح کرد: از تمامی اصحاب رسانه از جمله صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری ها، پایگاه های اطلاع رسانی، فضای مجازی و … تقاضا دارم در مسیر این سیاست ما را یاری کنند.

صالحی امیری گفت و گوی فرهنگی را سیاست دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از فعالیت خود برشمرد و گفت: لازمه رسیدن کشور به اعتدال فرهنگی، گفت و گوی فرهنگی است. گفت و گو راه رسیدن به انسجام و وفاق فرهنگی است. با گفت و گو، تکثر و تنوع فرهنگی را می پذیریم.

وی افزود: همه نسل ها و گرایش های فکری و فرهنگی در دایره انقلاب اسلامی از حقوق برابر برخوردارند. ایجاد فضای عقلانی و اعتدال برای انجام امور از اهداف گفت و گو محسوب می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی را دیگر سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره عنوان کرد و گفت: دولت و رییس جمهور به گفتمان حاکم فرهنگی بر نظام اسلامی که همان گفتمام رهبری است؛ وفادارند.

وی افزود: عدالت فرهنگی چهارمین سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجام امور فرهنگی است. تجمیع منابع و امکانات فرهنگی در تهران و محرومیت استان ها در این زمینه عادلانه نیست. همه کشور، تهران نیست. به تدریج برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها، تخصیص یارانه ها در حوزه های مختلف از جمله رسانه، توجه به رسانه های محلی، موسیقی محلی، نواحی و قومی و توجه به ظرفیت های هنری و گسترش کتاب و کتابخوانی و تجهیز کتابخانه ها با توجه به شرایط مختلف استان ها و شهرستان ها در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید، امنیت فرهنگی را دیگر سیاست این دوره از وزارتخانه متبوعش برشمرد و گفت: همه اصحاب فرهنگ وهنر در سراسر کشور باید احساس امنیت فکری، قلم و بیان داشته باشند.

وی در عین حال تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می داند از همه اصحاب رسانه دفاع و امنیت آنها را تضمین کند.

صالحی امیری گفت: پرهیز ار تصدی گری دولت و واسپاری امور اجرایی به صنوف مرتبط از دیگر سیاست های دولت یازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. با واگذاری امور به صنف مربوطه سیاستگذاری، حمایت و نظارت بر عهده وزارتخانه می ماند.

وی با تاکید بر توجه به حوزه امور عمومی، آن را هفتمین سیاست مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: آسیب های اجتماعی محصول آسیب های فرهنگی است بنابراین برای رفع آن باید به فرهنگ عمومی توجه داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: در این دوره در ساختار شورای فرهنگ عمومی تغییراتی را ایجاد کرده ایم و اولویت های سبک زندگی و خانواده، سرمایه اجتماعی، اخلاق، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در دستور کار این شورا در سال ٩۶ است.

وی افزود: تدوین نظام های صنفی در دو حوزه رسانه و هنر نیز از دیگر سیاست های این دوره از فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

neshast-vazir-2

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حال نهایی کردن سازمان نظام رسانه ای در دولت و ارسال لایحه آن به مجلس شورای اسلامی هستیم. با تصویب سازمان نظام رسانه ای در کشور حوزه اختیارات اصحاب رسانه به شدت تقویت می شود. لایحه نظام هنر را نیز در دستور کار قرار داده ایم.

وی ادامه داد: توجه به مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر از دیگر سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. توجه به سلامت، درمان، بیمه و … هنرمندان در دستور اولویت های این وزارتخانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه جدی به حوزه قرآنی و پژوهش را از دیگر سیاست های وزارتخانه متبوعش برشمرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه های دینی، امام و مقام معظم رهبری است و توسعه فرهنگ دینی یکی از رسالت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور است.

وی افزود: با تقویت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از ظرفیت های فکری نخبگان در انجام ماموریت های این وزارتخانه بهره می گیریم زیرا مطالعه پژوهشی، نیازسنجی و افکار سنجی برای تدوین سیاست ها ضروری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به پرسش های خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ داد.

صالحی امیری در پاسخ به این پرسش مبنی بر فعالیت دوباره محمدرضا شجریان گفت: همه ما آرزوی سلامتی برای ایشان داریم، و آن چیزی که در حال حاضر مهم است، سلامتی ایشان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: به تازگی آلبوم محمدرضا شجریان مجوز دریافت کرد و این به این معنا است که ما دارای پیام روشنی هستیم. ایشان یکی از شخصیت های بزرگ فرهنگی کشور هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر عملکرد وزارت ارشاد برای رفع دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه ولنگاری فرهنگی گفت: ظلم به بزرگان نظام به این معنا است که مسوولان به جای پرداختن به سیاستگذاری، از طریق بنر و تبلیغات به دغدغه های مقام معظم رهبری بپردازند. بنابراین نوع نگاه ما نسبت به این دغدغه ها باید بنیادی باشد. اندیشه اعتدال مبتنی بر نفی ولنگاری و جزم اندیشی است. به طور همزمان نه ولنگاری و نه جزم اندیشی.

صالحی امیری ادامه داد: به همان اندازه که تحجر و جزم اندیشی زیان آور است به همان اندازه نیز ولنگاری هم زیان آور است.

وی تصریح کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گروهی مسئولیت پیگیری دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی و هنری را بر عهده دارند. این گروه ابعاد دغدغه، چگونگی طراحی سیاست ها و نهایتا تحقق آنها در عمل را بررسی می کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به خارج از کشورو موزه برلین گفت: علت اصلی این اقدام ابهام حقوقی بود. در ابتدا قرار بود یک گالری در موزه هنرهای برلین انجام شود، که با ابهام حقوقی فعلا در دستور کمیسیون فرهنگی دولت قرار دارد؛ هیچ گونه اعمال فشاری نبوده است و این کمیسیون تصمیم می گیرد. و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل قانونی است و هیچ گونه توصیه شخصی در این مورد نداشته ایم.

عضو کابینه تدبیر و امید درباره تفاهم نامه همکاری وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت افزود: چاپ امروز فراتر از حوزه نشر و کتاب به حوزه‌های فعال اقتصادی و دیجیتال هم وارد شده است و پس از دو دهه نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدیدی بود.

وی ادامه داد: قرار شد حوزه محتوا از حوزه زیرساخت، تفکیک شود بنابراین تفاهم نامه ای را با وزیر صنعت امضا کردیم. بر اساس این تفاهم نامه محتوا بر عهده وزارت ارشاد و حوزه‌های زیرساختی و صنعتی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. آیین‌نامه مربوط به این تفاهم نامه نیز تا پایان سال تدوین خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چالش های حوزه قرآنی در کشور گفت: در حال حاضر نیازمند انسجام ساختاری در سطوح مدیریتی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی هستیم؛ ارگان های مختلفی در زمینه توسعه فرهنگ قرآنی فعالیت می‌کنند که یکی از آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

neshast-vazir-3

صالحی امیری افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونتی با عنوان «معاونت قرآن و عترت» دارد. همچنین شورایی با عنوان «شورای توسعه فرهنگ قرآنی» زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند، ولی در کشور نیازمند ساز و کاری برای این حوزه هستیم.

وی گفت: باید یک سازمان ملی فرابخشی برای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور ایجاد شود تا همه فعالیت‌های قرآنی در آن متمرکز شود. در حال حاضر از بیش از دو هزار کانون قرآنی در کشور حمایت مستقیم می‌کنیم و در چند سال گذشته هم بیش از هزار کانون مجوز گرفته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآنی در آینده خبر داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر رقم دوبرابری بودجه تئاتر در سال آینده گفت:

تئاتر هنر اصیلی است که تاریخ طولانی دارد، اصحاب تئاتر در کشور گسترده هستند، براساس گزارش معاونت هنری، در همین شب های اخیر بین ١٢٠ تا ١۴٠ تئاتر به روی صحنه رفته است و این نشان توجه جدی به تئاتر به ویژه در نسل جوان است.

وی افزود : این در حالی است که در سال ٩١ میزان اجرای تئاتر ٢٠ اجرا در شب بود.

صالحی امیری درباره فعالیت‌های فرهنگی موازی که توسط دستگاه‌های مختلف فرهنگی در کشور انجام می‌شود گفت: در خصوص جدول ۱۷ و بودجه‌هایی که به نهادها و ارگان‌های خارج از ارشاد داده می‌شود، رویکرد ما حمایت از تمامی دستگاه‌های فرهنگی در پهنه ایران اسلامی است. اما سیاستگذاری باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر دهها نهاد مدنی و صنفی مورد حمایت قرار می‌گیرند و این نهادها در حوزه‌هایی مانند سینما، نشر، چاپ، هنر، تئاتر، موسیقی، کتاب و … هستند، اما سیاستگذاری‌های آنها توسط معاونت‌های تخصصی خودشان انجام می‌شود. تمرکز فعالیت‌های اجرایی نه ممکن است نه منطقی اما تمرکز سیاستگذاری هم ممکن و هم ضروری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره خط قرمزها در ممیزی و سخت گیری ها گفت: ما با هرگونه سخت‌گیری در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر مخالفیم. حوزه فرهنگ و هنر با انسان‌ها سروکار دارد و باید از جنس گفت‌وگو، تعامل و مذاکره باشد.

وی افزود: با هرگونه سخت‌گیری در تمامی حوزه‌ها به ویژه فرهنگ و نشر مخالفیم، اما این به معنای عدم نظارت نیست، ما در وزارت ارشاد بر این باوریم که جامعه فرهنگی و هنری به بلوغ رسیده است و اکنون در بهترین شرایط تعاملی با اصحاب فرهنگ و هنر قرار داریم.

صالحی امیری تصریح کرد: اصحاب رسانه و مطبوعات نیز انسان‌های بزرگی هستند که ما با ایجاد فضای اعتماد مسیر تعامل را بازگذاشته‌ایم. ما به دلیل اینکه باید در چارچوب قانون عمل کنیم، نیازمند نظارت و اعمال نظر هستیم.میزان اعمال نظارت بر حوزه کتاب که کمترین میزان پس از انقلاب رسیده است که این نشان از آشنایی اصحاب و فرهنگ با خط قرمزهای نظام است.

وی گفت: اسلام، انقلاب، ایران، وحدت ملی و امام و رهبری خطوط قرمز ما هستند، اما میزانی از کتاب‌ها که در حوزه نشر مورد اعمال ممیزی قرار می‌گیرد بسیار محدود است؛ برای نمونه امسال بیش از ۶٧ هزار مجوز صادر کرده‌ایم که از این میان ۴۵ هزار چاپ اول است که در میان همه آنها تنها موارد محدودی مورد اعمال نظارت شد که یا تفرقه بین ایران و ملل اسلامی دیگر ایجاد می کرد یا خشونت را رواج می‌داد و یا هنجارهای اخلاقی جامعه را زیر سؤال می‌برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شفاف سازی حوزه سینمایی در زمینه های مالی و غیر مالی افزود: در ابتدای تصدی در این وزارتخانه در ابلاغیه ای به سازمان سینمایی درخواست شفاف سازی اقدامات و عملکرد به مانند معاونت مطبوعاتی کردم.

وی ادامه داد: مردم محرم ترین افراد برای اطلاع از اقدامات هستند و باید این شفاف سازی با هدف تنویر افکار عمومی انجام پذیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعمال سلیقه در برگزاری جشنواره فیلم فجر و داوری و انتخاب ها گفت: عدالت و عدم مداخله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داوری ها و انتخاب ها در این زمینه باید مورد توجه همگان باشد. من هم مانند همه مردم در شب اختتامیه جشنواره از منتخبین مطلع شدم.

وی درباره عدالت رسانه ای و رویکرد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه افزود: رسانه ها بازتاب دهنده واقعیت ها به جامعه،افکار عمومی و مسئولین هستند. در ایران مهمترین رسالت برای شفاف سازی و آگاه سازی را رسانه ها بر عهده گرفته اند.

صالحی امیری ادامه داد: رسانه ها مسوولیت های متعددی به دوش می کشند. آن ها چشم ملت و دیده بان و مدافع حقوق مردم هستند. سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ٣ سال گذشته شفاف سازی بودجه در حوزه رسانه، تقویت رسانه های محلی و بومی و تقویت رسانه های تخصصی بوده است.

وی افزود: معاونت امور مطبوعاتی تا کنون ٧۶ میلیارد تومان یارانه به مطبوعات غیر دولتی پرداخت کرده است و با کمترین چالش در حوزه رسانه مواجه هستیم. جامعه رسانه ای در حال جهش کیفی و کمی است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر معاون های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه معاونت هنری گفت:  بارها اعلام کرده ام که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریزش نداریم اما گردش مدیریتی داریم؛ ما از همه ظرفیت های مدیریتی وزارت ارشاد استفاده خواهیم کرد و در هیچ حوزه ای تصمیم قطعی برای تغییر نگرفته ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر حذف سخنگو در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همه معاونین خود سخنگوی بخش تخصصی خود هستند؛ با توجه به ماموریت های ٢٢ دوگانه این وزارتخانه هنوز کسی که ٢٢ تخصص داشته باشد و بتواند همه حوزه ها را با هم پوشش دهد پیدا نکرده ایم. وزارت ارشاد توسط یک تیم اداره می شود و هر کس باید پاسخگوی معاونت، زیر مجموعه و سازمان خود باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: حذف سخنگو به معنای حذف پاسخگویی نیست. و همه معاونت ها باید پاسخگو باشند.

صالحی امیری درباره موسیقی گفت: موسیقی یک نیاز فرهنگی جامعه و نسل جوان است. مصرف دایمی نسل جوان است و نمی توان جامعه را از مصرف این هنر نفی کرد. محروم کردن مردم از موسیقی عمل غیر فرهنگی و ضد اهداف نظام فرهنگی است.

وی افزود: در تولید، توزیع و مصرف موسیقی در کشور، ۵٣ درصد مربوط به صدا و سیما، ٢۵ درصد مربوط به موسسات مجاز موسیقی، ٢١ درصد از طریق دانلود و کمتر از یک درصد مربوط به اجرای صحنه ای و زنده است. بنابراین نباید این یک درصد به محل مناقشه در کشور تبدیل شود.

صالحی امیری در پایان درباره موضوع حج تمتع گفت: در صورتی که دولت عربستان شرایط حداقلی کشورمان که شامل رعایت عزت، کرامت، امنیت و پرداخت دیه شهدای منا است را بپذیرد، حجاج را به حج اعزام خواهیم کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>