سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

جواد طوسی: جشن منتقدان فرصتی برای مقابله با رکود فرهنگی است

toosi

جواد طوسی گفت: ما همواره به بقای جشن منتقدان اصرار می‌ورزیم اما هدف از این خواسته جاه‌طلبی نیست، بلکه تغییر ذائقه جامعه به سمت آثار شایسته است.

به گزارش سوره سینما ، جواد طوسی منتقد پیشکسوت و رئیس انجمن منتقدان در گفت و گو با ستاد خبری جشن یازدهم گفت: اعتبار هر ارزیابی و داوری به عوامل برگزار کننده بر می گردد. ما نگاه تخصصی و کارشناسی فارغ از هرگونه ژورنالیسم رسانه ای را در طول مسیری که طی کردیم، در نظر داشتیم. تلاش ما برای ارزیابی دقیق و سنجیده نتیجه اش ارزشمندی جوایز نزد هنرمندان واهالی رسانه در ادوار مختلف بوده است.

وی در راستای نحوه رای گیری گفت: ما تمهیداتی در نحوه رای گیری به کار گرفتیم  که حتی رای افراد آگاه تر تاثیر بیشتری در نتیجه نهایی بگذارد. حضور منتقدان با سابقه و پویا تر در کنار منتقدان کم سابقه تردر این آکادمی  شکل گرفت، اما  رای منتقدانی که سابقه و حضور بیشتری در این حوزه دارند، بارم بالاتری دارد. این رویکرد از نظر من یکی از مهمترین راه های رسیدن به نتیجه صحیح درباره هر اثر است.

طوسی در ادامه به تاثیر این جشن بر ذائقه فرهنگی جامعه اشاره کرد: جشن منتقدان فرصتی برای مقابله با رکود فرهنگی است. ما همواره به بقای این جشن اصرار می ورزیم، اما هدف از این خواسته ما جاه طلبی نیست، بلکه تغییر ذائقه جامعه به سمت آثار شایسته تر است. این محفل جایی برای تجلیل از بزرگان است، حتی آنها که به دلیل کهولت در سال های اخیر کارنامه پر باری ندارند ، اما گذشته فعال و درخشانی دارند. همچنین بسیاری از هنرمندان که قابلیت های آثارشان در جشنواره های دیگر دیده نشده، در این جشن از آن ها تقدیر می شود. با توجه به رویکرد اینچنینی عوامل جشن منتقدان، نگاه هنرمندان به این جشن سمت و سوی دیگری دارد. نکته قابل توجه نقطه اشتراک منتقدان و سینماگران است، هر دو قشر برای اعتلای سینما تلاش می کنند. ما اگر یکدل و متحد شویم نتایج مثبتی در راستای هدف مشترکمان، می گیریم و به همین خاطرهمگی در این محفل گرد هم می آییم.

او تاکید کرد: جشن منتقدان شاید عامل ترغیب گری برای من وشما باشد تا در بدترین شرایط روحی و اجتماعی جامعه، نگاه مثبتی به هم صنف هایمان پیدا کنیم.این جشن علاوه بر بخش حرفه ای و تخصصی، از جهت رفتار شناسی صنفی نیز اهمیت دارد. این جشن نقطه ای آرمانی است و به نوعی ویترین فرهنگی انجمن منتقدان است. این ویترین همیشه و حداقل در دوره هایی که بنده به طور کامل حضور داشتم، با کم کاری همراه نبوده است. ما سعی داریم این جشن آبرومندانه برگزار شود. درباره معنی آبرومندانه در خصوص این جشن توضیح کوتاهی بدهم. ببینید تنها طراحی و تهیه یک تندیس برای اهدا به هنرمندان نیازمند یک طراح ماهر است. این لوح و تندیس باید نمایانگر فرهنگ و هنر باشد. تهیه چنین المانی هزینه هایی طلب می کند. من با هزینه های زیاد برای جشن آن هم در شرایط فعلی جامعه موافق نیستم، اما معتقدم باید حداقل ها را به یاری بنیاد های استحفاظی مرتبط از جمله، خانه سینما و فارابی فراهم کنیم. به هر حال در ادوار گذشته با آنچه در اختیار بود، مراسم به بهترین نحو اجرا شد.

او در پایان به دبیری یازدهمین دوره از این جشن توسط جعفر گودرزی پرداخت : اعضای مختلف باید مسئولیت را بر عهده بگیرند. جعفر گودرزی با سابقه بالا در مطبوعات، دبیری جشنواره های کودک و نوجوان، اجرای مسئولیت هایی در بنیاد فارابی و عضویت در انجمن منتقدان ونویسندگان طی سال های متمادی، برای دبیری یازدهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینما بهترین انتخاب هستند. امیدوارم موفق باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>