سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ تیر ۱۳۹۶ در ۵:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

بهرام افشاری: «کارگر ساده نیازمندیم» فیلم شریفی است

bahram-afshari

بهرام افشاری بازیگر فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» تاکید کرد این فیلم، اثری شریف است.

سوره سینما – الناز نعمتی : یکی از نقاط قوت درام اجتماعی «کارگر ساده نیازمندیم» بازی غافلگیر کننده بهرام افشاری بازیگر جوان و تازه کار این فیلم است. البته افشاری شاید در زمینه تصویر بازیگری تازه کار به حساب بیاید اما حدود پانزده سال یعنی از سنین نوجوانی تابحال تجربه بازی و کارگردانی تئاتر دارد. بی شک پشتوانه تئاتری این بازیگر جوان به او در نقش آفرینی درخشانش در این فیلم کمک کرده و تاثیر به سزایی داشته است. به بهانه اکران فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» سراغ این بازیگر مستعد و با انگیزه رفته و گفتگویی درباره فیلم با او داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آقای افشاری بازیگری را چطور آغاز کردید؟

از دوران کودکی با فیلم و سینما آشنا و آمیخته شدم و از سنین نوجوانی عاشق سینما شدم. نه به عنوان کسی که بازیگری را دوست دارد٬ بلکه به عنوان یک فیلم بین و مخاطب عاشق سینما و پرده نقره ای آن شدم. بعدها در سنین نوجوانی به بازیگری علاقمند شدم و کارم را با بازی در تئاتر آغاز کردم.

بعد از بازی در چند فیلم و سریال که اغلب با استقبال روبرو شدند حالا با فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» توجه منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کردید. می توان اینطور تعریف کرد که در مسیر بازیگری همه چیز طبق خواسته تان پیش می رود.

ممکن است بازیگری را دوست داشته باشیم و یا حتی کمی هم استعداد داشته باشیم اما نتوانیم موفق عمل کنیم. برایم خیلی مهم بود خودم را محک بزنم. بعد از مدتی که کار بازیگری را آغاز کردم متوجه شدم در صورت صبوری خودم  و اعتماد از سوی  دیگران توانم استعدادهایم را پروبال دهم و خوشبختانه در حال حاضر در مسیری قرار گرفته‌ام که می‌توانم به آینده و چشم اندازی که در زمینه بازیگری داشتم امیدوار باشم.

نقش قادر اصلا ساده نبود و شاید بتوان گفت یکی از چالش برانگیز ترین نقش آفرینی‌هایتان باشد. می دانم ترک زبان نیستید اما در این فیلم بیشتر دیالوگ‌هایتان به زبان ترکی است. این موضوع حتما کار را برایتان سخت‌تر کرده بود.

بله همینطور است. هر روز وقتی از خواب بیدار میشدم هدفون در گوشم بود و به دیالوگ هایم که ضبط شده بود گوش میکردم. همه دیالوگ‌هایم را با فتحه و ضمه و … روی کاغذ نوشته بود م و همه شان را در عرض یک ماه حفظ کردم. اصلا دوست نداشتم در نقشم اغراق کنم و مخاطب متوجه بشود من نقش یک ترک را بازی می‌کنم. دوست داشتم نقش و لهجه به اصطلاح بیرون نزند و مخاطب قدم را باور کند.

یکی از مشکلات صحبت کردن به زبانی که نمی شناختم این بود که قدرت بداهه‌پردازی را از من گرفته بود. من بازیگر تئاتر هستم و بسیاری از نقش هایم با بداهه پردازی عجین هستند. بازیگر باید در لحظه بتواند از خلاقیت خود استفاده کند اما من وقتی دیالوگ ها را حفظ کرده بودم نمی تونستم در میان آنها جمله ای تازه بگویم. ممکن بود جمله ای بداهه به ذهنم برسد اما بان ترکی بلد نبودم که آنرا ادا کنم. به همین خاطر سعی کردم تماما آنچه در فیلمنامه نوشته شده بود و در زیرنویس فارسی خوانده می‌شود رعایت کنم.

همکاری با منوچهر هادی و تعامل با ایشان چطور بود؟

منوچهر هادی کارگردانی باهوش است و همکاری با او تجربه ای خوب و لذت بخش بود. در کنار او راحت بودم و فضایی را برایم به وجود آورده بود که آرامش‌بخش بود.

kargar-sade-niazmandim

شخصیت قدم بسیار دوست داشتنی و همدلی برانگیز است و باید بگویم بازی درخشان شما در این نقش برایم غافلگیر کننده بود. چطور به این نقش رسیدید و خودتان قدم را چطور تعریف می کنید؟

از لطف شما ممنوم . قدم قهرمان نیست و نمی خواهد هم که قهرمان باشد. قدم فقط به بقا فکر می کند و سعی دارد شریف باشد. قدم در فیلمنامه اینقدر پررنگ نبود . او یک مفعول بود و دیگران فاعل بودند. قدم قرار بود بخشی از داستان را جلو ببرد نه اینکه تبدیل به نقش اصلی فیلم شود. بهترین و اصلی ترین کاراکتر نقشی بود که آقای پسیانی آنرا ایفا می کنند و  قدم قرار نبود اتفاق خاصی را رقم بزند و حضوری خیلی پررنگ داشته باشد اما وقتی چند سکانس فیلمبرداری شد آقای هادی به من گفتند قدم دارد به یک قهرمان تبدیل می شود. این همان توانایی است که دوست دارم در خودم کشف کنم٬ اینکه وقتی به من اعتماد شود بتوانم پاسخ خوبی یه این اعتنماد بدهم و به جلو برم. اگر اعتماد وجود نداشته باشد من هم به عنوان بازیگر کاری از دستم ساخته نیست چون بستری وجود ندارد.

این اولین بار بود در سینمانقش اصلی ایفا می کردید. از چالش های بازی درنقش اصلی بگویید.

من عاشق نقش مکمل هستم و از آن بازیگرهایی نیستم که نقش اول برایشان اصل یا خیلی جذاب باشد. اینکه در فیلمی نقش اصلی بازی میکردم کمی من را دچار تردید کرده بود که نکند نتوانم از پس کار بربیایم چون همیشه همه توانم را برای نقش‌های مکمل گذاشته بودم و این بار نقش اصلی را داشتم اما خوشبختانه با همراهی آقای هادی و عوامل در نهایت توانستم از پس کار برآیم.

خودتان به عنوان مخاطب فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» را چطور تعریف می کنید؟ آیا به عنوان یکم فیلم بین این فیلم را دوست دارید و راضی‌تان کرد؟

«کارگر ساده نیازمندیم» فیلمی شریف است که به عنوان درامی اجتماعی موفق ظاهر می‌شود. فیلم بحث هجرت را از دیدگاه یک کارگردان بیان می کند و این برایم جالب توجه بود. من پیش از اینکه یک بازیگر باشم یک مخاطب و فیلم بین هستم و اتفاقا مخاطب سخت پسندی هم هستم و درباره این فیلم باید بگویم به عنوان تماشاگر  راضی ام کرد و به عنوان بازیگر از اینکه در این فیلم بازی کردم شرمنده مخاطب‌هایم نیستم.

منبع: بهمن سبز

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>