سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ فروردین ۱۳۹۶ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نشست خبری «نلسون ماندلا برای همیشه» برگزار شد/ نلسون ماندلا نماد صلح است

neshast-nelson1

نشست خبری فیلم «نلسون ماندلا برای همیشه» با حضور عوامل ، بازیگران و نمایندگان وزارت امور خارجه در مجتمع رایزن برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی فیلم،  در ابتدای نشست میثم شاه‌بابایی (کارگردان فیلم نلسون ماندلا برای همیشه) با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: ساخت این پروژه از زمان فوت ماندلا آغاز شد. ابتدا قصد داشتیم فقط فیلمی درباره مراسم وداع بسازیم اما به مرور پروژه وسعت بیشتری گرفت و برای ما ماندلا تبدیل به یک سنبل، هدف و جریان فکری شد.

وی با اشاره به اینکه مرز بین فیلم داستانی و مستند درباره این فیلم باریک است، گفت: ما در این فیلم به دنبال بازسازی مستندگونه نیستیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه از این پروژه حمایت کرده است، گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و کل وزارت امور خارجه از این پروژه حمایت کردند و هرچند ما نگرانی‌ای برای انتخابات نداریم اما امیدواریم که این حمایت‌ها همچنان ادامه داشته باشد زیرا آقای ظریف حتی در سفر هم پیگیر روند ساخت این فیلم بود.

کارگردان فیلم «نلسون ماندلا برای همیشه» ادامه داد: معتقدم فرهنگ نقش مهمی دارد و این فرهنگ است که سیاست را می‌سازد. برای این فیلم تعریف کردن مرز داستان و مستند سخت است و این پروژه برای من پکیج بزرگی است.

وی در پاسخ به این سوال که فیلم‌هایش شببه به فیلم‌های محمد حسین مهدویان است، گفت: من تا به حال فیلم های ایشان را ندیده‌ام؛ ولی می دانم ایشان فضای مستند را به خوبی بازسازی می‌کند.

شاه بابایی در خصوص برنامه ریزی برای اکران این اثر گفت: به ما قول دادند که اگر فیلم تا آخر ماه جولای حاضر شود، بتوانیم در مرکز نمایش‌های بین‌الملل نیویودک اولین نمایش فیلم را داته باشیم.

مهدی کریمی تفریشی (تهیه‌کننده فیلم) نیز گفت: این پروژه می‌تواند نشان‌ خوبی از وضعیت صلح و دوستی ایرانیان باشد. امروز متاسفانه تبلیغات بدی علیه کشور ما در جهان وجود دارد و ساخت فیلم‌ها می‌تواند در اصلاح وجه ایران و تصویر ایران تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه عکس این فیلم در پاریس، استرالیا و نیویورک گفت: حمایت‌های خوبی از این فیلم شده و شخص جواد ظریف حتی زمانی که در سفر بودند نیز تلفنی درباره آخرین وضعیت این فیلم سوال می‌کردند.

تفرشی ادامه داد: قرار بود در این فیلم نیز فیدر کاسترو به‌صورت پررنگ حضور داشته باشند اما به دلیل فوت ایشان این کار امکانپذیر نشد. بعد از اکران فیلم ما از تمبر یاد بود ماندلا  و نمایشگاه عکس پروژه نیز رونمایی خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: افتخار دارم که تهیه کننده این پروژه جهانی باشم، من مدتی به دنبال حضور فعال‌تری بودم و می‌خواستم حرف تازه‌ای بزنم و به این دلیل این پروژه را کار کردم. به نظر من نلسون ماندلا، نماد صلح است و تصویر ماندلا با توجه به فداکاری‌هایی که برای کشورش کرده است، نماد برازنده‌ای برای صلح است.

neshast-nelson2

مهتاب کرامتی یکی از بازیگران فیلم نیز گفت: خیلی خوشحالم که در آغاز و پایان هر کار کنار اصحاب رسانه هستیم؛ چون کار ما با هم معنا می‌گیرد و بی هم هیچ هستیم. ما همگی در این پروژه سمتی حرفه‌ای داریم اما ویژگی مهم همراهی ما در این پروژه است و به نظرم صبوری را باید از کارگردان این اثر یاد گرفت.

وی ادامه داد: آنچه برای من در این فیلم مهم‌تر از فعالیت حرفه‌ای‌ام بود؛ همراهی بود که در این فیلم وجود دارد. از طرف دیگر ماندلا برای من سنبل صبوری و باور بود و من از او آرامش را یاد گرفتم، آنهم در دنیایی که پر از خشونت و درگیری است. چه قدر خوب است که در این دنیایی که پر از اتفاقات بد است، می توان به صلح فکر کرد.

کرامتی با اشاره به اینکه اصلاً قصد ندارند تا کار بسیار عظیمی انجام بدهند گفت: نباید توقع خود را از یک فیلم بالا ببریم. معتقدم همیشه وقتی با توقع وارد سینما می‌شویم اثری که می‌بینیم راضی‌کننده نیست. ما در این فیلم تلاش می‌کنیم که یک فیلم خوب و قابل قبول بسازیم.

کرامتی که بیش از این در فیلم فرزند چهارم در آفریقا بازی کرده بود، گفت: فیلم نلسون ماندلا برای همیشه کاملاً‌ با فرزند چهارم متفاوت است زیرا ما در آن فیلم با یک اثر سینمایی مواجه بودیم و فیلمنامه‌ای از پیش‌تعیین شده داشت.

پورصمدی فیلمبردار فیلم نیز گفت: حضور در این فیلم برای من جدا از یک پروژه سینمایی به دلیل شخصیت خود ماندلا است زیرا ماندلا از اخلاقی صحبت می‌کند که کمیاب است. او دیگران را می‌بخشد اما ظلم‌ها را فراموش نمی‌کند.

تیرداد کیایی این فیلم گفت: من فکر می کنم که خیلی جامع و کامل درباره این پروژه صحبت شد. به نظرم مهمترین دلیل حضورم در این پروژه برای این بود که میثم شاه‌آبادی هیچ شکی به کاری که انجام می داد، نداشت و این باور برای من ارزشمند است.

وی در ادامه جمله‌ای از ماندلا را خواند: «زندگی شگفت انگیز است؛ اگر بدانیم چطور زندگی کنیم».

امیر شریعت دیگر بازیگر این فیلم گفت: کاش به این فکر کنیم که خیلی از ما آزادیم، ولی زندانی نفس خود هستیم. در حالی که ماندلا زندانی بود، ولی آزاد بود.

سپس خسروی گریمور پروژه گفت: کسانی هستند که به قدری به چیزهایی باور دارند که باعث ایجاد انگیزه می شوند و میثم شاه آبادی از این لحاظ شبیه به ماندلا بود و توانست ما را وادار به کار کردن در این پروژه کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>