سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مرداد ۱۳۹۶ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب

کیوان کثیریان: سلامت آرای جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی شاخصه آن است

keyvan-kasirian

دبیر ادوار مختلف جشن منتقدان گفت: وقتی هنرمندان از سلامت آرا به اطمینان می رسند، فضای امن جشن برایشان ملموس می شود و این از شاخصه های جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی است.

به گزارش سوره سینما، کیوان کثیریان در گفتگو با ستاد خبری جشن یازدهم منتقدان گفت: ما همواره سعی کردیم آثار را بر حسب مصلحت ها، سهم دهی، نوبت بندی و… انتخاب نکنیم و از محدودیت های اینچنینی در قضاوت فاصله بگیریم. معیار آکادمی انجمن منتقدان همواره شایستگی اثر بوده و در واقع توجه به این نکته باعث ارزشمندی جوایز این جشن نزد هنرمندان شده است.

دبیر جشن منتقدان در دوره های چهارم، پنجم، نهم و دهم و از دست اندرکاران جشن در ادوار دیگر، گفت: در ادوار مختلف جشن، آرا به صورت جمعی از اعضای انجمن گرفته شده و این نحوه رای گیری صحت گزینش را سبب شده است. زمانی که هنرمندان از سلامت آرا به اطمینان می رسند، فضای امن این جشن برایشان ملموس می شود و این از شاخصه های جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی است.

رئیس سابق انجمن منتقدان در ادامه افزود: وقتی هنرمند با درک چنین فضایی متوجه می شود که اینجا صرفا محفلی برای تشویق برترین های سینماست است، برای همکارانش دست می زند و از آنها حمایت می کند. چنین فضایی در جشنواره های دیگر، کمتر به چشم می خورد و حتی در برخی جشنواره ها هم شاهدیم فقط آن هایی که قرار است جایزه دریافت کنند، در مراسم اهدای جایزه حضور می یابند!.

این منتقد و روزنامه نگار باتجربه به دشواری های برگزاری این جشن در سال های گذشته  اشاره کرد و گفت: ما جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی را با هیچ برگزار می کردیم و دستمان خالی بود، اما برخی رسانه های مخالف از رقم های نجومی می نوشتند… ما با همان نداشته های مادی سعی به برگزاری آبرومندانه مراسم داشتیم و خوشبختانه اکثریت اهالی سینما و رسانه از جشن منتقدان در سال های گذشته رضایت داشتند.

کثیریان از خاطره های برپایی جشن گفت و اظهار داشت: خاطره های خوش بسیاری از ده دوره برگزاری این جشن دارم، اما یاد عزیزانی که بین ما نیستند و در این جشن حضور داشتند، در ذهنم جاودان است. به یاد دارم که آخرین تصویر از زنده یاد خسرو شکیبایی در جشن منتقدان و نویسندگان سینما ثبت شد و همچنین از بین منتقدان، حضور زنده یاد ابوالحسن علوی طباطبایی را در این جشن به یاد می آورم. تقدیر از بزرگان هنر، مد نظر ما بود و امروز از خاطره این تقدیرها، احساس خوشایندی دارم. همچنین خاطره اجرای استاد جلال ذوالفنون در این جشن یکی دیگر از تصاویر زیبای ذهنی من از برگزاری جشن منتقدان و نویسندگان سینما است.

وی در پایان گفت: جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی نباید متکی به شخص باشد. اکنون امیدوارم برگزاری یازدهمین دوره این جشن به دبیری آقای جعفر گودرزی از اعضای قدیمی انجمن منتقدان، با موفقیت برگزار شود.

یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران اواخر مرداد ماه برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>