سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۶ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

پیام تبریک حجت الاسلام پژمان‌فر به مناسبت روز ملی سینما/ شکستن انحصار شبه روشنفکری

pezhmanfar

حجت الاسلام پژمان‌فر نایب رییس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز ملی سینما طی پیامی این روز را به جامعه سینمایی کشور تبریک گفت.

به گزارش سوره سینما، متن پیام نایب رییس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

روز ملی سینما فرصت و زمینه مناسبی برای تامل و گفتگوی اهالی فرهنگ وهنر درباره این هنر راهبردی را فراهم می کند.

از یکسو تقدیر و تشکر از زحمتکشان این هنر ممتاز، اعم از هنرمندانی که در قاب تصویر دیده می شوند و یا دلسوزان و هنرمندان گمنامی که در پشت دوربین بار سنگین مسئولیت را به عهده دارند.

و از سوی دیگر توجه به نیازها، کمبودها و احیانا کاستیهایی که تا امروز در این حوزه باقی مانده است.

امسال نیز همزمانی روز ملی سینما با اغازین روزهای عمر دولت جدید و شروع بکار وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسند وزارت موجب می شود تا به عنوان نماینده مردم شریف ایران، ضمن استقبال از نوآوریها و دیدگاههای جدید ایشان، برخی نیازها و کمبودها را نیز به بهانه روز ملی سینما تذکر داده و یاد اوری نمایم.

همانطور که در سالهای گذشته نیز بارها یاداور شدم، ویژگی سینما در کشور عزیزمان ایران وجود غیر قابل انکار بودجه ها و امکانات و پشتیبانی های دولتی در مراحل مختلف این هنراست. از مرحله سفارش موضوعات تا مرحله نهایی نمایش همواره بخش عظیمی از تامین منابع این هنر به عهده دولت است و در حقیقت از سرمایه مردم عزیز کشورمان تامین می شود

با این وجود بارها از زبان هنرمندان متعدد، گلایه از بی تدبیری در حمایت متناسب از همه اقشار و فعالان این هنر شنیده می شود.

متاسفانه ملاحظه می شود در حالیکه گاهی اوقات بسیاری از موسفیدان و آنها که سالها خاک صحنه ی این هنر را خورده اند و حتی آثار ارزشمند دینی و ارزشی تقدیم جامعه کرده اند؛ برای تامین نیازهای اولیه درمانی و معیشتی به مشکل برخورد میکنند اما عده ی قلیلی هم از همین سینما به ثروتهای آن چنانی دست پیدا می کنند. براستی جای تدبیر و برنامه مناسب دولتی و حکومتی در این گونه نقایص و کاستیها کجاست؟

به نظر میرسد این انحصار و قبضه سینما نه فقط در مسائل اقتصادی و مالی، بلکه در مسائل محتوایی نیز قابل مشاهده است.

مطالبه ادای حق سینما به قهرمانان ملی از حداقل خواسته های مردم غیور و قهرمان پرور ایران از سینمای پس از انقلاب است.

تاریخ کشور عزیزمان ایران، مملو از صحنه های حماسی مبارزه این مردم با استعمار و استکبار بوده و هست اما مضامین سینمای ایران غالبا محدود در تفکرات و دغدغه های قشر مرفه پایتخت نشین مانده است.

سئوال اینجاست که چقدر از رشادتها و زیباییهای زندگی همه مردم ایران در این سینما منعکس شده است؟؟

زندگی زیبای ایمانی و اسلامی مردمان روستا، همزیستی قومیتهای مختلف کشور، صحنه های غرور آفرین دفاع مقدس، تاریخ الهام بخش انقلاب اسلامی، گوشه ها و زوایای تاریخ مشروطه، مقاومت و شهادت جوانان این مرز و بوم در صنعت هسته ای و حتی مبارزه و جنگ بی امان با داعش و تکفیریها و ….

با اینکه در مقابل چشم این قشر خاص از هنرمندان است اما به راحتی نادیده گرفته می شود و صرفا مضامین مورد پسند و سفارش جشنواره های خارجی تکرار می شود.

حداقل انتظار از وزیر جدید ارشاد، توجه به مسئولیت در قبال این بودجه های دولتی و نجات سینمای ایران از این انحصار شبه روشنفکری بر اقتصاد و مضمون و محتوای سینماست که این جانب به عنوان نماینده همه مردم شریف ایران از ایشان و سایر دستگاهها و مدیران سینمایی مطالبه می کنم.

به امید آینده ای مردمی و روشن تر برای سینمای ایران…


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>