سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ اسفند ۱۳۹۵ در ۶:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب

جشنواره فیلم ۱۰۰ موثرترین جشنواره‌‌ای‌ است که می‌توان روی آن برنامه‌ریزی کرد

iranmanesh

رضا ایرانمنش برگزاری سالانه جشنواره فیلم ۱۰۰ را عاملی برای تشویق بیشتر فیلم‌سازان، ایجاد رقابتی سالم و در عین حال کشف استعدادهای نهفته جوانان دانست.

به گزارش سوره سینما ، رضا ایرانمنش جشنواره فیلم ۱۰۰ را یکی از موثرترین جشنواره‌های سال در عرصه هنر قلمداد کرد و گفت: خودم شخصا یک دوره به عنوان داور جشنواره فیلم ۱۰۰ حضور داشتم و با توجه به تجربه داوری‌ام، جا دارد بگویم در میان آثار کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای کارهایی دیده می‌شد که واقعا عالی بود و می‌شد روی آن ها بحث کرد. به همین خاطر، من فکر می‌کنم این جشنواره یکی از موثرترین جشنواره‌هایی است که می‌شود روی آن برنامه ریزی داشت و استعدادهای بالقوه را شناخت.

ایرانمنش در همین راستا عنوان کرد: اصولا خصوصیت جشنواره این است که علاوه بر ایجاد فضای رقابتی سالم می‌توان به کشف استعدادهای پنهان پی برد. بنابراین من شخصا نظر مثبتی نسبت به برگزاری جشنواره‌ها از جمله جشنواره فیلم ۱۰۰ دارم و امیدوارم سال به سال هم از لحاظ کمی و هم کیفی پیشرفت داشته باشد و شاهد آثار خوبی باشیم.

وی سپس در زمینه تاثیرگذاری فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای بر مخاطب در عین محدودیت زمانی که در ارائه دارند، توضیح داد: به هرحال اسم سینما روی آن است و معنی سینما یعنی تصویر. بر این اساس، وقتی که ما در کمترین زمان و با کمترین دیالوگ و حتی بدون دیالوگ بتوانیم موضوعی را مطرح کنیم، کار بسیار تاثیرگذارتری از فیلم‌های بلند انجام داده‌ایم؛ کما اینکه این اتفاق واقعا در دوره‌های قبل رخ داد و من شاهد این موضوع بودم که بعضا برخی آثار کوتاه موثرتر از کارهای طولانی بود.

این کارگردان در بخشی دیگر از گفت‌و‌گویش در پاسخ به اینکه آیا می‌توان فیلم‌های کوتاه را ژانری مستقل در سینما معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: صددرصد؛ این گونه آثار می‌توانند به گونه‌ای باشند که ژانری مستقل در سینما داشته باشند. حتی ما می‌توانیم در این زمینه تمهیدی به خرج بدهیم که فرهنگ‌سازی شود و عموم مردم این تیپ فیلم‌ها را تماشا کنند.

وی همچنین تصریح کرد: ما در آثار بلند سینمایی هم ضعف‌های بسیاری داریم. نمی‌شود این‌طور فکر کنیم که آثار کوتاه ضعف ندارند و عاری از کمبود هستند؛ اما در میان آن ها واقعا کارهایی هم دیده می‌شود که بسیار ارزنده هستند و می‌شود روی آن ها برنامه‌ریزی کرد. بسیاری از کارگردان‌هایی که برای جشنواره فیلم ۱۰۰ اثر تولید می‌کنند، افراد باهوش و خبره‌ای هستند که بعدها می‌توانند آثار بلند موفقی داشته باشند.

ایرانمنش در پایان صحبت‌هایش از کارگردانی یک اثر سینمایی خبر داد و گفت: به دنبال ساخت یک فیلم هستم تا ان‌شاءالله بتوانم برای جشنواره فجر سال آینده آن‌ را آماده کنم اما جزئیاتش هنوز کامل نیست.

گفتنی‌ است یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰، روزهای ۴ تا ۶ اسفند در پردیس سینما آزادی برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>