سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۰:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب
سینماگران «هفت» را نقد می‌کنند/

شهابی: اعمال محدودیت «هفت» را ژورنالیستی کرده است

hosein-shahabi

حسین شهابی اعمال محدودیت بر برنامه «هفت» را در کمرنگ شدن تاثیر آن در روند بهبود وضعیت سینما موثر دانست.

حسین شهابی اعمال محدودیت بر برنامه «هفت» را در کمرنگ شدن تاثیر آن در روند بهبود وضعیت سینما موثر دانست.

این کارگردان درباره برنامه «هفت» به سوره سینما گفت: همه ما خوشحالیم که این برنامه وجود دارد. وجود یک برنامه تخصصی برای سینما در تلویزیون غنیمت است. سال‌ها جای چنین برنامه‌ای در تلویزیون خالی بود. همه سینماگران از حرکت فریدون جیرانی در راه‌اندازی این برنامه خوشحال شدند و استقبال کردند. اما به دلیل محدودیت‌هایی که تلویزیون و صدا و سیما به سازندگان برنامه اعمال می‌کند طبیعتا این برنامه نمی‌تواند به مسائل ریشه‌ای سینما بپردازد و بیشتر در حد یک برنامه ژورنالیستی باقی مانده است. محمود گبرلو از منتقدان و کارشناسان سینماست و طبیعتا می‌داند که صحبت راجع به چه مسائلی به نفع سینماست اما در پرداختن به مسائل ریشه‌ای سینما با محدودیت مواجه است.

شهابی گفت: این محدودیت باعث شده است که این برنامه آن تأثیری که باید را بر سینما نگذارد. این مسئله به برنامه «هفت» برنمی‌گردد به مسئولان تلویزیون و سازمان صدا و سیما برمی‌گردد که قدری دست دوستان را باز بگذارند و اجازه ورود به بحث‌های ریشه‌ای و مهم سینما را به این برنامه بدهند. اگر اعمال محدودیت برداشته شود و آزادی بیشتری به دوستان «هفت» داده شود قطعا گبرلو عملکرد بهتری در برنامه‌اش خواهد داشت.

این کارگردان ادامه داد: یکی از امتیازهای برنامه سینمایی بخش نقد است. در سری قبلی یک منتقد ثابت وجود داشت که لحن تندی در مواجهه با فیلم‌ها داشت. این تک سلیقه‌گی در بخش نقد خیلی از هنرمندان را از حضور در این برنامه منصرف می‌کرد. فیلمسازانی هم که در این بخش حاضر می‌شدند بیشتر برای دفاع کردن و یا تبلیغ برای فیلمشان می‌آمدند ولی از برخورد با فیلمشان راضی نبودند.بنابراین بخش نقد در سری قبلی برنامه، عقیم بود. اما در سری جدید به دلیل متنوع بودن منتقدین که با نگاه‌ها و سلایق مختلف فیلم‌ها را نقد می‌کنند بخش نقد بهتر شده است. در حالت کلی، این برنامه نتوانسته است که نگاهی همه‌جانبه به سینما داشته باشد. پرداختن به خیلی از مسائل سینما در این برنامه تیتروار بوده است.

وی اضافه کرد: این اتفاق به دلیل همان اعمال محدودیت‌هاست. من در تلویزیون کار کرده‌ام. به دلیل همین اعمال محدودیت‌ها از آنجا بیرون آمدم و خیلی از دوستان و همکارانم را هم دیده‌ام که با این محدودیت مشکل دارند و نمی‌توانند به راحتی کار کنند. سینما در بدترین دوران زندگی‌اش بعد از انقلاب اسلامی به سر می‌برد. همه ما امیدواریم که برنامه سینمایی «هفت» بتواند از حمایت مسئولین برخوردار شود و با دست بازتر به ریشه‌یابی مشکلات سینما بپردازد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>