سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱۰:۳۷ ق.ظ چاپ مطلب
سینماگران «هفت» را نقد می‌کنند/

یکتا ناصر: مشکل سینماست نه برنامه «هفت»

yekta naser

بازیگر فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» مشکلات موجود در برنامه «هفت» را محصول بی‌نظمی در سینمای ایران دانست.

بازیگر فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» مشکلات موجود در برنامه «هفت» را محصول بی‌نظمی در سینمای ایران دانست.

یکتا ناصر بازیگر برنده سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل از سی‌امین جشنواره فیلم فجر درباره برنامه «هفت» به سوره سینما گفت: قبل از بررسی برنامه «هفت» باید خود سینما را مورد بررسی قرار داد. مشکل، سینماست نه برنامه «هفت». اول باید وضعیت سینما را به نقطه تعادل رساند. و بعد عملکرد یک برنامه سینمایی را نقد کرد. به هر حال «هفت» هم زیرمجموعه سینماست.

بازیگر «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» اضافه کرد: اول باید یک سینمای درست بنا کنیم بعد انتظار یک برنامه سینمایی خوب را داشته باشیم. منظور و تعریف من از یک سینمای درست، حتی در حالت ایده‌آل نیست. یک سینمایی که همه چیزش در حالت تعادل باشد. مشکل ما این است که همیشه به چیزی که هست قانعیم و سعی نمی‌کنیم روند خود را عوض کنیم. سینما امروز در حالت پسرفت قرار دارد در حالی که با طراحی یک روند درست می‌توان سیر نزولی را به سیر صعودی و پیشرفت تغییر داد.

این بازیگر ادامه داد: در برنامه «هفت» معمولا کلی‌نگری و تئوری‌پردازی نسبت به مسائل وجود دارد. چند کارشناس حدود دو ساعت می‌نشینند و با کلی‌نگری سعی در حل مشکلات و بررسی مسائل دارند. مثلا اگر موضوع بحث اخلاق در سینما باشد، دو کارشناس می‌نشینند و ساعتی را به تعریف کلمه «اخلاق» می‌گذرانند. در پایان هیچکدام به تعریف واحد نمی‌رسند و به مخاطب هم چیزی اضافه نمی‌شود.

وی افزود: ترس‌ها و محدودیت‌هایی که سازندگان برنامه با آن مواجه هستند را مخاطب می‌بیند. مثلا اسم برخی فیلم‌ها یا اشخاص عنوان نمی‌شود ولی از آنها مثلا جمله‌ای نقل می‌شود، مخاطب باید خودش کشف کند بحث درباره چیست. مهمانان برنامه بنا به مسئولیت و پستی که دارند جسور یا محتاط هستند. کسی که مسئولیت مهم‌تری در سینما دارد می‌تواند جسورتر صحبت کند اما مثلا من نوعی به عنوان بازیگر اگر دعوت شوم باید محدویت‌های زیادی را در صحبت‌هایم رعایت کنم.

ناصر اضافه کرد: معمولا زمان مناسبی در اختیار مهمانان قرار داده نمی‌شود. در ۱۰ دقیقه چه صحبت مفیدی می‌توان ارائه داد؟ چنین ظرایفی در برنامه «هفت» رعایت نمی‌شود که البته باز تأکید می‌کنم همه این‌ها به خود سینما برمی‌گردد که وضعیت نرمالی ندارد.

وی درباره فعالیت‌های خود در حوزه بازیگری گفت: این هم جزء مشکلات سینمای ماست که من هنوز بعد از فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» پیشنهاد مناسبی نداشته‌ام. چندان ایده‌آل برخورد نمی‌کنم با پیشنهادها، اما شرایط طوری است که هنوز پیشنهادی که مناسب باشد نداشته‌ام.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>