سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

کورش تهامی: نگاه منتقدان مستقل و خارج از روال مرسوم است

koorosh-tahami

کورش تهامی گفت: منتقدان افراد دقیق و متخصصی هستند که مستقل از هرگونه نگاه‌ دیگر هستند و هنرمند را بر اساس جایزه‎های پیشین و روال مرسوم انتخاب نمی‎کنند.

به گزارش سوره سینما، کورش تهامی  بازیگر سینما در گفت‌‎وگو با ستاد خبری جشن یازدهم منتقدان، درباره نگاه خود نسبت به جایزه و انتخاب های این جشن گفت: متأسفانه جشن‌های مختلف در کشور ما برای انتخاب افراد برگزیده برمبنای عادات همیشگی پیش می‎رود،  به طور مثال جایزه به اسم‎های به‎خصوص و افرادی که بارها برگزیده شده‎‌اند، تعلق می‎گیرد. وقتی دقت می‎کنیم، پی می‎بریم که معمولا سیر کاری افراد و روند رو به رشد آنها بررسی نمی‎شود. با این وصف، از متولیان جشن منتقدان سینما توقع دیگری می‎رود. منتقدان افراد دقیق و متخصصی هستند که قاعدتا هنرمند را بر اساس جایزه‎های پیشین و روال مرسوم انتخاب نمی‎کنند و مستقل از هرگونه نگاه دیگر هستند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه ارزش‎گذاری جشن منتقدان در فعالیت حرفه‎ای سینماگران گفت: من در ادوار مختلف جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی حضور داشته‎ام، اما هرگز جایزه‎ای از این جشن دریافت نکرده‎ام وکاندیدا هم نبوده‎ام. با این حال، دریافت جایزه از این جشن برای من محترم است. به نظرم در میان جشن‎های مختلفی که با حضور اهالی سینما در طول سال برگزار می‎شود، بهتر است که این جشن را جدی‎تر بگیریم.

تهامی اظهار داشت: در آخرین دوره جشنواره فیلم فجر نسبت به فیلم «رگ خواب» کم‎لطفی‎هایی صورت گرفت و همان موقع از خودم پرسیدم آیا تعداد کارهای برتر جشنواره، آنقدر زیاد بوده‎اند که سهمی از جوایز اصلی به این اثر نرسد!؟ کارگردانی، فیلمبرداری و برخی بخش‎های دیگر فیلم نادیده گرفته شد که امیدوارم توسط سردمداران قلم به آن‎ها توجه شود.

وی در پایان  درباره اهمیت اهدای جایزه به هنرمندان سینما گفت: اهدای جایزه به هنرمند سبب‎ تشویق او می‎شود. یعنی فرد متوجه می‎شود که کارش دیده شده و باید با وسواس بیشتری در آثار حضور پیدا کند و در نتیجه کارهای او ارتقا می‎یابد. همچنین هنرمندی که بارها توانایی‎اش را نشان داده، بازخورد درستی از هیأت داوران نگرفته است، قطعا  در ادامه راه بی‎انگیزه می‎شود. در هر حال امیدوارم اعضای آکادمی این جشن به درستی به انتخاب برگزیدگان بنشینند.

یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اواخر مرداد ماه به دبیری جعفر گودرزی برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>