سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۳۹۵ در ۲:۰۴ ب.ظ چاپ مطلب

افتتاحیه جشنواره حسنات برگزار شد/ صدرعاملی: تلاش می‌کنیم حسنات سکوی پرتاب بهترین‌های سینمای ایران باشد

eftetah hasanat (5)

آیین افتتاحیه ششمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات شامگاه شنبه ۱۴ اسفندماه با حضور هنرمندان و اهالی رسانه در سالن فرشچیان اصفهان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات، در ابتدای این مراسم رسول صدرعاملی اظهار داشت: جشنواره حسنات توانست در ۵ دوره گذشته و دوره ششم به درستی بر اساس ماموریت تعریف شده خود استعدادیابی خوبی انجام دهد.

وی افزود: هم اکنون فیلمسازان بزگی در عرصه کشور داریم که در این جشنواره درخشیدند و تبدیل به فیلمسازانی شدند که سرنوشت آینده سینما را تعیین می کنند.

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با بیان اینکه بیش از سه هزار فیلم مستند، انیمیشن و شهروندی امسال به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، تاکید کرد: هیئتی معتبر و سرشناس از میان این فیلم ها تعداد ۱۲۷ فیلم را انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه از دیدگاه من فیلم های انتخابی جایگاه مهم‌تری از فیلمهای برتر دارند چراکه فیلم‌های برگزیده با یکی دو رای کمتر یا بیشتر می‌تواند تغییر کند، بیان داشت: برای انتخاب صحیح فیلم‌ها تلاش های بسیاری صورت گرفته است و به ویژه در دوره ششم نیز با کمترین نقص انجام شد.

صدرعاملی با بیان اینکه برگزیدگان جشنواره در طول ۵ روز برگزاری جشنواره رویاپردازی می‌کنند، ابراز داشت: وظیفه اصلی مسئولان شهر است که به رویاها جوانان و فرزندان اهمیت داده و بستری فراهم کنند که این رویاها محقق شود، همان گونه که در ۵ سال گذشته محقق شده است.

وی اضافه کرد: با بها دادن به رویاهای جوانان است که جامعه‌ای پیشرفت می‌کند و کوتاهی در تحقق رویاهای این مملکت از سوی مسئولان کوتاهی بزرگی است.

eftetah hasanat (8)

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات تاکید کرد: سرزمین ما تا کمتر از دو دهه قبل سرزمین شعر و ادبیات بود و امروز سرزمین سینماست، چراکه از هر خانواده ای یک یا دو نفر به فیلم و سینما در عرصه بازیگری و کارگردانی و نویسندگی علاقه مند است.

وی ادامه داد: امسال شاهد سختی‌های مسیر برای برگزاری این جشنواره بودم به نوعی که یک بار در شرف تعطیلی و یک بار تاخیر در اجرا قرار گرفت؛ اما دوستان و همیاران این جشنواره ایستادند تا آن را به پله ششم رساندند.

صدرعاملی گفت: تمام تلاش ما این است که جشنواره در پایتخت فرهنگی جهان سکوی پرتاب بهترین های عرصه سینمای ایران باشد، سینمایی که امروز دنیا به آن احترام می گذارد.

وی با اشاره به کسب جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی ابراز داشت: فرهادی یک سینماگر جهانی است دنیا به خمینی شهر بابت تولد فردی که با قصه های نو همه را مجذوب خود کرده است تبریک می‌گوید.

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات تصریح کرد: فرهادی از نسلی است که از آغاز دهه ۶۰ تا پایان ۷۰ که کسی سینما را باور نداشت و بسیاری از مسئولان از آن دوری می کردند برای سینمای ایران زحمت کشیدند، زحمتی که بر دوش بزرگانی کیومرث پوراحمد و امرالله احمدجو بوده است و امروز از دو نفر از این دو هنرمند عرصه سینما تجلیل می‌شود.

بخش شهروندی در راستای نهادینه کردن احسان و نیکوکاری در جامعه است

پس از آن حسین ملایی رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اظهار داشت: امسال با خطر عدم برگزاری این جشنواره رو به رو بودیم که با مساعدت دوستان شورای شهر، شهرداری و به ویژه کمک استاندار اصفهان در نهایت جشنواره ششم نیز شکل گرفت و امیدواریم در سال‌های آینده نیز با همکاری و همیاری مسئولان اصفهان همچنان به راه خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در اصفهان تعداد زیاد موسسات خیریه تخصصی وجود دارد، افزود: در چنین شهری که شهره به نام خیران است جشنواره حسنات به دنبال این بود که به موضوع احسان و نیکوکاری از زبان هنر هنرمندان و بپردازد، هنرمندانی که در شادی و آلام مردم شریک هستند.

eftetah hasanat (10)

رئیس جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات با بیان اینکه هنرمندان فراوانی از اصفهان در کشور و دنیا منشا اثر بوده اند، ابراز داشت: با توجه خطای ترامپ در جلوگیری از ورود ایرانیان به آمریکا، چه کسی به جز هنرمند بزرگی مانند اصغر فرهادی می تواند عبارتی بر علیه اندیشه های این فرد به کار برد.

وی با بیان اینکه در هر دوره ای از پیشرفت تاریخ نامی از ایران هست، همانگونه که تعداد زیادی از دانشمندان ناسا از ایران هستند، ادامه د اد: در مراسم اهدای جایزه اسکار این مطلب عنوان شد که در زمانی که کالیفرنیا در زیر آب های کاراییب بود کشور ایران دارای تمدن بوده است؛ این جواب گویا را به چه زبانی بالاتر از هنر می توانستیم بیان کنیم.

ملایی با بیان اینکه جشنواره حسنات با انگیزه های دینی برپا شده است، تصریح کرد: ازدیدگاه ما موضوع احسان و نیکوکاری برای همه انسان ها از مسلمان و غیرمسلمان یکسان است و این مطلبی است که فرهنگ دینی ما بر آن تاکید دارد.

وی با بیان اینکه خواهش ما از هنرمندان این است که به احسان و نیکوکاری به عنوان موضوعی انسانی بپردازند، بیان داشت: امسال بخش شهروندی در راستای نهادینه کردن موضوع احسان و نیکوکاری در جامعه به ششمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اضافه شده است که امیدواریم سالهای آینده به کمک دبیر جشنواره رشد و توسعه فراوان داشته باشد.

ملایی بیان داشت: در افتتاحیه ششمین جشنواره فیلم کوتاه حسنات از زحمات کارگردانان اصفهانی امرالله احمدجو و کیومرث پوراحمد تجلیل می شود تا به یاد داشته باشیم این دو هنرمند پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون برای جامعه و هنرمندان ایران چه زحماتی را تقبل کردند.

پوراحمد: فرهنگ اصفهان بدون زاون مانند محیط زیست بدون زاینده رود است

بخش بعدی مراسم تقدیر از کیومرث پوراحمد بود که با قرائت متنی که دبیر جشنواره برای او نوشته بود، از این فیلمساز اصفهانی با عنوان «سپیدار سینما» تجلیل شد.

پس از آن پوراحمد روی سن آمد و گفت: زاون قوکاسیان یگانه فیلمساز بزرگ اصفهان است به همین دلیل خوشحالم که عکس زاون در آرم و پوستر جشنواره حسنات تصویر شده است.

وی افزود: فضای فرهنگی اصفهان بدون زاون مانند محیط زیست اصفهان است بدون زاینده رود. زاون رفت اما زاینده رود می‌توانست باشد، متاسفانه مسئولان نابخردی که در دوره قبل بودند، نتوانستند زاینده رود را زنده نگه دارند. متاسفانه هنوز هم افرادی هستند که از آن دولت و دوره دفاع می کنند، دوره ای که متاسفانه برای عرصه فرهنگی خوب نبود.

eftetah hasanat (12)

این کارگردان سینما اضافه کرد: باید به رسول صدرعاملی و جشنواره حسنات تبریک گفت زیرا حسنات شخصیت مناسب و فرد شایسته‌ای را برای این برنامه فرهنگی انتخاب کرده است. صدرعاملی در خیلی از کارها در سینمای ایران با دیگران قابل مقایسه نیست و این نقطه قوتی برای این جشنواره است.

پوراحمد به شوخی دلیل تشبیهی که در این جشنواره با نام «سپیدار سینما» بر او وارد کرده بودند را قد بلند خود دانست و گفت: چون قد من بلندتر بود، زودتر صدا زدند وگرنه باید امرالله احمدجو زودتر بالا می آمد.

وی خاطرنشان کرد: تا به حال بزرگداشتی برای من نگرفته‌اند و تصویری به این بزرگی از من در جایی چاپ نشده بود. من بیش از این حرفی ندارم، من فیلمساز هستم و باز هم فیلم می‌سازم با این خصوصیت که تلاش می‌کنم به جوانان بها بدهم و میدان را به دست آنها بدهم. از همه افرادی که برای کیفیت این جشنواره تلاش کردند تشکر می‌کنم.

پس از پوراحمد متن دبیر جشنواره برای امرالله احمدجو کارگردان پیشکسوت اصفهانی و سازنده سریال پرمخاطب «روزی روزگاری» قرائت شد.

eftetah hasanat (7)

امرالله احمدجو: جشنواره فیلم کوتاه حسنات یک امر خیر است

در هنگام تجلیل از امرالله احمدجو، او با بیان اینکه اصفهان و خمینی‌شهر می‌توانند مردی بزرگ چون اصغر فرهادی را داشته باشند،اظهار کرد: من آقای فرهادی را به خاطر می‌آورم که در گذشته‌ای که شناخته شده نبودند هم کارهایی قابل ملاحظه برای ارائه داشتند و آن فیلم‌ها از قوت خوبی برخوردار بود.

کارگردان سریال «روزی روزگاری» از رسول صدرعاملی به عنوان دوست خوب تشکر کرد و گفت: از حاضرانی که لیاقت حضور در این مراسم را دارند تشکر می‌کنم که فرصت و هنر خود را در اختیار دیگران می‌گذارند.

وی افزود: در مورد زاینده رود هم دوست دارم صحبت کنم، امیدوارم نوادگان ما سی و سه پل و پل خواجو را تنها در عکس و فیلم مشاهده نکنند. یکی از موارد تخریب این پل‌ها خشک ماندن و نبودن پایه‌های آن در آب است و یکی از تخریب‌های مهم دیگر زیبایی این پل‌ها در آب است که معمارها به آن پرداخته‌اند. اگر اصفهان نصف جهان است ما نصف زیبایی آن را نمی‌بینیم.

احمدجو ادامه داد: تنها جشنواره‌ای که توسط بخش خصوصی و یک بنگاه خیریه برگزار می‌شود، همین جشنواره حسنات است. تنها نیاز ما انسان‌ها نیازهای مادی نیست بخشی از نیازها معنوی است مانند دیده شدن. فیلمسازان جوان فیلم ساخته‌اند و منتظر معرفی و شناخته شدن هستند، پس این هم امر خیر است و نیازها را برطرف می‌کند.

این کارگردان سینما اضافه کرد: در کشور ما موقعیت فیلم و سینما ویژه است چون میزان سرانه مطالعه کم و مایه خجالت است. سینما بخش عمده ادبیات را به عهده گرفته است،


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>