سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ اسفند ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۹ ق.ظ چاپ مطلب
دیدار روسای روابط عمومی و تبلیغات وزارت خارجه و رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری:

تبادل نظر برای همکاری وزارت امور خارجه و حوزه هنری در عرصه‌های مختلف/ برای اعتلای نام ایران و تصویر درست آن تمام توان خود را بکار بگیریم

Hamzezade-Shariati1

رئیس اداره روابط عمومی و تبلیغات وزارت امور خارجه روز گذشته با حضور در حوزه هنری طی نشستی با محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، محمدجواد شریعتی رئیس اداره روابط عمومی و تبلیغات وزارت امور خارجه گفت: معتقدیم فعالیت‌های حوزه هنری ویژگی‌های خاصی دارد که این ویژگی‌ها برای وزارت امور خارجه در عرصه بین‌الملل مفید است و ما علاقمندیم فارغ از محدودیت‌ها از تولیدات حوزه هنری در عرصه بین‌الملل بهره ببریم.

وی به تعریف دیپلماسی عمومی در وزارت امور خارجه پرداخت و ادامه داد: حوزه‌های دینی، هنری، فرهنگی وحتی ورزشی، بخش‌های مختلف دیپلماسی عمومی ما را تشکیل می‌دهد؛ تلاش ما این است که با مراجع و دستگاه‌هایی که در جمهوری اسلامی تولید محتوا می‌کنند در ارتباط و تعامل باشیم و از نزدیک کار فرهنگی هنری آنها را دیده و مشکلات بین‌المللی سر راهشان را برداریم و با همفکری آنها زمینه‌ای برای بهتر دیده شدن درعرصه بین الملل کنیم و با این همفکری به زبان مشترکی در عرصه بین‌المللی برسیم.

شریعتی با بیان اینکه یکی از همکاری‌های مهم و موثر «حوزه هنری» به وزارت امور خارجه توجه به تولیدات فاخر و ارزشمندی است که به تهمت‌ها و چالش‌هایی که در عرصه بین‌الملل به ما وارد می‌کنند پاسخ دهد خاطرنشان ساخت: چون ایده‌های ما درعرصه انقلاب اسلامی جهانی است سوای از وظایف داخلی؛ تکلیف بین‌المللی هم داریم.

رئیس اداره روابط عمومی و تبلیغات وزارت امور خارجه دربخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه فعالیت عملیاتی وزارت خارجه در بروکراسی اداری جا نمی‌گیرد گفت: وزارت امورخارجه درهمه زمینه‌ها امکان همکاری با حوزه هنری را دارد. بحث تاریخ شفاهی از مباحث بسیار ارزشمند است که اخیرا به آن توجه ویژه می‌شود و ما به واقع به لحاظ مفهومی در این خصوص فعالیتی نداشتیم و امکان هرگونه همکاری در این زمینه را فراهم خواهیم کرد.

Hamzezade-Shariati4

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های «حوزه هنری» توجه به مفاهیم بین‌المللی، ارزش‌ها و شعارهای انقلاب است. بحث «احترام به بزرگتر»، «حفظ شان خانواده» و «خواستگاه فرهنگی ایرانی» از مسائلی است که در عرصه بین الملل نیز مطرح و وزارت خارجه برای کار در این زمینه کمک کننده خواهد بود.

شریعتی با اشاره به اینکه باید در زمینه ایران هراسی قوی ظاهر شویم توضیح داد: از آنجاییکه ایران درعرصه بین‌الملل یکدست شناخته می‌شود همه ما زیر یک پرچم قرار م‌ گیریم و همه باید در نشان دادن تصویر درست و انسانی از ایران بکوشیم. ما به دنبال نمایش فعالیتمان در دنیا نیستیم حال آنکه پذیرای انتقادات هم هستیم اما تلاشمان این است که در اعتلای نام ایران و تصویر درست از ایران تمام توان خود را بکار بگیریم.

رئیس اداره روابط عمومی و تبلیغات وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه هیچ زمانی همچون الان با اهداف و برنامه‌های جمهوری اسلامی مخالفت نمی‌شد گفت: در کشوری که سینمایی ندارد شاهزاده آن تلاش می‌کند که برای تروریست نشان دادن ایران فیلم بسازد؛ حال شما به مسئولیت خطیر و سنگین این عرصه واقف باشید.

وی حضور در فستیوال‌های فیلم در خارج از کشور، ورود به موضوعات مناسبتی که حوزه هنری در آن فعالیت می کند و همچنین، بحث دفاع مقدس و زبان انیمیشن را از مهمترین مواردی دانست که وزارت امور خارجه و حوزه هنری می‌توانند با هم همکاری داشته باشند.

محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در این نشست گفت: امیدواریم این جلسه شروع دور تازه‌ای از ارتباطات و فعالیت‌های حوزه هنری با وزارت امور خارجه باشد؛ در دولت قبل، از ما در وزارت خارجه دعوتی به عمل آمد و درجمع بندی به این نتیجه رسیدند که باید با جامعه هنری مرتبط باشند.

وی ادامه داد: همکاران وزارت امور خارجه براین باورند که تاریخ شفاهی دیپلماسی، تمام خاطرات و تجربه‌های ارتباطی آنها با دنیا ثبت شده اما به صورت اثرهنری به دنیا عرضه نشده است. فرازهایی از تاریخ انقلاب و بعد از انقلاب و روابط با کشورهای خارجی وجود دارد که ناگفته مانده و با گفته شدن اعتماد به نفس نسل امروز را افزایش می‌دهد.

Hamzezade-Shariati3

حمزه زاده افزود: وزارت امور خارجه برای اشاعه فعالیت‌های خود با زبان هنر، بیش ازهرچیز باید با مراکز تولید آثار هنری در ارتباط باشد و خوشحالیم که شما امروز برای ارتباط با این مراکز و تولید کنندگان از جمله حوزه هنری در حال رایزنی هستید.

وی با بیان اینکه حوزه هنری در ادبیات و تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس فعالیت گسترده دارد گفت: ما با افتخار آماده‌ایم دفتر تاریخ شفاهی حوزه را در اختیار شما قرار دهیم و امیدورام این اعتماد که ما همه تخصص و توانایی خودمان در ثبت دیپلماسی جمهوری اسلامی به کار گفته‌ایم شکل بگیرد.

حمزه زاده با اشاره به اینکه در زمینه ثبت تاریخ شفاهی جنگ مدال‌های زیادی از دستان رهبر معظم انقلاب دریافت کردیم گفت: نیروهای حوزه هنری همواره در تلاش هستند تا به دستور اکید رهبر انقلاب، آن دسته از خاطرات جنگ که نیاز جمهوری اسلامی است و به مرور زمان از ذهن‌ها پاک می‌شود را جمع‌آوری کند که زمان و نحوه انتشار آن فرصت مغتنم خاص خود را می خواهد.

وی همچنین در این دیدار عدم وابستگی حوزه هنری به دولت را مهمترین شاخصه فعالیت این سازمان دانست و گفت: حوزه هنری یک نهاد انقلابی است که با آمد و رفت دولت‌‌ها و دولتمردان فعالیتش دستخوش تغییر نمی‌شود. ما وظایفمان تحت فرمایشات رهبری است، همانگونه، که سیاست‌های خارجی ما را رهبر تعیین می‌کند؛ اما تمایل داریم یکی از نهادهایی باشیم که به وزارت امور خارجه در بحث تولید محتوا و پاسخ‌گویی به اتهامات وارد شده به جمهوری اسلامی و حوزه بیداری اسلامی باشیم.

Hamzezade-Shariati2

وی ادامه داد: بدون هیچ درخواستی، حوزه هنری زمانی بودجه یک سال و نیم خود را صرف تولید فیلم «مزارشریف» کرد که اتفاقا بچه‌های وزارت امور خارجه فیلم را پسندیدند و از آن استقبال کردند. به عقیده ما فیلم مزار شریف تنها فیلم قابل دفاعی است که حوزه هنری در سیاست خارجی در افغانستان تولید کرده است و ما خود را مسئول می دانیم که در حوزه بیداری اسلامی وارد شویم و فعالیت کنیم.

حمزه زاده، همچنین، با اشاره به وضعیت اقتصاد هنر کشور گفت: متاسفانه اقتصاد و گردش مالی فیلم‌های ما از مرزها فراتر نمی‌رود در حالیکه بخشی از بودجه سینما از طریق بازار بین‌المللی باید بدست بیاید و برای حوزه هنری عرصه بین‌المللی همچون تنفسگاه به شمار می‌رود و ما فعالیت‌های بین‌المللی خود را مجدانه پی می‌گیریم.

بر پایه این گزارش، در این نشست مشترک آقایان: هادی مولوی دوست، یزدان عشیری و محسن یزدی از مسئولان حوزه هنری و بهزاد محمدی کارشناس اداره روابط عمومی و تبلیغات وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>