سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ خرداد ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

کارگردان فیلم کوتاه «علمک»: اثر بین‌المللی باید به فطرت انسان‌ها نزدیک باشد

darabi

حسین دارابی که اثرش اخیرا به بازار کن راه پیدا کرده بود گفت: آثار فطری که به نوعی به فطرت انسان ها نزدیک است، می‌تواند در جهان مورد اقبال قرار بگیرد و برای همه مردم جذاب خواهد بود.

به گزارش سوره سینما، حسین دارابی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری حوزه هنری درباره اینکه آیا هنگام ساخت فیلم «علمک» نگاه بین‌المللی داشت، خاطرنشان کرد: واقعا نگاه بین‌المللی نداشتم؛ چون ایده‌اش خیلی اتفاقی در مترو اتفاق افتاد و همان جا تصمیم گرفتم یک داستان کوتاه بنویسم. من معمولا عادت دارم چیزهایی را که نظرم را جلب می‌کنند در کاغذ بنویسم، بنابراین داستان علمک هم همین اتفاق برایش افتاد و تمام تلاشم این بود که آنچه در ذهن دارم به بهترین شکل آن را بسازم تا اینکه ایده‌ام را به باشگاه فیلم سوره پیشنهاد دادم و تشکر می کنم که واقعا مرا کمک کردند.

وی دادمه داد: من بعد از «علمک» درس‌های خوبی گرفتم و جالب است که برای این سوژه خیلی آدم‌ها موضوع را درک نمی‌کردند و حتی به مسخره می‌گرفتند اما باشگاه فیلم سوره به من اعتماد کرد و فیلم را ساختم. «علمک» واقعا مرا کمک کرد تا بدانم چطور می‌شود با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کرد. اصلا فکرش را هم نمی‌کردم که اثرم از سوی مخاطبان خارجی مورد اقبال خوبی قرار بگیرد. مخاطبان این فیلم واقعا عکس‌العمل‌های جالبی داشتند.

این فیلم‌ساز سپس درباره اینکه در ساخت آثار بین‌المللی باید چه شاخصه‌هایی رعایت شود تا حرف جهانی زده شود، یادآور شد: به نظرم خیلی مسائل می‌‌تواند از شاخصه‌های یک کار بین‌المللی باشد اما در مجموع اگر در ساخت این‌گونه آثار یک سری کارهای فطری بیشتر دخیل باشد و به نوعی به فطرت انسان ها نزدیک باشد، می‌تواند در جهان مورد اقبال قرار بگیرد و همه مردم هم خوششان می‌آید و برایشان جذاب خواهد بود. خوشبختانه سینما طی این سال ها به یک زبانی رسیده که همه مردم آن را می‌فهمند.

دارابی در ادامه خاطرنشان کرد: قطعا می‌توانیم حرف‌هایمان را به زبان خودمان بزنیم به شرطی که زبان را دقیق بشناسیم و در عین حال فیلم‌های دنیا را بررسی کرده باشیم، در این صورت است که به یک زبان مشترکی در سینما می‌رسیم تا دقیقا تفکراتمان را به همان زبان به مخاطب منتقل کنیم. به نظرم یک فیلم‌ساز خوب باید تقوای فیلم‌سازی به خرج بدهد و تکلیف خودش را مشخص کند.

وی یادآور شد: یک نکته در این زمینه مطرح است و آن این است که گاهی بحث جشنواره‌ها و محافل هنری ما را بر سر دوراهی می‌گذارد به دلیل اینکه معمولا اینگونه محافل پرتمتراق‌تر هستند، گاهی فیلم‌سازان را به خاطر جذایت‌هایشان گول می‌زند ولی اگر فیلم‌ساز به یک الگویی برسد که مخاطب را اصل قرار بدهد و بحث اثرگذاری را مدنظر قرار بدهد، می‌تواند خیلی کارهای جدی‌تری داشته باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «علمک» همچنین درباره اینکه چه برنامه‌ای برای فیلمش در سطح بین‌الملل و بازارهای بین‌المللی دارد، گفت: واقعا نمی‌دانم؛ چون خیلی نمی‌توانم برنامه‌ریزی کنم. زیرا اگر هم قرار باشد کاری انجام بگیرد توسط خود حوزه هنری اتفاق می‌افتد. اما با تجربه‌ای که از ساخت «علمک» به دست آوردم یاد گرفتم که می‌شود با یک زبان‌ دیگری کارهایی انجام داد تا مردم دنیا را جذب کرد. همچنین در عین حال باید در آثارمان به بحث گل درشت بودن توجه کنیم. البته اصل شعار اتفاق بدی نیست اما هنرمند باید آنقدر خوب به آن بپردازد تا مخاطب پس نزند. به عنوان مثال، ما بسیاری از فیلم‌های هالیوودی را می‌بینیم که شعار زیادی دارد اما هنرمندانه به آن پرداخته شده است.

دارابی در پایان در پاسخ به اینکه رشد سینمایی حوزه هنری در عرصه بین‌المللی را چطور ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: واقعا در این زمینه خیلی اطلاعات ندارم اما می‌توانم بگویم حوزه هنری بعد از انقلاب اسلامی یک خیزی داشت که واقعا عالی بود و توانست بسیاری از فیلم‌سازان خوب را به کشورمان معرفی کند. اگر این راه را ادامه بدهد و خیزشش را حفظ کند و آن را به انحراف نکشاند، اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد چون واقعا در حوزه انقلاب معتبر است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>