سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۳۹۶ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

مستندهای محیط زیستی محمد احسانی رونمایی شد

ehsani-mostanad

مستندهای محیط زیستی «بانوی ارومیا»، «دود» و «روزگاری هامون» به کارگردانی محمد احسانی شنبه ۱۷ تیرماه در موزه سینما افتتاح شد.

به گزارش سوره سینما، صدوسی وهشتمین آیین دیدار گروه سینمایی هنروتجربه برای سه مستند محیط زیستی محمد احسانی با حضور جمعی از فعالان محیط زیست، مدیران و مستندسازان در موزه سینما برگزار شد. سه فیلم «بانوی ارومیا»، «روزگاری هامون» و «دود» که به تازگی در قالب یک سانس اکران خود را در گروه هنر و تجربه آغاز کرده، در این مراسم رسما افتتاح شد.

آذر مهرابی که اجرای این مراسم را به عهده داشت در ابتدای مراسم با اشاره به بستری که گروه هنر و تجربه برای نمایش فیلم‌ها ایجاد کرده است، گفت: «خوشحالیم که سفره هنروتجربه برای مستندسازان و فیلمسازان خاص باز شد. امروز در زمینه فیلم مستند در این گروه اتفاقات خوبی می‌افتد که جامعه را آگاه و به آن تلنگر زده و مردم را با خود همراه می‌کند.»

او ادامه داد: «سه گانه محیط زیستی محمد احسانی اکران خود را از ۲۷ خرداد در هنروتجربه آغاز کرده است و امشب آیین رونمایی از آن است. بحران کم آبی، خشک شدن تالاب‌ها موضوع دو مستند «بانوی ارومیا»و «روزگاری هامون» است. خاطرم هست که در دهه ۶۰ که ما بچه بودیم رقابتی در خانه و بین بچه‌ها وجود داشت که چه کسی اولین بار این خبر را می‌داد که آب رفت یا آب آمد اما متاسفانه امروز و با گذشت پیشرفت‌های تکنولوژیک مساله کمبود آب  جزو هشدارهای اصلی است.»

او با اشاره به اهمیت پرداختن به مسائل محیط زیستی بیان کرد: «خوشبختانه امروزه تک تک ما به این بحران‌های محیط زیستی فکر می‌کنیم. می‌توانیم تصور کنیم ماشین، راه‌آهن و هواپیما نباشد اما نمی‌توانیم تصور کنیم که آب وجود ندشته باشد. این هشدارها به صورت زیبا و هنرمندانه در فیلم های محمد احسانی مخصوصا «بانوی ارومیا» به چشم می‌خورد. ما این فیلم را نمی‌بینیم تا از کنار آن عبور کنیم بلکه تلنگر دریافت می‌کنیم.»

این کارگردان با اشاره به دو مستند «دود» و «روزگاری هامون» توضیح داد: «عواقب  خشکسالی؛ مهاجرت، فقر و آلودگی هوا از مشکلاتی است که در این دو مستند با نگاهی هنرمندانه به آن توجه شده است. تالاب هامون شاهرگ حیاتی سیستان است و ما امروز می‌فهمیم هرگاه شاخه خشکی به زمین می‌افتد سونامی آن را در جایی حس می‌کنیم.»

او اضافه کرد: «مستند «بانوی ارومیا» موفق به دریافت جوایزی چون جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره فیلم‌های زیست محیطی واسا، ویژن از جشنواره بین اللمللی رد آیلند در آمریکا،جایزه از جشنواره بین‌المللی محیط زیست کرواسی،جایزه بخش محیط زیست چهل وپنجمین جشنواره بین اللمللی فیلم رشد و…شده‎است و مستند «روزگاری هامون» در ششمین جشنواره بین‌المللی گرین پوینت نیویورک، بیستمین جشنواره بین‌المللی سینما امبیته تورینو و نوزدهمین جشنواره بین‌المللی محیط زیست برزیل حضور داشته است.»

پس از او و در ادامه این آیین دیدار نوبت به دکتر محمد درویش از فعالان محیط زیست رسید. او در این مراسم عنوان کرد: «خوشحالم که سینمای ایران به جایی رسیده که با افتخار می‌توانیم به تماشای آثاری بنشینیم که به سواد محیط زیستی ما کمک می‌کند. این سه مستند در شمار موثرترین، گیراترین و اثر گذارترین مستندهای است که به موضوعات کلیدی و چالش برانگیز می‌پردازد.»

او اضافه کرد: «دریاچه ارومیه چشم آبی گربه جغرافیای ایران است که پهنه وسیعی را سیراب می‌کرد اما دچار یک جراحت طولانی شده است. چرا ما باید کمتر از دو دهه این دریاچه را از دست بدهیم؟ چرا بر روی ۱۱ رودخانه‌ای که به سمت آن می‌آمد باید سد زده شود؟ چرا باید در این مسیر چاه‌های عمیق متعدد حفر کنیم؟ به نظر من به جای اینکه انگشت ابهام را به آسمان بیریم باید جلو آینه بایستیم و مقصر اصلی را پیدا کنیم. چون همه ما مقصر هستیم.»

او ادامه داد: «بعد از ۱۸ سال افت آب سطح دریاچه ارومیه در سال ۹۳ شاهد یک تغییر چشمگیر بودیم و الان در شرایطی هستیم که دو نیم میلیارد مترمکعب آب در این دریاچه وجود دارد. چون ما از حداکثر دانش دانشگاه‌ها استفاده کردیم و از این کار نترسیدیم و بسیاری از چاه‌ها را پلمپ کردیم. الان در آغاز راه هستیم و باید جلو سونامی نمک را بگیریم.»

او با اشاره به مستند «روزگاری هامون» توضیح داد: «در مورد هامون قصه پیچیده‌تر است و آب این دریاچه از کوهستان هندوکش افغانستان سرازیر می‌شود و به دلیل وجود طالبان نظارت زیادی در این بخش وجود نداشته است. به اعتقاد من بخشی از بحران هامون ناشی از خشکسالی مدیریتی است.»

او افزود: «ما باید پویش نجات میان رودان را حمایت کنیم که قصد دارد از تمام کشورهای منطقه بخواهد آب را به عنوان کالای اقتصادی ندیده و به آن به عنوان کالای زیستی فکر کنند.»

درویش در باره مستند «دود» عنوان کرد: «موضوع آلودگی هوا به رغم آن که جلو دیدمان قرار دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.  طبق آمار رسمی ۵ هزار نفر در سال در تهران و ۳۵ هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا می‌میرند. ما نباید فکر کنیم که اگر خود رو و بنزین با کیفیت داریم وظیفه‌ای در قبال آلودگی هوا نداریم.»

او ادامه داد: «ما سومین شهر نزاع خیز دنیا هستیم و به جای آن که مبلمان شهری را به جای انسان محوری ببریم به سمت خودرو محوری رفتیم. باید از خودمان شروع کنیم چون قهرمان خودمان هستیم. خوشحالم که محمد احسانی بدون هیچ کمکی و با عشق این آثار را ساخته است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.»

در پایان مراسم محمد احسانی کارگردان، حسین قورچیان صداگذار و مجید فردی انوار مدیرتولید به روی صحنه آمدند و از مخاطبان حاضر در جلسه تشکر کردند.

در این آیین دیدار فرید فرخنده‌کیش (مدیر سابق انجمن سینمای جوانان ایران)، محمد درویش (مدیرکل مشارکت‌‎های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست ایران)، شهربانو امامی (عضو شورای شهر تهران)، ابراهیم مختاری (فیلمساز)، رضا نجفی(فیلمساز)، ارد زند (فیلمساز)، مژگان صیادی (فیلمساز)، دکتر کاووس امامی (رئیس انجمن میراث حیات وحش ایران)، ابوالفضل کریمی (فیلمساز)، مهدی بوستان (فیلمساز)، علیرضا سعادت‌نیا (فیلمساز)، حسین قورچیان (صداگذار)، سعیده قدس (مدیر موسسه محک)، محمد جعفری (فیلمساز)، آذر محرابی (فیلمساز) و جمعی از فعالان محیط زیست حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>