سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۹:۵۹ ق.ظ چاپ مطلب
سینماگران «هفت» را نقد می‌کنند/

نوروزبیگی: «هفت» اخبار نگران کننده سینما را منعکس نکند

norooz-beigi

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملبورن» از عملکرد برنامه «هفت» در رسانه‌ای کردن اختلافات موجود در سینما انتقاد کرد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ملبورن» از عملکرد برنامه «هفت» در رسانه‌ای کردن اختلافات موجود در سینما انتقاد کرد.

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده «ملبورن» با انتقاد از عملکرد برنامه سینمایی «هفت» در آشکار کردن اختلافات بین مسئولین سینمایی یا سینماگران به سوره سینما گفت: برنامه «هفت» در مقطعی با مدیریت فریدون جیرانی و در مقطعی دیگر با مدیریت محمود گبرلو تا جایی که با رعایت سلامت، مخاطب را در جریان اتفاقات سینمایی قرار دهد خوب بود و هست. نقد مسائل سینما اصلا بد نیست.

وی افزود: اما وقتی این برنامه مشکلات و حاشیه‌هایی که برای یک پروژه پیش می‌آید را عیان می‌کند و این مشکلات را در رسانه عمومی بروز می‌دهد نه تنها به حل مشکلات کمک نمی‌کند بلکه اوضاع را ملتهب‌تر می‌کند. بخشی از ریزش مخاطب سینما به عملکرد برنامه «هفت» برمی‌گردد. مردم جدی‌ترین برنامه سینمایی که از تلویزیون پخش می‌شود را می‌بینند وقتی این برنامه ناهنجاری‌های سینما را به مخاطب منتقل می‌کند از آنجا که مردم سینما را به عنوان یک نهاد فرهنگی می‌شناسند تمایلشان به سینما کمتر می‌شود و به حوزه‌های دیگر برای تغذیه فرهنگی مراجعه می‌کنند.

نوروزبیگی گفت: متأسفانه برنامه «هفت» تا حدودی در ریزش مخاطب دخیل بوده است چون بیش از اندازه مخاطب را در جریان اخبار نگران‌کننده سینما قرار داده است. این برنامه می‌توانست داور خوبی بین اختلافات سینمایی باشد اما با دادن اطلاعات خام نقش منفی در داوری بازی کرده است.

تهیه‌کننده «من و زیبا» ادامه داد: در مورد نقد فیلم باید بگویم عملکرد درستی در این برنامه شاهد نبوده‌ایم. تخریب فیلم بیشترین اتفاقی است که در نقد فیلم این برنامه دیده‌ایم. امیدوارم با برنامه‌ریزی درست در این بخش شاهد اتفاقات خوب باشیم. اجرای محمود گبرلو خوب است و من را راضی می‌کند.

وی درباره اخباری که از این برنامه به اطلاع مخاطب می‌رسد گفت: اطلاعات خام به مخاطب دادن صحیح نیست. «هفت» باید اصلاعات و اخبار سینما را اول پرورش بدهد، همه جوانبش را بسنجد بعد اعلام کند. شاهد بوده‌ایم که مسائل شخصی یک بازیگر در این برنامه عنوان و باعث تخریب بازیگر شده است. این نکته می‌تواند مسئله حقوقی ایجاد کند. شاید کسی دوست نداشته باشد مشکلاتش در برنامه عنوان شود.

این تهیه‌کننده گفت: اخبار سینما اخباری متفاوت و بعضا ضد و نقیض است. اخبار دقیقی نیست. برنامه «هفت» اول باید از دقیق بودن خبری که منتشر می‌کند مطمئن شود بعد با هماهنگی افرادی که خبر مربوط به آنهاست این اخبار در برنامه عنوان شود.

وی افزود: احساس می‌کنم در برخی جهات این برنامه برای سینما نبوده و برای پر کردن آنتن مدیریت شده است. یک برنامه سینمایی باید بتواند در خدمت سینما عمل کند و برای سینما بودنش مشخص باشد. «هفت» باید بتواند از قابلیت یک برنامه تخصصی مربوط به سینما برای سینما استفاده کند.