سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۳۹۶ در ۶:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
لشکری قوچانی در یادداشتی خطاب به رییس شورای شهر:

اگر بناست سینما در اختیار بخش خصوصى نباشد، حوزه هنرى بر شهردارى مقدم است

lashkari-ghoochani

درخواست رییس شورای شهر از نهادهای انقلابی برای واگذاری سینماهایشان به شهرداری با واکنش منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما مواجه شد.

به گزارش سوره سینما، منصور لشکری قوچانی که تهیه آثاری همچون «خط ویژه»، «عصر یخبندان»، «کوچه بی نام» و «هفت ماهگی» را برعهده داشته است و یک فیلم آماده اکران به نام «قاتل اهلی» را هم دارد با نگارش یادداشتی ۶بندی به صراحت از این گفته که واگذاری سینما از یک نهاد وابسته به منابع به عمومی به یک نهاد وابسته دیگر روندی صحیح نیست و به جایش شهرداری باید به فکر این باشد که سینماهای خودش را هم برای رونق بیشتر به بخش خصوصی واگذار کند.

متن یادداشت منصور لشکری قوچانی به شرح زیر است:

محسن هاشمى در بازدید از سینما آزادى مطالبى بیان کردند که متاسفأنه چنان که باید کارشناسى نیست و نگرانم که خداى ناکرده بر این اساس تصمیم گیرى سیاسى-جناحى در خصوص سینما و کالاهاى فرهنگى صورت گیرد و البته همین بزنگاههاست که داشتن مشاور فرهنگی کمک میکند تا اصلاح طلبان، اشتباهات اصولگرایان را در زمینه فرهنگ نداشته باشند.

پارکینگ براى پردیس سینمایی آزادى امرى ضرورى است، راه اندازى فروشگاههاى مجتمع به رونق پردیس آزادى کمک میکند ولى گرفتن سینماها از حوزه هنرى و دادن به شهردارى تصمیم  صحیحى نیست!

چرا؟

اول. شهردارى کلى فرهنگسرا دارد که از آنها استفاده بهینه نمیکند و بهتر است که مدیریت هر فرهنگسرا جداگانه به بخش خصوصى واگذار شود.

دوم. پنج درصد پول بلیط سینما به عنوان عوارض و جلوتر از صاحب سینما و تهیه کننده به حساب شهردارى واریز میشود و گرفتن مالیات و عوارض از کالاى فرهنگى اشتباه است.

سوم. به جز فرهنگسراها، شهردارى در سینمادارى هم موفق نبوده است چون تخصص شهردارى سینماداری نیست و بهتر است مدیریت سینماهای شهرداری و از جمله پردیس ملت و… به بخش خصوصى واگذار شود.

چهارم. فعالیتهاى شهردارى در امور فرهنگی (جشنواره-تهیه فیلم و… )، نسبت به هزینه انجام شده نمره منفى داشته است.

پنجم. شهردارى به اطلاع رسانى فیلمها هم کمک  مشهودى نمیکند و اگر به فیلمى کمک کرده است، نه براى انقلاب و نه براى فرهنگ که متأسفانه بدلیل ارتباطات خاص افراد بوده است؛ با یک بررسى کوچک متوجه  صحت این مطلب می‌شوید.

ششم. به نظرم به تخصص بها بدهیم و اگر بناست سینما در اختیار بخش خصوصى نباشد، با عرض پوزش، مطابق قانون، حوزه هنرى بر شهردارى مقدم است. شهردارى در حیف و میل کردن بودجه فرهنگى، در اهالى فرهنگ مشهورتر است ولی بدون شک موازى کارى حوزه هنرى با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى هم  صحیح نیست و بایستى برایش چاره اندیشى کرد… .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>