سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ خرداد ۱۳۹۲ در ۹:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
کارگردان فیلم کوتاه «درس»:

بوستانی: نگاه حوزه هنری به جنگ، هنری است/ انتقاد از انجمن سینمای دفاع مقدس

22

مهدی بوستانی کارگردان فیلمی کوتاه درباره خرمشهر تأکید کرد حرکت حوزه هنری در پخش فیلم‌های کوتاه از تلویزیون در تغییر نگرش مخاطبان به سینمای کوتاه مؤثر است.

مهدی بوستانی کارگردان فیلمی کوتاه درباره خرمشهر  تأکید کرد حرکت حوزه هنری در پخش فیلم‌های کوتاه از  تلویزیون در تغییر نگرش مخاطبان به سینمای کوتاه مؤثر است.

فیلم کوتاه داستانی «درس» از تولیدات حوزه هنری با موضوع خرمشهر است که قرار است از شبکه یک سیما در ایام سالگرد آزادسازی خرمشهر پخش شود. مهدی بوستانی کارگردان درباره انگیزه ساخت فیلمی درباره خرمشهر به سوره سینما گفت: من سن‌ام به اندازه‌ای نیست که جنگ را درک کرده باشم، متولد کرمان هستم و کرمان شهری نبود که مستقیما با جنگ درگیر باشد بنابراین درک واضحی از جنگ نداشتم.

وی ادامه داد: ولی قطعا در تمام این سال‌ها شنیدن اینکه سرزمینم ۸ سال مورد هجوم دشمن قرار داشته است وزن سنگینی را در پس ذهنم به جای گذاشته است و نه تنها من، بلکه فکر نمی‌کنم هر کس دیگری بتواند نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشد.

بوستانی افزود: دغدغه پرداختن به جنگ برای من در فیلمسازی متجلی می‌شود. با نوشتن فیلمنامه بلند سینمایی یا فیلم کوتاه ساختن. «درس» درباره اشغال خرمشهر، روزهای اسارتش و بعد از اسارت است. قصه از دید یک کلاس درس در خرمشهر روایت می‌شود. یک روایت مینی‌مال و متفاوت. سعی کردم بدون هیچ گونه داوری فیلمی درباره جنگ و خرمشهر بسازم. چیزی که برایم خیلی مهم بود پرهیز از شعارهای ضدجنگ یا مروج جنگ بود. سعی کردم قضاوت نکنم. بازخورد مثبتی از دوستانی که فیلم را تا به حال دیده‌اند دریافت کرده‌ام.

وی ادامه داد: من این فیلم را با علاقه درباره خرمشهر ساختم ولی در ادامه به دلیل برخوردهای نامناسبی که از انجمن سینمایی دفاع مقدس برای دریافت حمایت‌ها دیده‌ام، دیگر انگیزه کافی برای ساخت فیلم دفاع مقدسی ندارم. حوزه هنری نگاه هنری به مقوله جنگ دارد و می‌توان از حمایت آن بهره‌مند شد ولی نهادی مثل انجمن سینمای دفاع مقدس حساسیت‌های بی‌مورد زیادی دارد که مسیر فیلمسازی را بسیار مشکل کرده است.

بوستانی گفت: حتی برای تحویل دادن یک اسلحه که فقط عملکرد یک تکه چوب را دارد نه یک سلاح جنگی، حساسیت می‌ورزد و فیلمساز را اذیت می‌کند. من انتقادهایم نسبت به برخورد غیرمنصفانه این نهاد با فیلمسازانی که مایل به فعالیت در حوزه دفاع مقدس هستند در نامه‌ای مکتوب عنوان کرده‌ام ولی قطعا با این نامه‌نگاری‌ها تغییری در روند آنها صورت نمی‌گیرد. من به یکی از مسئولین انجمن سینمای دفاع مقدس گفت مگر در تمام این سال‌ها کسی با این اسلحه‌های چوبی یک حرکت تروریستی انجام داده است که شما اینقدر حساسیت به خرج می‌دهید.

این کارگردان درباره پخش فیلمش از شبکه یک سیما افزود: پخش فیلم‌های کوتاه از تلویزیون که اتفاقا محل مناسبی برای نمایش فیلم کوتاه است به نفع فیلمساز و مخاطب است. به هر حال قشر بیشتری از مردم فیلم را می‌بینند. این حرکت حوزه هنری در توجه به فیلم‌های کوتاه می‌تواند به مرور نگاه جدی‌تری را در این زمنیه پرورش دهد و مردم نیز ارتباط بیشتری با فیلم کوتاه برقرار کنند. موجز بودن فیلم کوتاه اتفاقا برای مخاطب جذاب است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>