سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ فروردین ۱۳۹۶ در ۱۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب

استقبال از اولین نمایش تلویزیونی مستند «آتلان»

atlan

مستند «آتلان» روز سه‌شنبه اول فروردین ۹۶ برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن رفت و با استقبال مخاطبان تلویزیونی همراه شد.

به گزارش سوره سینما ، معین کریم‌الدینی در گفتگو با روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بازخوردهای مخاطبان از اولین پخش تلویزیونی فیلمش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: یک ‌فیلم مستند حتا اگر اکران موفقی در سینمای هنر و تجربه داشته باشد و در پخش خانگی هم خوب بفروشد، نباید از تلویزیون و نقش تاثیرگذارش در دیده شدن چشم‌پوشی کند.

کارگردان مستند «آتلان» ادامه داد: تلویزیون مهم‌ترین رسانه‌ای است که مستند می‌تواند در آن عرض اندام کند. مستند «آتلان» در یکی از بهترین ساعات و روزهای نوروز ۹۶ از تلویزیون پخش شد و تا امروز بازخورد خوبی از سوی مخاطبان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای سینمای مستند دریافت کرده‌ام.

وی افزود: قطعاً پخش درست و آبرومندانه فیلم‌های مستند در تلویزیون اتفاق مهمی است و مستندها باید در مهمترین و پُربیننده‌ترین باکس‌های پخش قرار گیرند. بزرگ‌ترین شبکه‌های تلویزیونی دنیا هم سعی می‌کنند عمده‌ترین بخش اعتبار خود را با پخش مستندهایشان به دست بیاورند.

این مستندساز تاکید کرد: نباید فراموش کرد که یک فیلم مستند باید در بهترین زمان ممکن در تلویزیون یا شبکه‌های VOD و بازارهای بین‌المللی پخش شود. هر فیلم مستندی به یک زمان منطقی نیاز دارد تا اگر قابلیت اکران و حضور در فستیوال‌های جهانی را دارد، از این فرصتش استفاده کند و سپس وارد شبکه نمایش خانگی شود و نوبت پخش تلویزیونی آن برسد. البته فکر می‌کنم در مورد مدت زمان این مراحل میان فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان اختلاف‌های جدی وجود دارد.

وی ادامه داد: فیلمساز می‌خواهد بیشترین زمان ممکن را برای حضور در فستیوال‌های بین‌المللی در اختیار داشته باشد و تهیه‌کننده و پخش‌کننده هم می‌خواهند در زمان کوتاه‌تری به حداقل سود ممکن که در این سینمای فقیر وجود دارد٬ برسند. به نظرم مستندسازان باید پیش از آنکه دیر شود٬ از همان مراحل عقد قرار‌داد و یا حداقل از همان ابتدای پخش فیلم، در مورد نوع و زمان پخش تلویزیونی و VOD فیلمشان با سرمایه‌گذار و پخش‌کننده خود به نتیجه برسند. این که چند سال پس از تولید یک فیلم، میان فیلمساز و تهیه‌کننده سیاست مشترکی برای پخش فیلم وجود نداشته باشد، اتفاق خوبی نیست.

به گفته کارگردان «آتلان»، پخش‌کننده باید حق معنوی فیلمساز را در تصمیماتی که می‌گیرد، در نظر داشته باشد و او را از کوچکترین تصمیماتش آگاه کند و فیلمساز هم باید به حقوق مادی و سود اقتصادی پخش‌کننده احترام بگذارد.

کریم‌الدینی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل عدم رعایت حق کپی رایت به محض نمایش فیلم در تلویزیون و یا قرار گرفتن فایل آن روی VOD امکان کپی غیرمجاز از آن وجود دارد و این باعث می‌شود فیلم لطمه بزرگی بخورد. همین رعایت نشدن حق کپی رایت در اینترنت مهم‌ترین دلیلی است که باید پخش تلویزیونی یک فیلم را تا جایی که می‌شود عقب انداخت٬ اما نه به اندازه‌ای که فیلم به امید حضور در فستیوال‌های دست چندم در آرشیو بماند و ضرر دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>