سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب
بزرگداشت فیلمساز ایرانی در جشنواره شانگهای/

معصومی: فارابی به پخش جهانی فیلم توجهی ندارد

masoomi

کارگردان فیلم سینمایی «خرس» از پخش بین المللی فیلمش انتقاد کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «خرس» از پخش بین المللی فیلمش انتقاد کرد.

خسرو معصومی درباره حضورش در هیئت داوری جشنواره شانگهای چین به سوره سینما گفت: در ۱۵ دوره‌ای که این جشنواره برگزار شد دو بار جایزه اصلی این جشنواره را برای فیلم «رسم عاشق‌کشی» و «خرس» دریافت کردم. برایشان جالب بود که یک کارگردان ایرانی دو جایزه اصلی را دریافت کرده است. با بخش بین‌الملل فارابی تماس گرفتند و پیشنهاد دادند که در دوره شانزدهم عضو هیئت بخش بین‌الملل جشنواره باشم.

معصومی اضافه کرد: آقای اسفندیاری با من تماس گرفت و گفت: دوست داری قبول کنی؟ من هم گفتم: من که کاری به جز نگارش فیلمنامه ندارم و استقبال کردم. در شانزدهمین جشنواره شانگهای قرار است بزرگداشتی هم برای من برگزار کنند و از من خواستند یکی از فیلم‌هایم را برای پخش در روز بزرگداشت انتخاب کنم من هم «رسم عاشق‌کشی» را انتخاب کردم.

وی افزود: البته چینی‌ها «خرس» را بیشتر دوست داشتند.دو باری که برای نمایش فیلمم در این جشنواره به چین رفتم تنها بودم و هیچ هیئتی از بنیاد فارابی همراهم نبود. وجود هیئتی از بنیاد فارابی در جشنواره‌های خارجی بسیار در پخش جهانی فیلم مؤثر است.هیئتی که از فارابی با فیلمساز همراه می‌شود می‌تواند با رایزنی‌هایی که با پخش‌کننده‌های جهانی که همیشه در جشنواره‌ها حضور دارند و ممکن است فیلمی توجهشان را جلب کند فرصت دیده شدن فیلم در دنیا را فراهم کند. متأسفانه این اتفاق نیفتاده و فارابی به چنین نکته‌ای تاکنون توجه نکرده است.

معصومی گفت: زمان مدیریت آقای محمد بهشتی چنین اتفاقی می‌افتاد. الان وقتی که فیلم در بازار جشنواره وارد رایزنی‌های دو گروه نشود اتفاقی نخواهد افتاد.