سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اسفند ۱۳۹۵ در ۹:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

«فروشنده» بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۷ شد/ اصغر فرهادی: به احترام مردم کشورم به آمریکا نیامدم + پیام‌های تبریک

forooshandeh-oscar-1

فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی بهترین فیلم خارجی زبان هشتاد و نهمین مراسم اسکار ۲۰۱۷ شد.

به گزارش سوره سینما ، اصغر فرهادی برای دومین بار سینمای ایران را صاحب جایزه اسکار کرد، او که پیش از این با فیلم «جدایی نادر از سیمین» توانسته بود، اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی را به دست بیاورد، در هشتاد و نهمین مراسم اسکار توانست با فیلم «فروشنده» این جایزه را از آن خود و سینمای ایران کند.

پروفسور فیروز نادری و انوشه انصاری که از سوی اصغر فرهادی برای حضور در مراسم اسکار معرفی شدند،این جایزه را دریافت کردند. انوشته انصاری به عنوان نماینده اصغر فرهادی متن پیام او را قرائت کرد. در این متن چنین آمده است:

«افتخار بزرگی‌ است که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌گی و پخش‌کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی.

متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.

ansari naderi

سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی‌ست که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.»

انوشنه انصاری که به عنوان نماینده فرهادی در اسکار حضور داشت در پشت صحنه نیز بر این تاکید کرد که این فیلمساز از حضور در مراسم خودداری کرد تا همبستگی خود را با دیگر مردمی که از سفر آنها ممانعت شده ابراز کند. او افزود : این پیام بزرگی بود که فرهادی با این کارش به همه جهان داد.

ورایتی افزود: انصاری مهندسی است که توریست فضایی شد. این در حالی است که دیگر نماینده فرهادی برای این مراسم فیروز نادری دیگر چهره کهنه کار علوم فضایی است.

این محقق ناسا نیز در سخنانی گفت: برای آنهایی که به فضا سفر می‌کنند و از زمین دور می‌شوند دریافت مفهوم بی مرزی بسیار بهتر صورت می‌گیرد. اگر از زمین دور شوید، همه زمین زیبا را یک جا می‌بینید.

نادری با تجلیل از فرهادی گفت: وقتی می‌خواهی سر اصولت بایستی مجبور به انتخاب‌های سخت می‌شوی و او هم همین کار را کرد.

توئیت تبریک وزیر امور خارجه به سازندگان فیلم «فروشنده»

zarif-tweet

متن توییت محمدجواد ظریف به این شرح است: مفتخرم به سازندگان فیلم «فروشنده» برای جایزه اسکار و ایستادن در برابر ممنوعیت ورود مسلمانان به امریکا. ایرانیان هزار سال فرهنگ و تمدن را نمایندگی می‌کنند.

پیام تبریک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصغر فرهادی

salehi-amiri

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام تبریکی به مناسبت کسب جایزه اسکار توسط «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در هشتاد و نهمین مراسم اسکار منتشر کرد.

متن این پیام به به شرح زیر است:

«هنرمند عزیز جناب آقای اصغر فرهادی

موفقیت جنابعالی را در کسب جایزه جهانی آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) صمیمانه تبریک می گویم.

در جهان پرآشوب، ناامن و تاریک امروز، نوع دوستی و صلح طلبی، چراغ فروزانی است که انسان های آزادی خواه و وجدان های بیدار را گردهم می آورد و شما توانستید با زبان گویا و بیان رسای هنر، پیام صلح جویی ایران و ایرانی را فراتر از مرزهای جغرافیایی طنین انداز کنید.

حرکت نمادین غیبت جنابعالی در مراسم اهدای جوایز اسکار به نشانه اعتراض به سیاست های تنگ نظرانه و نژادپرستانه سیاستمداران تازه کار آمریکا در وضع قوانین غیر انسانی مهاجرتی، بسیاری از وجدان های بیدار را در سراسر جهان حاضر کرد و نقاب از چهره دروغین کسانی که شعارهای حقوق بشری سر می­دهند، برداشت. و همزمان سیمای حقیقی ایرانیان فرهنگ دوست را به نمایش گذاشت. امروز جهان معترف است که «ایران هراسی» و «ایران گریزی» فریبی بیش نبود و شما نگاه ایرانیان به دردهای بشر عصر حاضر را به نگاه مشترک جهانیان گره زدید. پیام امروز شما پیام همدردی، همنوایی و همگرایی بود.

بی تردید سینمای ایران که سهم جدی در ایجاد رونق فرهنگی و تقویت امنیت ملی دارد، می تواند با تکرار موفقیت های خود در سطح بین المللی، هنر فاخر این مرزوبوم را در تراز جهانی مطرح کند و امید و نشاط را برای شهروندان فرهنگ مدار ایران زمین به ارمغان بیاورد.

از خداوند متعال استمرار توفیقات جنابعالی  و سرفرازی ایران اسلامی را خواستارم.»

پیام تبریک رییس سازمان سینمایی

ayubi

متن پیام حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی به شرح زیر است:

«بأسمه تعالی

جناب آقای أصغر فرهادی
سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی

در آستانه بهار و نورورز باز هم سینمای ایران پیام آور شادی شد برای مردمان سرزمین خورشید. و باز هم پیچید در شهرمان آواز شادمانی

این موفقیت تاریخی و بزرگ موجی از شادی و شور آفرید در همه دلهایی که در گوشه گوشه جهان زنده اند هنوز به عشق.

اسکاری شدن دوباره سینمای پر افتخارمان مبارک باد بر مردم ایران.

و مبارک  باد بر شما که شایسته این شکوه اید. شاد باش و همیشه شاد باش که :

هم ظریفی، هم حریفی، هم چراغی، هم شراب
هم جهانی، هم نهانی، هم عیانی، شاد باش

حجت الله ایوبی»

پیام تبریک مدیرعامل فارابی

alireza-tabesh

متن پیام علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به شرح زیر است:

«به‌ نام خالق زیبایی‌ها

فخر و مباهات دیگری، اوراق وَزین تاریخ سینمای ایران اسلامی را آذین بست.

اصغر فرهادی، بسانِ خیل عظیمی از فرهیختگان این آب و خاک، فارغ از جوایز و افتخاراتی که برای سرزمینش کسب کرده برای همیشه در قلوب تمام هموطنانش جایگاه ویژه‌ای دارد.

عِرق ملی با تکیه بر اندیشه زلال انسانی از فرهادی‌ها، تندیس‌های ماندگاری بر تارک هنر ملل آرمان‌خواه می‌سازد که هیچیک از خودبین‌ترین سیاست‌های سرکوبگرانه هم موفق به محو و امحای آن نخواهد شد.

آنچه باعث ماندگاری فرهادی می‌شود نه بیش از یکصد جایزه و افتخارات بین‌المللی او نظیر دو جایزه اسکار، که البته غرور برانگیزست بلکه دوراندیشی، درایت، نجابت، شرافت و نگاه ملی، بلکه، بین‌المللی اوست که به انسان‌ها نه در قالب رنگ و نژاد که فراتر از آنها می‌نگرد و احترام می‌گذارد.
اصغر فرهادی عزیز، ماندگاریت را که همانا یادآور درد جاودانگی بشر است، از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نماییم و برایت سربلندی و عزت می‌طلبیم. امید که، بیرقی را که علیه پَلشتی‌های نژادپرستانه برافراشته‌ای، هرگز رنگ و روی زمین را نبیند.

بمان و بساز تا انسانیت ماندگار شود.

نهم اسفندماه ١٣٩۵
علیرضا تابش
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی»

پیام تبریک  دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به اصغر فرهادی

heydari

محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و مدیرعامل موزه سینمای ایران طی پیامی موفقیت اصغر فرهادی در اکادمی اسکار را تبریک گفت.

متن پیام تبریک  محمد حیدری به اصغر فرهادی بدین شرح است:

«موفقیت های چشم گیر شما در عرصه بین المللی مایه افتخار سینمای ایران است و دریافت عنوان بهترین فیلم غیر انگلیسی از آکادمی اسکار نیز خبر خوش برای سینمای ایران بود.

بی شک نام بلند آوازه شما مایه فخر فرهنگ ایران زمین است.»

پبام تبریک خانه سینما/ تعظیم جهان به فرهنگ و هنر ایران

خانه سینما با انتشار پیامی، اسکار جدید اصغر فرهادی را تبریک گفت، متن این پیام بدین شرح است:

«تعظیم جهان به فرهنگ و هنر ایران

با اهداء اسکار به اصغر فرهادی

مبارک باشد این ایام

به زودی برای سپاس گردهم می آئیم.»

تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به اصغر فرهادی

«هنرمند نام آشناى سینماى ایران

جناب آقاى اصغر فرهادى

در آستانه بهار دریافت دومین جایزه اسکار شادى و نشاط مردم ایران و همکارانتان را افزون نمود .

کانون کارگردانان سینماى ایران با افتخار این موفقیت جهانى را به شما و خانواده سینماى ایران تبریک مى گوید .

ما نیز چون شما باور داریم که در این دنیاى پر از آشوب سینما مى تواند محملى براى تقویت مشترکات انسانى باشد نه نفرت پراکنى .»

تبریک انجمن عکاسان سینما به اصغر فرهادی

انجمن عکاسان سینمای ایران در پیامی دریافت جایزه آکادمی اسکار را به اصغر فرهادی تبریک گفت.

در متن این پیام امده است:«انجمن عکاسان سینمای ایران ،کسب یکی از مهم ترین جوایز سینمایی سال را به اصغر فرهادی ،عوامل فیلم سینمایی «فروشنده» و سینمای ایران تبریک می گوید و برای سینمای پر افتخار ایران موفقیت های بیشتر آرزومند است.»

پیام تبریک سازندگان «نلسون ماندلا برای همیشه» به اصغر فرهادی/ نشان اسکار تقدیم شرافت مردم ایران شد

mandella

عوامل و سازندگان فیلم «نلسون ماندلا برای همیشه» در پیامی موفقیت اصغر فرهادی در اسکار را تبریک گفتند. متن پیام به شرح زیر است:

«اصغر فرهادی عزیز

با افتخار کلاه از سر بر می داریم

چرا که این بار با زبان فرهنگ، با زبان هنر سینما نشان دادی فقط تنها، صدا نیست که می ماند، شرافت و مهرورزی و انسانیت، آنچه در فیلم‌هایت جاری ست ماندگارت کرده است.

امروز نشان اسکار،تقدیم به شرافت و حرمتی شد که به مردم مرز و بومت نهادی.

گروه سازنده فیلم «نلسون ماندلا برای همیشه» این موفقیت را به شما و تمام همکاران عزیزتان در سینمای ایران شاد باش می گویند.»

پیام تبریک انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر

انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر در پی کسب دومین جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی، پیام تبریکی را منتشر کرد.

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

«در سالی که جامعه هنری ایران با از کف دادن چهره‌ها و سرمایه‌های انسانی ارزشمندی چون: عباس کیارستمی، داود رشیدی، جعفر والی، رکن‌الدین خسروی و… عزادار و به سوگ نشسته بود، با توفیق دیگر بار فرزند خلف خود که بر آمده از نهاد هنرهای نمایشی است، در آستانه بهار، دلشاد و مسرور شد.

اصغر فرهادی با دریافت جایزه جهانی آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) برای فیلم «فروشنده»، افتخار و عزت را نه فقط نصیب خود و خانواده محترم هنر کرد، که باعث تقویت غرور ملی، شعف زائدالوصف و همبستگی هرچه بیشتر در میان آحاد مردم ایران شد.

انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر ضمن تبریک به اصغر فرهادی و همکاران محترم‌اش در فیلم یاد شده، از مدیران فرهنگی انتظار دارد که بیش از پیش، با ایجاد بستری مناسب، به دور از هر گونه قید و بندهای نامعقول و بهانه تراشی‌های مبتنی بر سلیقه‌های فردی، شرایط خلق آثار بکر و تحسین برانگیز را برای فعالان گونه‌های مختلف هنری فراهم آورند.»

پیام تبریک شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران

«بار دیگر اصغر فرهادی عزیز و بزرگ با اقتدار تمام بر رفیع ترین قله افتخارات سینمایی جهان   ایستاد و سربلند تر و سرافرازتر از پیش نام با شکوه ایران را  همچنان که در طول تاریخ،  پرچمدار فرهنگ، هنر و تمدن بشری بوده، اینک نیز سرافراز میدان هنر فیلمسازی ساخت.

بازیگران سینمای ایران، همراه با تمامی هموطنان و هنردوستان در این پیروزی بزرگ با چشمانی پر از اشک شوق، تمام قد ایستاده و از صمیم جان  به اصغر فرهادی عزیز، گروه سازنده  و نقش آفرینان فیلم «فروشنده»  ادای احترام می کنند.»

تبریک انجمن منتقدان  و نویسندگان سینمایی ایران به اصغر فرهادی

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شب گذشته پیام تبریکی خطاب به اصغر فرهادی کارگردان فیلم «فروشنده» به مناسبت دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در هشتادونهمین دوره این جوایز منتشر کرد.

« سینما ابزار رسانه ای خودش را دراین دنیای پرهیاهو دارد.اصغرفرهادی با درخشش دوباره‌اش درآکادمی اسکارنشان داد که جدا ازجوهره هنری ,هوشمند و زمانه شناس است. وقتی قواعد حرفه‌ای را خوب بلد باشی, می‌توانی با اثرت نام ایران وایرانی را درحضورمهاجم افراط گرایی سیاسی وبه مسلخ کشیده شدن آزادی وانسانیت به گوش جهانیان برسانی.”فروشنده” فرهادی واسکاردریک هم صدایی می‌گویند که دردنیایی متجاوز نیز می‌توان به گفتمان وعدم قطعیت رسید.»

پیام تبریک انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما به اصغر فرهادی

«جناب آقای اصغر فرهادی

در شرایطی که  بی مسوولیتی و بی اعتنایی به ابتدایی ترین حقوق انسانی در گوشه و کنار جهان به دور ذهن و زبان متولیان جامعه دیوار کشیده است، فیلمی که بتواند از این دیوار بگذرد بی گمان فیلم اجتماعی واقعی ست، و فیلم های شما بارها چنین کرده است. بزرگ ترین جایزه ی یک فیلم ساز، گشودن راهی   تازه در ذهن بینندگان است. به بهانه ی دریافت جایزه ی تازه، کسب چندباره ی این جایزه ی با ارزش و همواره پایدار را  به شما تبریک می گوییم.»

پیام تبریک دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی

متن پیام مازیار رضاخانی دبیر جشنواره فیلم پروین اعتصامی به شرح زیر است:

«هنرمند ارزشمند سینمای ایران

افتخارآفرینی شما مایه مباهات هر ایرانی است. یکبار دیگر، جهان با اثر درخشان شما به تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین پیوند خورد.

بی گمان، جزو معدود سینماگرانی هستید که در کارنامه غنی و پربارتان به نقش و جایگاه زن و ساحت فرهنگی و اجتماعی شخصیت ایشان به صورت متفاوت و منحصربفرد نگاه کردید و هسته محوری گستره تفکر و اندیشه تان را خانواده به عنوان عمود خیمه اجتماع قرار دادید. مسیری که به رشد و تعالی فرهنگی و اجتماعی زنان جامعه؛ و اعتلای فرهنگ عمومی منجر خواهد شد.

موفقیت شما در عرصه جهانی تجلی مدنیت و رشد وصف ناپذیر جایگاه زن در کشور عزیز ماست.

با آرزوی موفقیت های بیشتر و پایدارتر»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>