سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۳۹۶ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
به بهانه برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی؛

عباس لاجوردی: سینمای انقلاب در حد شعار باقی مانده است

lajevardi

کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» به جایگاه مضامین انقلابی در سینما اشاره و بیان کرد: متاسفانه سینمای انقلاب در حد شعار باقی مانده است و بعضی از مدیران، در اکران این جنس آثار کم لطفی می‌کنند.

به گزارش سوره سینما ، عباس لاجوردی نویسنده و کارگردان سینما درباره علت تمرکز خود بر موضوعات استراتژیک در فیلمسازی گفت: سعی نکرده ام عمدا این جریان را دنبال کنم. بلکه آن را ناشی از یک نیاز دیدم. زیرا وقتی کشورمان در موقعیتی استراتژیک قرار دارد، باید این شرایط در هنر هم جلوه داشته باشد. نمی توانم در شرایطی که بسیاری از کشورها درباره شرایط امن ایران صحبت می کنند و قصد بر هم زدن این امنیت را دارند، فیلم اجتماعی یا طنز بسازم.

وی افزود: نمی توانم شرایط کشور را که در معرض  و تهدید حمله و فشار سیاسی قرار دارد، نادیده بگیرم. به نظرم اگر در این وضعیت درباره اوضاع منطقه فیلم نسازم، به اعتقادات، انسانیت و کشورم ظلم کرده ام. چنانچه سوریه نیز در یک روز عادی که مردم سرگرم کارهای روزمره خود بودند، شهرهای مهم خود را از دست داد و حالا چند سال است درگیر جنگ و خونریزی و ناامنی است.

این فیلمساز با انتقاد از بی مهری نسبت به آثار سینمای استراتژیک و انقلابی در هنگام اکران توضیح داد: متاسفانه بعضی از مدیران، در اکران این جنس آثار کم لطفی می کنند. البته من به آن ها حق می دهم! تا وقتی که به کشورهای عراق و سوریه و افغانستان سفر نکرده و شرایط آنجا را ندیده اند، نمی توانند درک کنند چه اتفاقاتی در جریان است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: یک زمانی رهبر معظم انقلاب به بعضی از وزرا توصیه کردند توری سیاحتی برای بررسی وجوه نظامی کشور بروند و ببینند که ایران چقدر در این زمینه کرده است. به نظرم می توان به هنرمندان هم توصیه کرد به جای سفر به اروپا و جشنواره های خارجی سینمایی، به کشورهای همسایه مثل عراق، سوریه و افغانستان سفر کنند. جنگ در یک قدمی ماست. هفته گذشته گروه تروریستی داعش بیانیه ای به زبان فارسی علیه ایران منتشر کرد. این نشان می دهد دشمن برای کشورمان نقشه کشیده است. وظیفه من فیلمساز و تعهدم در این وضعیت فیلمسازی درباره موضوعات مرتبط است و قصد ندارم از این ژانر فاصله بگیرم. مگر این که به اجبار من را وادار به این کار کنند!

لاجوردی درباره جایگاه سینمای انقلاب در سینمای غالب این روزها توضیح داد: متاسفانه سینمای انقلاب در حد شعار باقی مانده است. مگر از برگزاری سمینارها و همایش ها در این باره چه چیزی عاید می شود؟! چرا نباید فیلم «جشن تولد» که با سختی های زیادی در خاک سوریه ساخته شد، شرایط اکران مناسبی داشته باشد؟! در حالی که هرکس این فیلم را دید، نگاهش به جریانات سوریه فرق کرد و موضوع را جدی تر دید.

وی با بیان این که ذائقه سینمایی مردم بسته به انتخاب مدیران تغییر می یابد، عنوان کرد: گاهی گفته می شود ذائقه مردم عوض شده و به همین دلیل شاید به برخی فیلم ها اقبال نشان نمی دهند. اما چه کسی این ذائقه را عوض کرده است؟! آیا غیر از مدیران و رسانه ها چنین ذائقه ای را ایجاد کرده یا تغییر داده اند؟!

کارگردان فیلم «جشن تولد» در پاسخ به این که از میان نامزدهای معرفی چهره هنر انقلاب (ابراهیم حاتمی کیا، محمدحسین مهدویان، بهناز ضرابی زاده، سید مسعود شجاعی طباطبایی، حمید حسام) به کدامیک برای دریافت این عنوان رای می دهد، گفت: قطعا هر ۵ نفر برای این بخش زحمت کشیده اند. اما به دلیل این که در عرصه سینما فعالیت دارم و ابراهیم حاتمی کیا حق استادی به گردنمان دارد، او را انتخاب می کنم. او جنگ را دیده و زمانی که من و محمدحسین مهدویان در اندیشه فیلمسازی بودیم، با «آژانس شیشه ای» او میزانسن را یاد گرفته و به سینما علاقه مند شدیم.

گفتنی است هفته هنر انقلاب اسلامی ایران تا ۲۵ فروردین ماه در حوزه هنری ادامه دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>