سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
شهاب حسینی، پریناز ایزدیار، طناز طباطبایی، رضاعطاران، مهناز افشار؛

اکران دوم نوروز/ ماراتن بهاری چهره‌ها

ekran

از شهاب حسینی، مهناز افشار ، رضا عطاران ، پریناز ایزدیار و طناز طباطبایی گرفته تا صابر ابر، کوروش تهامی، محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی و ناصر هاشمی روی پرده فیلم دارند.

سوره سینماتینا جلالی : نمایش فیلم‌های نوروزی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و جایشان را به فیلم‌های نوبت دوم بهار می‌دهند و طبیعتا، حال و هوای اکران سینماها هم با فیلم‌های جدید تغییر می‌کند.

فیلم های«ویلایی ها» به کارگردانی منیر قیدی، «برادرم خسرو» ساخته احسان بیگلری،«تیک آف» احسان عبدی پور، «امتحان نهایی» عادل یراقی، «نقطه کور» مهدی گلستانه، «نهنگ عنبر۲» سامان مقدم و «آشوب» به کارگردانی کاظم راست گفتار فهرست فیلم های نوبت دوم اکران بهار هستند که به جای فیلم های «ماجرای نیمروز»، «گشت ۲»، «یک روز بخصوص»، «سه بیگانه»،«خوب بد جلف» و «آباجان» نمایش داده می شوند.

با نگاهی به فهرست پیش رو؛ مهمترین نکته ای که به ذهن می رسد اینکه عمده فیلم های انتخاب شده برای اکران دوم نوروز فیلم هایی هستند که از سال قبل در نوبت اکران نمایش قرار داشته اند و تعدادی محصول سال ۹۴ هستند و تنها فیلم «ویلایی ها» و «نهنگ عنبر» فیلم های جدید برای نمایش به حساب می آیند. این درحالیست که معمولا اکران های بعد از جشنواره فیلم فجر بیشتر در اختیار فیلم های جدید قرار می گرفته؛ و نکته دیگر، اغلب فیلم های اکران دوم بهار با حضور بازیگران چهره همراه شده است.

از شهاب حسینی، مهناز افشار و رضا عطاران گرفته تا پریناز ایزدیار، طناز طباطبایی، صابر ابر، پگاه آهنگرانی، هنگامه قاضیانی، بیتا فرهی، داریوش فرهنگ، محمدرضا شریفی نیا، فرهاد آییش، آتیلا پسیانی، مصطفی زمانی ، همایون ارشادی، کوروش تهامی، محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی و… تا ناصر هاشمی روی پرده فیلم دارند.گزارش پیش رو به معرفی این فیلم ها می پردازد.

vilayee-ha

زنان در متن جنگ

منیر قیدی یکی از کارگردانان زن و در عین حال فیلم اولی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بود.او سالها در سینما با پیشینه منشی صحنه و دستیار کارگردان کار می کرده واین اواخر عمده فعالیتش هم با کارگردانانی چون مجید مجیدی، رضا میرکریمی، ابراهیم حاتمی کیا بوده. از همکاری با چنین کارگردانانی هم نباید فیلمی کمتر از ویلایی ها از منیر قیدی توقع می داشت. او به خوبی  ثابت کرد که از تجربیات و دانش خود در اولین فیلم بلند سینمایی بهره برده. این فیلم در بخش های مختلف جشنواره سی و پنجم فجر کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین شد و علی رغم کسب دو سیمرغ بازیگر مکمل زن و جلوه های ویژه بصری؛ جایزه استعداد درخشان فیلم اولی هم به منیر قیدی اهدا شد. تقریبا تمام کسانی که بیننده فیلم ویلایی ها بودند نه تنها از تماشای این فیلم راضی بودند بلکه  دوستان خود را هم به دیدن یک فیلم دفاع مقدسی پرالتهاب دعوت می کردند.

«ویلایی ها» قصه خانواده‌های فرمانده‌هان سپاه و ارتش در سال ۱۳۶۵ است. «عزیز» زن ۵۰  ساله‌ای است که همراه نوه‌هایش وارد مجموعه ویلاها می‌شود. الیاس نیز راننده بسیجی است که هر وقت وارد مجموعه می‌شود همه نگران این می‌شوند که شاید خبر شهادت یکی از فرمانده‌هان را بدهد. پس از مدتی سیما که عروس عزیز است از تهران می‌آید تا بچه‌های خود را به خارج از کشور ببرد.

طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، صابرابر، فریبا کهنمویی، ثریاقاسمی و علیرضا داوری بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند. این فیلم قرار است در اکران دوم نوروز در گروه اسقلال به نمایش در بیاید.

baradaram-khosro

قصه کشمکش بین دو برادر

یکی از فیلم هایی که در اکران دوم نوروز در سینماها نمایش داده می شود «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری است. این فیلم در بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنوراه فیلم فجر به نمایش در آمد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

به نظر می آید این فیلم در جلب نظر مخاطبان بتواند موفق شود؛ چراکه هم از وجود بازیگران چهره ای چون شهاب حسینی برخوردار است و هم در جشنواره فیلم فجر بازخورد خوبی داشته و هم اینکه اساسا، فیلم شاخصه و المان های سینمایی لازم را داراست؛ گرچند فیلم رخدادهای عجیب و غریبی ندارد و نمی توان به آن نمره بالایی داد؛ اما، داستان خود را روان برای مخاطب تعریف می کند و بازی متفاوت شهاب حسینی روایتی ملموسی از قصه به بیننده ارائه می دهد. اما اینکه بعد از جشنواره سی و چهارم فیلم فجر تا به امروز این فیلم فرصت اکران پیدا نکرده پرسشی است که ذهن را به خود مشغول می کند.

شهاب حسینی، بیتا فرهی، ناصر هاشمی و هنگامه قاضیانی بازیگران این فیلم هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: خسرو، نقش اول این فیلم با بازی شهاب حسینی به اختلال دو قطبی مبتلاست و بنا بر شرایطی مجبور شده مدتی در منزل برادرش ناصر که یک دندانپزشک است زندگی کند…

ashoob

کلکسیونی از بازیگران سینما

فیلم سینمایی« آشوب» داستان زندگی جوانی است که با نام مستعار آشوب در کافه‌های لاله‌زار خوانندگی می‌کند. آشوب‌های تاریخی و واقعی دهه ۱۳۲۰ باعث به وجود آمدن اتفاقاتی در زندگی آشوب می‌شود. این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی کاظم راست گفتار یکی از فیلم های پربازیگر سالهای اخیر سینماست که سال ۹۴ تولید شده و با وجود برخورداری از المان های یک فیلم گیشه ای؛ تا به امروز رنگ پرده را به خود ندید. نگاه به کارنامه کاظم راست گفتار نشان می دهد راست گفتار از آن دست کارگردانانی نیست که به هر قیمتی در سینمای ایران فیلم بسازد ولی آن تعداد فیلمی هم که ساخته (البته به غیر از نقاب)بیشتر با رویکرد به گیشه و برگشت سرمایه بوده تا برخورداری از نگاه و ساختاری متفاوت.

«آشوب» در گروه سینمایی پردیس سینمایی آزادی بعد از پایان نمایش «یک روز بخصوص» اکران می شود.

داریوش فرهنگ، محمدرضا شریفی نیا، فرهاد آییش، آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، کوروش تهامی، محمدرضا هدایتی، امیرحسین صدیق، شهره لرستانی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر، خسرو امیرصادقی و … ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

noghte-koor

«نقطه کور»: قصه ذهن بدبین و مغشوش

«نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه هم یکی از فیلم های جامانده اکران سال گذشته است که در بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و چهارم به نمایش در آمد. این فیلم داستان خسرو است که ۲۳ روز را بر پهنه دریا و به دور از خانواده‌اش گذرانده است. او با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت همراه او بوده وارد خانه‌اش در تهران می‌شود اما تمامی ذهنیت‌هایش عینیت یافته و قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست.

محمدرضا فروتن، هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، خاطره اسدی، نیکی مظفری، مریم بوبانی، علیرضا زمانی نسب، سیداحمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان، حسین قورچی، مهدی پارسا، یونا تدین، نیوشا جهانی، نیوشا گودرزی، حسام رحیمی منش، نرگس و نیلوفر یزدان پرست بازیگران این فیلم هستند.

فهرست بازیگران فیلم مهدی گلستانه هم از بازیگران خوب با بازی های متفاوت حکایت می کند. نقطه کور با واکنش های متفاوتی در زمان جشنواره مواجه بود؛ باید منتظر بود و دید آیا نقطه کور در جذب گیشه می تواند موفق باشد یا نه؟

nahange-anbar2

ادامه داستان صنوبر و رویا

«نهنگ عنبر۲» ادامه ماجراهای ارژنگ صنوبر و رویا است. نام فیلم اما یاد آور یکی از سکانس های مفرح  «نهنگ عنبر» است جایی که ارژنگ آهنگ های مورد علاقه رویا را در نواری به نام «سلکشن  رویا» به او می دهد. در فیلم «نهنگ عنبر۲» به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی سامان مقدم بازیگرانی چون رضا عطاران، مهناز افشار ، ویشگا آسایش، رضا ناجی، حسام نواب صفوی، امیرحسین آرمان سیروس گرجستانی، علی قربان‌زاده ، شهلا ریاحی،کتایون امیر ابراهیمی، محسن قاضی‌مرادی، اسدالله یکتا، احمدرضا اسعدی به ایفای نقش پرداختند. زوج اصلی «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» رضا عطاران و  مهناز افشار هستند. گرچند سامان مقدم سالهاست از سینمای صاحب تفکر و اندیشه فاصله گرفته؛ اما با توجه به مضمون وقصه ای که این فیلم دارد و همچنین حضور بازیگران چهره می توان پیش بینی خوبی از گیشه این فیلم کرد؛ رضا عطاران با وجود اینکه در یکی دو سال اخیر بازیش بیشتر تکرار مکرارت بوده اما فیلم هایش به فروش خوبی دست پیدا می کند؛ من حیث المجموع می توانیم بگوییم «نهنگ عنبر۲» از فیلم های محبوب جوانان و مخاطبان عام خواهد بود.

emtehan-nahayee

بر اساس طرحی از عباس کیارستمی…

یک معلم ریاضی برای تدریس خصوصی به خانه شاگردش می‌رود و همین امر باعث آشنایی او با مادر بچه می‌شود…

عادل یراقی متولد ۱۳۴۶ از سال هشتاد و هفت در کارگاه های مختلف عباس کیارستمی به عنوان هنرجو شرکت می کرده و او را در چند کارگاه جشنواره ای و دانشگاهی خارجی هم همراهی کرده است. فیلم نامه «آشنایی لیلا» ی این کارگردان هم بر اساس طرحی از عباس کیارستمی و با نگارش وی و عباس کیارستمی ساخته شد. همکاری یراقی با کیارستمی در فیلم نامه بعدی هم تداوم پیدا کرد و امتحان نهایی هم باز بر اساس طرحی از کیارستمی توسط این دو نفر نوشته شد.آنطور که یراقی می گوید «وی در سالهای اخیر رفاقت و دوستی زیادی با عباس کیارستمی داشته و بسیار از این کارگردان آموخته».

«امتحان نهایی» با بازی لیلا زارع و شهاب حسینی از ۳۰ فروردین در گروه سینمایی آزاد نمایش خود را آغاز کرد؛ در واقع اولین فیلم از گروه دوم اکران بهار روانه پرده شد. این فیلم با مدیریت فیلمبرداری حسین جعفریان بوده محصول سال ۹۴ است. شهاب حسینی به انضمام «برادرم خسرو» از بازیگران دو فیلمه اکران محسوب می شود.

take-off

آه ای عبدالحلیم …

سومین فیلم احسان عبدی پور برخلاف فیلم های گذشته اش با حضور بازیگران چهره کلید خورد؛ فیلمنامه« تیک آف» پس از کش و قوس های فراوان و چندین بار رد شدن مجوز ساخت دریافت کرد. کمتر کسی فکر می کرد این فیلم که با پشتوانه تبلیغاتی مهتاب کرامتی ساخته شده حتی، در بخش جنبی جشنواره فیلم فجر هم نمایشی نداشته باشد.

این کارگردان جوان که با اولین ساخته اش تحت عنوان «تنهای تنهای تنها» سر زبانها افتاده بود و انصافا هم فیلم خوش ساختی بود در دومین و سومین ساخته اش با بدبیاری مواجه شد و نتوانست نظر مساعد مسئولان جشنواره فجر را در مورد فیلمش بدست بیاورد. فیلم «تیک آف» که با عنوان «آه ای عبدالحلیم» مجوز ساخت دریافت کرده بود بعد از جشنواره سی و چهارم یعنی سال ۹۴ تا به امروز فرصت نمایش پیدا نکرده بود.

در خلاصه داستان فیلم «تیک آف» به کارگردانی احسان عبدی پور آمده: فائز، مسیح، آتنا و حمزه، روزهای کسالت‌بار و خموده حوالی سی سالگی‌شان را پشت سر می‌گذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگی‌اش را روی دریا و درون کشتی می‌گذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، اتفاقی و ناخواسته، ریتم زندگی‌شان را عوض می‌کند.

مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، رضا یزدانی، سوگل قلاتیان و حمزه مقدم بازیگران این فیلم هستند.

بنابراین گزارش، دوشنبه بیست و هشتم فروردین شورای صنفی نمایش با تشکیل جلسه؛ قرارداد گروه نمایش پنج فیلم را در اکران دوم نوروز منعقد کرد. بر اساس مصوبات این شورا و طبق گفته غلامرضا فرجی؛ فیلم «ویلایی ها» در گروه استقلال بعد از اکران فیلم«گشت ۲»، فیلم «برادرم خسرو» در گروه پردیس سینمایی کوروش بعد از پایان نمایش«ماجرای نیمروز»، فیلم «نهنگ عنبر۲» در گروه سینمایی قدس،«آشوب» در گروه سینمایی آزادی و بعد از پایان نمایش فیلم «یک روز بخصوص»، «نقطه کور» هم در گروه پردیس سینمایی «زندگی» و بعد از پایان نمایش فیلم «خوب بد جلف» به نمایش در می آید. همچنین، فیلم «تیک آف» در گروه سینمایی«ماندانا» و بعد از پایان اکران فیلم «سه بیگانه» و «امتحان نهایی» در گروه آزاد به نمایش در می آید.

با اکران فیلم «نهنگ عنبر۲» در گروه سینمای  قدس این سینما صاحب سرگروه می شود و با پایان نمایش «آباجان» به سرگروهی آفریقا این سینما هم از گروههای سینمایی خارج می شود و به این ترتیب سینما قدس جایگزین سرگروهی سینما آفریقا خواهد شد.

به این ترتیب فیلم امتحان نهایی از روز چهارشنبه ۳۰ فرودین در گروه سینمایی آزاد نمایش خود را آغاز کرده وبا به پایان رسیدن نمایش فیلم «خوب بد جلف» ، «نقطه کور» از چهارشنبه ۶ اردیبهشت به نمایش عمومی در می آید و مابقی فیلم ها باید در انتظار کف فروش فیلم های روی پرده بمانند .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>