سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱۰:۰۸ ق.ظ چاپ مطلب
تقدیر از بازی هانیه توسلی و نازنین بیاتی/

شیرمحمدی: با یک فیلم جمع و جور کارگردانی را شروع می‌کنم

marjan-shir-mohamadi

مرجان شیرمحمدی با انتقاد از نقش زنان در سینمای این روزها، تاکید کرد با یک فیلم کم شخصیت فیلمسازی را شروع می‌کند.

مرجان شیرمحمدی با انتقاد از نقش زنان در سینمای این روزها، تاکید کرد با یک فیلم کم شخصیت فیلمسازی را شروع می‌کند.

سوره سینما-آبان عسکری: مرجان شیرمحمدی از معدود بازیگران زن سینمای ایران است که آنچه در حوزه داستان‌نویسی تجربه کرده، قابل قبول، دوست داشتنی و ویژه است. نمایش دنیای آدم‌های امروز با جزئیات و کشف لایه‌های درونی روابط انسانی امتیاز آثار این نویسنده است. قرار است بهروز افخمی فیلمی بر اساس رمان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» نوشته شیرمحمدی بسازد. این برای نویسنده «بعد از آن شب» و «یک جای امن» آغاز یک دوران تازه است.

از واکنش کسانی که تاکنون رمان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» خوانده‌اند اطلاعی دارید؟

مرجان شیرمحمدی: چند وقت مسافرت بودم، هنوز چندان در جریان نیستم.

برای کسانی که هنوز کتاب شما را نخریده‌اند چه توضیحی درباره کتاب دارید؟

داستان این کتاب درباره خانواده‌ای است که دخترشان برای چند روز از خارج به ایران برگشته، به همین دلیل دور هم در باغی در دماوند جمع می‌شوند.

چه کسانی می‌توانند مخاطب خاص رمان شما باشند؟

همه می‌توانند مخاطب این کتاب باشند. قشر خاصی مد نظر قرار داده نشده است.

ابتدا شما می‌خواستید فیلمی از روی این رمان بسازید. حالا آقای بهروز افخمی. در این‌باره کمی توضیح دهید. چه شد که منصرف شدید؟

وقتی رمان را نوشتم، دوست داشتم که فیلمی بر اساس آن بسازم. اما آقای افخمی این رمان را دوست داشت به همین دلیل چند بار پیشنهاد ساخت فیلم را داد و فیلمنامه‌ای هم بر اساس رمان نوشت. من هم نمی‌خواستم برای فیلم اولم سراغ یک فضای شلوغ بروم.

رمان داستان شلوغی دارد؟

بله. شلوغ و پر جمعیت است. شخصیت‌ها زیادند. به دلیل تجربه و سابقه آقای افخمی در فیلمسازی و کم‌تجربگی خودم در این زمینه، ترجیح دادم فیلم را ایشان بسازد و من با یک فیلم جمع و جور فیلمسازی‌ام را آغاز کنم.

برنامه‌تان برای فیلمسازی مشخص است؟

همچنان در فکرش هستم. امیدوارم در آینده‌ای نزدیک اتفاق بیفتد. ولی خودتان بهتر می‌دانید که این روزها سینما شرایط مناسبی ندارد.

از مقدمات انتشار «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بگویید.

سال گذشته نگارش آن را به پایان رساندم. چند ماه در وزارت ارشاد ماند بعد آن را به نشر ثالث تحویل دادم. نشر ثالث برای چند ماه به حالت تعلیق درآمد و من نمی‌خواستم رمان را از نشر ثالث به نشر دیگری ببرم. اگر درست شنیده باشم اواسط ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، رمان وارد نمایشگاه شد.

باز هم سراغ نوشتن می‌روید؟

البته. تمرکز اصلی‌ام روی نوشتن است. و کار اصلی خود را نویسندگی می‌دانم.

از بازیگری چه خبر؟ دیگر دوست ندارید بازی کنید؟

چرا دوست دارم. دلیل اصلی بازی نکردنم در این سال‌ها پسرم بود که به دنیا آمد. حدود دو سال کانادا بودم و ضمنا نمی‌خواستم تا سه ساله شدن پسرم درگیر بازیگری شوم. یکی از دلایل دیگری که فعالیت بازیگری نداشته‌ام وضعیت سینما است. فیلمنامه‌ها و نقش‌هایی که برای زنان نوشته می‌شود کیفیت مناسب و پرداخت صحیحی ندارند. در این سال‌ها نقشی نبود که ترغیبم کند آن را بازی کنم و به خاطرش سختی به خودم بدهم و مراقبت از پسرم را کمتر کنم.

در سال‌های گذشته فیلم‌هایی دیده‌اید که شخصیت‌پردازی برای زنان در آن درست اتفاق افتاده باشد؟

در سینمای ایران؟

بله.

در جشنواره سی و یکم فیلم فجر دو فیلم دیدم که به نظرم نقش واقعی و درستی برای زنان در آنها نوشته شده بود. فیلم «دربند» که خیلی واقعی، خوش‌ساخت و زیبا بود. از دیدن آن واقعا لذت بردم. خانم نازنین بیاتی هم بازی خوبی ارائه کرده بود. فیلم دیگری که شخصیت زن آن توجهم را جلب کرد «دهلیز» بود. خانم هانیه توسلی هم در این فیلم خیلی خوب بازی کرده بود.

در فیلمی که آقای افخمی بر اساس رمان شما می‌سازند بازی می‌کنید؟

نمی‌دانم. ببینیم چه پیش می‌آید. اول که من می‌خواستم این فیلم را بسازم خانم ویشکا آسایش را در نظر داشتم. اتفاقا ایشان فیلمنامه را خواند و خوشش آمد. الان که آقای افخمی می‌خواهد فیلم را بسازد باید ببینیم چه کسانی را مد نظر دارند.