سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
اظهارنظر دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ؛

سینماهای حوزه هنری مورد اعتماد خانواده‌ها است/ حوزه هنری در اکران فیلم‌ها مراقبت و دقت لازم را داشته باشد

cinema-hozeh

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر معتقد است حوزه هنری باید از کیان و ارزش سینما پاسداری کند. حراست از کیان، شأن و جایگاه سینما از جمله وظایف این نهاد است و باید مطابق با آرمان‌های انقلاب و امام گام بردارد که اگر غیر از این عمل کند باید پاسخگو باشد.

به گزارش سوره سینما ، این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد نحوه انتخاب فیلم‌ها توسط حوزه هنری برای اکران عمومی که مبتنی بر اطمینان خاطر و آرامش خانواده‌هاست تاکید کرد و گفت: وظیفه نهادهای فرهنگی و انقلابی همچون حوزه هنری و دیگر مراکز انقلابی است که اجازه ندهند سینما از فضای گفتمان انقلاب خارج شود. حوزه هنری باید در اکران فیلم‌هایش مراعات و دقت لازم را داشته باشد.

وی افزود: حوزه هنری دارای رسالتی است که باید از ظرفیت‌های موجود سالن‌هایش  به نحو احسن بهره ببرد و اختصاص دادن سالن‌هایش به فیلم‌های ارزشی و خانواده محور در اولویت برنامه‌هایش باید قرار گیرد؛ چراکه  اقشار مردم و خانواده‌ها به این سالن‌ها برای تماشای فیلم مورد علاقه خود می‌روند و به نوعی به این سالن‌ها اعتماد دارند. از طرف دیگر از آنجایی که سالن‌های سینمایی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود نمی‌توانیم سالن داران را به اکران فیلم‌ها ملزم کنیم و اجبار در اکران فیلم‌ها به صاحبان سینما به هیچ عنوان منطقی نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ‌در مورد حضور کمرنگ خانواده‌ها در سالن‌های سینمایی در سال‌های اخیر توضیح داد: به این نکته باید توجه کرد فرهنگی که بین مردم شکل می‌گیرد حاصل فرایند سالیان متمادی ارتباط بین مردم است. اگر امروز با عدم استفاده از سالن‌های سینمایی توسط قشر قابل توجهی مواجه هستیم این حاصل عدم اطمینان خانواده‌ها به این مکان‌هاست.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم قبل از انقلاب سالن‌های سینمایی مراعات موازین شرعی را نمی‌کردند لذا این مکان‌ها در بین  افراد متدین جامعه چه زن و چه مرد از پیشینه نامناسب برخوردار بود. هرچند ساختار گذشته سینماها بعد از انقلاب تغییر کرده اما متاسفانه، برنامه‌ریزی منسجمی در مورد مفاهیم کلی فیلم‌ها صورت نگرفته است.

pezhmanfar

پژمانفر ادامه داد: البته عده‌ای از مردم که  با سالن و سینما رابطه نداشتند بعد از انقلاب به این مکان‌ها راه پیدا کردند اما از آنجایی که نتوانستیم یکسری ابهامات گذشته در مورد سالن‌های سینمایی را از ذهن برخی  خانواده‌ها پاک کنیم این مسئله به این منجر شده که نتوانیم قشر متدین جامعه را در سالن‌های سینمایی ببینیم.

وی گفت: در طول سالیان گذشته شاهد بودیم هر زمان فیلم‌های ارزشی با کیفیت در سینماها اکران شد  جمعیت قابل توجهی از اقشار مختلف جامعه در سینماها حضور پیدا کردند و هر زمان هم که تولیدات نامناسبی روانه اکران شود اقبال عمومی‌ از این فیلم‌ها کم است. قطعا به این نکته باید اهمیت دهیم که عدم حضور خانواده‌ها در سینماها از محتوای فیلم‌ها ناشی می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: اکثر خانواده‌ها به خدماتی که در سالن‌های سینمایی به آنها ارائه می‌شود حساسیت دارند و تمایل دارند زمانی که خانواده آنها با لحظه‌های فیلم ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند در آرامش و اطمینان خاطر به سر برند.

همچنین، حجت الاسلام سالک از دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: از اینکه حوزه هنری با ملاک‌های ارزشی فیلم‌هایی در جهت تحکیم نظام خانواده را در سینماها به نمایش می گذارد جای بسی تقدیر و تشکر دارد؛ ما توقعی هم جز این میزان دقت عمل از حوزه هنری نداریم.

وی تصریح کرد: اگر روزی حوزه هنری فیلم های مسئله دار و هنجارشکن را در سینماهایش به نمایش در بیاورد این خلاف منویات و سیاست های رهبری است و باید پاسخگو باشد.

salek

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه  کنترل در اکران و پخش فیلم در سینماهای حوزه هنری وظیفه خطیر مسئولین این سازمان است افزود: شکی نیست انتخاب درست فیلم ها به اطمینان خاطر و آرامش خانواده ها کمک می کند و فیلم های فاقد ارزش به گسترش فساد در جامعه دامن می زند.

وی، معتقد است یک محصول سینمایی باید سه مرحله: مرحله مجوز ساخت، مجوز نمایش و انتخاب سینمادار را بگذراند تا مورد استفاده مردم قرار گیرد. به نظر من، مرحله مهم  انتخاب فیلم توسط سینماداران است که چه فیلمی را در سینماهایشان به نمایش در بیاورند و تشخیص می‌دهند فیلم هایی با سلائق مخاطب در چه سینمایی به نمایش در بیاید. بدیهی است حوزه هنری با توجه به مسئولیتی که بر عهده دارد تشخیص می دهد چه فیلمی را در سینماهای زیر مجموعه اش نمایش دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>