سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۳:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
به انگیزه روز ملی خلیج فارس؛

حسن برزیده: پرداختن به موضوع خلیج فارس در سینما وظیفه ملی است

barzideh

حسن برزیده معتقد است: موضوع خلیج فارس یک موضوع ملی است که تمام مسئولین کشور اعم از قوای سه گانه و نهادهای مردمی باید روی آن حساس باشند.

حسن برزیده کارگردان سینما در خصوص لزوم  واهمیت ساخت فیلم هایی در خصوص خلیج فارس و کوتاهی که در این سال ها در مورد این موضوع شده به سوره سینما گفت: اهمال در خصوص ساخت فیلم هایی با موضوع مهمی چون خلیج فارس به دو دلیل است اول اینکه بخش خصوصی توان تولید چنین فیلم هایی در ابعاد گسترده را ندارد و دوم اینکه بخش دولتی باید مسئولیت ساخت این فیلم ها را بر عهده بگیرد که از زیر مسئولیت شانه خالی می کند.

کارگردان فیلم «مزارشریف» در توضیح بیشترادامه داد: تجربیات سالیان گذشته ثابت کرده که بخش خصوصی رغبتی به تولید چنین فیلم ها را ندارد چون اساسا هم سختی تولید این نوع فیلم ها بالاست و هم، اینکه  این فیلم ها در رده تولیدات پرخرج قرار می گیرند و گیشه آن با ریسک همراه است.

وی در مورد گیشه نامطلوب این دست فیلم ها توضیح داد: گیشه نامطلوب نه به این معنی که این فیلم ها از ساختارخوب برخوردار نیستند خیر!چون موضوعاتی که برای ساخت این نوع فیلم ها استفاده می شود جذابیتی برای مخاطب ندارد.

برزیده در مورد حمایت های دولتی گفت: این نوع فیلم ها از عملیات خاص در ساختار برخوردارند ولی چون پروسه تولید این نوع فیلم ها طولانی ست و این درحوصله بروکراسی و سیستم کارمندی اداری بخش دولتی نمی گنجد از ساخت این نوع فیلم ها حمایتی هم  نمی کنند.

این کارگردان افزود: در این سالها شاهد بودیم بخش دولتی تنها شعار حمایت از فیلم‌های با موضوعات ملی را سر می دهد اما در عمل هیچ حمایتی نمی‌کند.

برزیده در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به سختی سریالی که در دست ساخت دارد و به موضوع جنگی می پردازد گفت: با هزاران مشکل در ساخت این سریال همراه هستیم این درحالیست که بودجه ساخت این نوع کارها نه تنها با دیگر موضوعات فرقی نمی کند شاید کمتر هم باشد. به عقیده من باید بخش دولتی از ساخت این نوع فیلم ها حمایت کند آن هم موضوع بسیار و مهمی چون خلیج فارس.

این کارگردان در ادامه گفت: موضوع خلیج فارس یک موضوع ملی است که تمام مسئولین کشور از نمایندگان قوه قضائیه گرفته تا مجریه باید روی این مسئله حساس باشند، خلیج فارس یک مسئله امنیتی برای کشور ما به حساب می آید که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با رفتارهای تهدید آمیز خود نه به صورت جنگ که صرفا با تبلیغات بخشی از کشورمان را از ما جدا و به نام خود مصادره می کنند که به نظر من این موضوع بسیار امنیتی است و مردم باید آگاه باشند.

وی با بیان اینکه دشمن با راه انداختن جنگ روانی به این موضوع مهم می پردازد گفت: ما باید مردم خود را به لحاظ روحی و روانی آماده کنیم و حفظ روحیه مردم نیاز ضروری کشور ماست که مسئولیت این بخش بر عهده فرهنگ و خصوصا، هنر و مشخصا، سینماست چون ارتباط عام تری دارد.

کارگردان فیلم «دکل» افزود: کشورهای متجاوز که همیشه آماده جنگ، تجاوز و حمله هستند یکی از امکانات حمله آنها سینماست؛ آنها به واسطه سریالها و فیلم هایی که می سازند به مردمشان روحیه می دهند و آنها را آماده می کنند تازه آنها متجاوز هستند. پس ما هم باید آمادگی دفاع را در مردم خود به وجود بیاوریم  تا از مرزهایمان دفاع کنیم و این دفاع لازمه اش کار فرهنگی است.

برزیده با اشاره به اینکه حمایت دولت در این زمینه کارساز است گفت: آمادگی دفاعی در مردم ما لزوما از طریق فیلم ساختن نیست، بوجود آوردن اتاق فکر، نگارش مطالب مهم در این زمینه، استفاده از مورخین و تاریخ شناسانی که در این زمینه مستند ارائه دهند و فیلم های مستند بسازند و انواع و اقسام  کارهای فرهنگی و هنری که در این زمینه باید انجام داد.

وی گفت: به جرات می توانم بگویم که بیشترما هنرمندان وقتی صحبت از حفظ امنیت کشور به  میان می آید اعلام آمادگی می کنیم و داوطلبانه وارد میدان می شویم. خود من به شخصه از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده و نخواهم کرد اما وقتی صحبت از حمایت دولت به میان می آید متاسفانه منفعل عمل می کنند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>