سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره جهانی فجر:

برگزاری مطلوب جشنواره جهانی فجر به نفع کشورمان است/ هزینه‌های اضافه را کم کردیم/ اختتامیه جشنواره یک ساعت بیشتر نیست

kasirian

کیوان کثیریان مدیر ارتباطات و رسانه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در خصوص چگونگی برگزاری این رویداد سخن گفت.

سوره سینما – این روزها برگزاری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری سیدرضا میرکریمی در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد و هر رسانه ای بسته به میزان توجه خود به این رویداد  پرداخته است. برگزاری بزرگداشت برای فیلمساز فقید عباس کیارستمی، برنامه های ورک شاپ ها، کلاس های تخصصی دارالفنون؛ نمایش فیلم ها، برپایی بازار بین المللی و… بخش های مختلف این فستیوال بین المللی است. در کنار بخش های مختلف، نحوه و چگونگی برگزاری این رویداد از اهمیت دوچندان برخوردار است چرا که با بازتاب های مختلف جهانی همراه است؛ به همین منظور با کیوان کثیریان مدیر ارتباطات و رسانه این جشنواره گفت و گو کردیم.

کیوان کثیریان مدیر ارتباطات و رسانه سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گفت و گو با سوره سینما بیان کرد: همانطور که پیش بینی می کردیم این دوره جشنواره در فضایی آرام با همراهی تعداد زیادی از علاقه مندان سینما، منتقدین، خبرنگاران و اهالی سینما در حال برگزاری است. بخش های مختلف این رویداد از جمله ورک شاپ ها، بزرگداشت ها و برنامه های باشگاه با کیفیت مطلوب هر روز برگزار می شود. تماشاگران تا پاسی از شب منتظر می مانند تا فیلم های محبوب خود را در ژانر وحشت تماشا کنند.

وی با بیان اینکه جشنواره مخاطبین خود را پیدا کرده در مورد استقبال بالای اهالی سینما از هر طیف توضیح داد: آقای میرکریمی تلاش خود را کردند تا اهالی سینما را درگیر برگزاری جشنواره کنند، به طوری‌که تعدادی از سینماگران مسئولیت برخی بخش های جشنواره را به عهده دارند و در بسیاری موارد سینماگران به معرفی و پرزنت فیلم‌ها می پردازند. نمونه دیگر این همکاری اینکه اهالی سینما و بسیاری از چهره ها در کتاب جشنواره در مورد فیلم های جشنواره امسال یادداشت های اختصاصی نوشتند و مخاطبان را به دیدن فیلم های این جشنواره توصیه کردند.

این منتقد در مورد فضای حرفه ای حاکم بر این رویداد نیز گفت: هدفمان هم این بوده که جشنواره رابا نگاه حرفه ای برگزار کنیم، اگرچه جشنواره ها را نباید با هم مقایسه کرد اما سعی کردیم استاندارهای لازم در آن رعایت شده باشد.

وی ادامه داد: نمایش فیلم تنها بخشی از برنامه های فستیوال است، در گوشه کنار تهران و در مکانهای مختلف این رویداد به طرق مختلف اعم از فضای گپ و گفت و ورکشاپ در دانشگاهها و کارگاه های دارالفنون در حال برگزاری است. ما از فضای پشت بام پردیس سینمای چهارسو هم استفاده کردیم تا نشست های مشترکی بین فیلمسازان و بازیگران و منتقدان داخلی با همتایان خارجی باشد و فضای تعامل و گفت و گو بین آنها برقرار شود. مجموعه تمام این موارد شاکله جشنواره امسال را تشکیل می دهد.

کثیریان در مورد بازدیدهای صورت گرفته توضیح داد: برخی نمایندگان مجلس و مسئولان از جشنواره بازدید داشتند؛ در کنار اینها حتی اقشاری که ارتباط جدی هم با سینما نداشتند به محل برگزاری جشنواره آمدند، فضا را از نزدیک دیدند، فیلم تماشا کردند.

وی همچنین در خصوص کیفیت برگزاری جشنواره جهانی و ملی فجر توضیح داد: به نظرم نباید جشنواره ملی را با جهانی  مقایسه کنیم و کاملا طبیعی است که هر کسی تلاش می کند راندمان کاری خود را بالاتر ببرد؛ جشنواره ملی با بازتاب های داخلی همراه است ولی کارکرد جشنواره جهانی بین المللی و برون مرزی است . هر دو رویداد محترم و بدون  رقابت با هم کار می کنند.

کثیریان با بیان اینکه برگزاری هر چه بهتر جشنواره جهانی به نفع کشورمان است گفت: تلاش می کنیم به بهترین نحو از میهمانهای خارجی پذیرایی کنم تا شان و منزلت سینمای کشورمان حفظ شود، پذیرایی نه از جهت تشریفات و تجمل، بلکه به لحاظ  کیفیت برگزاری جشنواره و رعایت استاندارهای برگزاری.

رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی توضیح داد: تا جایی که مقدور بوده، آبرومندانه در هزینه ها صرفه جویی شده، مثل سال پیش جشنواره مراسم افتتاحیه نداشت، اختتامیه ما نزدیک به یک ساعت بیشتر نیست، اما تا جایی که می توانستیم روی محتوا، کیفیت و چگونگی برگزاری این رویداد حساسیت به خرج دادیم.

وی در مورد برپایی بیستمین بازار بین المللی این رویداد توضیح داد: برگزاری بازار تا به امروز بسیار مثبت بوده، کمپانی ها و سینماگران داخلی و خارجی  در حال مذاکره با یکدیگر هستند؛ خروجی این مذاکرات به ما مربوط نمی شود اما آنچه که برای ما اهمیت دارد بستری است که جشنواره باید فراهم کند تا این ارتباطات شکل بگیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>