سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۳۹۶ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان از منظری دیگر/ روزهای خوش کودکی

jashnvare-koodak

بررسی جایگاه و تاثیرگذاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در آستانه سی سالگی این رویداد، خالی از لطف نیست.

سوره سینما – الناز نعمتی : شروع جشنواره فیلم کودک و نوجوان که در آستانه سی سالگی قرار دارد همزمان بود با دوران طلایی سینمای کودک در ایران  دوره ای که کودکان ایرانی سرگرمی‌ای به جز برنامه ای محدود کودک در  تلویزیون و اکران فیلم های کودکان در سینماها نداشتند و خبری از شبکه های مختلف برای خردسالان و کودکان و پخش برنامه های بیست و چهار ساعته و دی وی دی  انواع کارتون های روز دنیا نبود. در چنین شرایطی حال و روز سینمای کودک خوب و فروش فیلم ها پر رونق بود و جشنواره فیلم کودک هم رویدادی بسیار مهم محسوب می شد .در سال های اخیر اما این جشنواره بیشتر شبیه یک یادآوری مهم است . یادآوری این مطلب که سینمای کودک را باید جدی گرفت و اینکه کودکان ایرانی هر چقدر هم علاقمند به فیلم های پر زرق و برق روز دنیا باشند هنوز هم از فیلم های خوب وطنی استقبال می کنند و به فیلم هایی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی مطابقت داشته باشد نیاز دارند. جشنواره بین المللی کودک اصفهان در کنار تمام ضعف هایش چند مزیت بزرگ برای گونه کودک و کلیت سینمای ایران دارد که در چند بخش به آن ها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت. امید است این جشنواره به روزهای اوج خود بازگردد و محلی باشد برای معرفی فیلم های خوب ایرانی برای کودکان سراسر جهان.

ارج نهادن به تولید وطنی

در تمام دنیا و کشورهای صاحب صنعت سینما همواره پرداختن به گونه کودکان و نوجوانان و تولید فیلم و انیمیشن برای این رده سنی بسیار مهم بوده است . کارشناسان و هنرمندان بسیاری در مورد ساخت فیلم برای کودکان مشورت و همفکری می کنند و صادرات فیلم هایی برای رده سنی کودکان و وجوانان به سایر کشورها امری بسیار مهم تلقی می شود .ذهن کودکان آمادگی پذیرش هر گونه ایده ، فکر ، تخیل و فرهنگی را دارد و کشورهای صاحب سینما از این موضوع جهت صادرات فرهنگ کشورشان به سایر کشورها و نفوذ به ذهن و روح کودکان در سراسر دنیا بهره می برند .در نگاهی منطقی این شیوه تبادل فرهنگی هیچ ایرادی ندارد و باید تمام ملیت ها و فرهنگ ها جهت شناساندن ارزش ها و ایین های خود به سایر ملل نهایت تلاش خود را بکنند اما در صورت عدم حمایت از تولیدات ایرانی ما به کشوری صرفا مصرف کننده و وارد کننده محصولات فرهنگی برای کودکان بدل خواهیم شد و کودکان مان را از شناخت فرهنگ و تاریخ مرز و بوم خود محروم کرده ایم . جشنواره بین المللی کودک و نوجوان عرصه بسیار مناسبی برای حمایت از ساخت و تولید فیلم های گونه کودک منطبق با فرهنگ و رسومات وطنی است .قرار گرفتن این آثار در کنار فیلم هایی از سایر کشورها و تماشای آن ها توسط کودکان ایرانی همان جولانگاه فرهنگی موثر و جذاب است جایی که فرهنگ و هنرو جاذبه های گردشگری و اداب و رسوم ملیت های مختلف در کنار هم قرار می گیرند و دیده می‌شوند و جشنواره کودک و نوجوان ایران تا حدی به این مهم دست یافته است.

حمایت از کارگردان‌های جوان و اندیشه‌های نو

ساخت و تولید فیلم های کودکان در کنار تخصص و تجربه به ایده های نو و خلاقانه و جسارت در پرداخت به موضوعات جذاب با پروداکشن های بزرگ و ورود به دنیای سینمای مدرن و تکنولوژی روز نیاز دارد و چنین عرصه ای جای ورود جوانان با انگیزه و پر تلاش است .جشنواره کودک و نوجوان می تواند جایی باشد برای شناخت و پرو بال دادن به جوانان با انگیزه برای تولید فیلم های سینمایی در ژانر کودک همسو با تکنولوژی روز دنیا. جشنواره کودک و نوجوان در ایران همواره از استعداد های جوان و ایده های نو و فیلم های جذاب برای کودکان حمایت کرده و راه را برای معرفی کارگردان ها ی جوان و معرفی فیلم هایشان هموار کرده است . فیلم هایی که در این جشنواره به نمایش درمی آیند با سایر اثار از کشورهای مختلف رقابت می کنند و به این ترتیب نقاط و ضعف و قوت شان نیز مشخص می شود .در کنار اینها حضور چهره های شناخته شده و معتبر سینمایی به عنوان میهمان و داور به هر چه پر بار تر شدن جشنواره کمک می کند که خوشبختانه مسئولان برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در سال های اخیر این مهم را مورد توجه قرار داده اند و از چهره های شاخص سینمایی برای هرچه جذاب تر کردن این جشنواره دعوت کرده اند.

داوری کودکان

از نکات قابل تحسین در جشنواره بین المللی کودک و نوجوان حضور داوران در رده سنی کودک است .حضور این کودکان در کنار شور شعف و طراوتی که به جشنواره می دهد سنگ محک بسیار خوبی برای فیلم های عرضه شده نیز می باشد. فیلم های بسیاری با محوریت کودکان ساخته می شوند و در این جشنواره به نمایش در میایند اما در واقع کوچکترین ربطی به دنیای شاد و ذهینیت ساده و پاک کودکان ندارند .فیلمهایی که اگر چه بازیگران آن ها کودک هستند و درباره کودکان ساخته شده اند اما برای کودکان نیستند و جذابتی برای کودکان و حتی نوجوانان ندارند . داوران کودک و نوجوان چنین فیلم هایی را نمی پسندند و جوایز و پروانه هایشان را نثار فیلم هایی می کنند که برای آن‌ها ساخته شده باشد و به این ترتیب حضور فیلم های کودکانه که با دنیای شاد و یله کودکان و نوجوانان همسو باشند مورد تشویق بیشتری قرار می گیرند.

شهر/ جشنواره

فستیوال های مهم در دنیا اکثرا با نام شهرهایشان شناخته می‌شوند و در واقع به  نوعی معرف شهر و جاذبه های گردشگری شهر محل برگزاری جشنواره نیز هستند. فستیوال های معتبری مانند کن، ونیز، برلین و کارلووی واری . جشنواره بین المللی کودک و نوجوانان ایران هم در همه جا با نام شهر زیبای اصفهان ،پایتخت فرهنگی ایران شناخته می شود. از بیست و هفت دوره جشنواره کودک و نوجوان شش دوره آن در تهران چهار دوره در همدان و پانزده دوره آن  در اصفهان برگزار شده است درواقع به جز سال های ابتدایی شروع به کار این جشنواره و چند سالی که جشنواره بنا به دلایلی عجیب در همدان برگزار شد همواره اصفهان، این شهر تاریخی و زیبا میزبان جشنواره بین المللی کودک بوده است . در واقع ملاک برگزاری یک جشنواره تنها برگزاری صرف آن نیست بلکه به این مهم باید اهمیت داده شود که جنب و جوش و شادی به شهر میزبان منتقل شود و مردم ،مسئولان ، شهرداری و مقامات آن شهر در برگزاری جشنواره سهیم باشند  و میهمانان این جشنواره ها نیز در کنار تماشای فیلم ها و استفاده از برنامه ها ی فرهنگی جشنواره ها از گشت و گذار در شهر محل برگزاری نیز لذت ببرند و معرفی فرهنگ و جاذبه های گردشگری محل برگزاری فستیوال ها یکی از الویت های شاخص خود جشنواره باشد . با برگزاری جشنواره بین المللی کودک در شهر اصفهان و برنامه ریزی برای بازدید مهمانان از جاذبه های توریستی این شهر ، خوشبختانه حالا دیگر اصفهان به نماد این جشنواره تبدیل شده است.

منبع: بهمن سبز


One thought on “جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان از منظری دیگر/ روزهای خوش کودکی”

  1. افسون می‌گه:

    خیلی وقته فیلم خاصی برای کودکان درست نشده انیمیشنهای خارجی جذاب تر هست متاسفانه .
    اگه توی شهرهای مختلف برگزار بشه خیلی خوبه که اون شهرها هم شناخته بشن .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>