سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۰:۵۵ ق.ظ چاپ مطلب
ناصر عنصری در گفتگو با سوره سینما:

نگاه سینما و تلویزیون به شخصیت امام (ره) کلیشه‌ای بوده است

naser-onsori

یک کارشناس فرهنگی نگاه سینما و تلویزیون به شخصیت امام راحل (ره) را کلیشه‌ای دانست.

یک کارشناس فرهنگی نگاه سینما و تلویزیون به شخصیت امام راحل (ره) را کلیشه‌ای دانست.

ناصرعنصری تهیه‌کننده سینما، درباره تاثیر نگاه امام خمینی (ره) در ادامه حیات سینما بعد از انقلاب و ادای دین سینما نسبت به آرمان‌های ایشان به سوره سینما گفت: اگر بخواهیم تاثیر امام خمینی در سینما را، بر مبنای شعارها و اندیشه‌های ایشان ارزیابی کنیم  که باید بگوییم جز تعدادی محدود، آثار اثرگذاری در جهت آرمان‌های امام تاکنون ساخته نشده است. اما اگر در راستای تاثیر امام خمینی (ره) نسبت به ادامه حیات سینما پس از انقلاب بی‌شک باید گفت سینما مدیون ایشان است و ایشان با نگاه خود سینما و حیات دوباره‌اش را تضمین کردند.

 وی ادامه داد: در دهه ۶۰ سینما توانست سبک و سیاق مختص به خود را پیدا کند و تاثیر شخصیت امام در مدیرانی که ستون‌های اولیه سینمای بعد از انقلاب را تشکیل می‌دادند باعث شد آثار قابل تأملی در آن زمان ساخته شود که وقتی هم اکنون ما یاد سینمای دهه ۶۰ می‌افتیم حالمان خوب می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یه تکه نان» ادامه داد: نگاه به اندیشه و بینش امام راحل می‌تواند برای سینما و موضوعات و رویکرد آن راه گشا باشد. فهم درست از نحوه و سبک زندگی ایشان و معاشرتشان با مردم و ایدئولوژی و مسلک عارفانه این پیشوای انقلابی مذهبی مسائلی هستند که تحلیل و دست یابی آنها در سینما هنوز  به دست نیامده است . بیشتر تلاش‌های انجام شده  درگیر کلیشه‌ها بودند و انقلاب، نگاه و شخصیت امام ظاهری مورد بررسی قرار گرفته است. رویکرد صحیح امام نسبت به خانواده، دین و مملکت کمتر مطالعه شده و مورد استخراج برای سینما قرار گرفته است.

وی افزود: دین برای امام اصل بود نه ابزار، ایشان به دین نگاه متعصبانه و یک طرفه نداشتند بلکه بر اساس سنجش و عقلانیت کاملا انعطاف پذیر با مسائل روبه رو می‌شدند که این بینش می‌تواند برای سینما و مدیریت سینما مسیر روشنی به همراه داشته باشد. متاسفانه از ذهنیت این رهبر انقلابی کلیات باقی مانده و باید در بسیاری از موارد تجدید نظر صورت بگیرد. سینما و همچنین دیگر مسائل فرهنگی و هنری باید سعی کند به عمق رویکرد سیاسی و دینی و اجتماعی امام دست پیدا کنند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اقلیما» گفت: اگر روزی سینما توانست با تحقیق و تحلیل صحیح کلیه مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بازگو و حتی نقد کند به عنوان یک رسانه انسان‌ساز عمل کرده و روح کلی دیدگاه و حرکت امام در آن متبلور خواهد شد. اگر از ظاهر موضوعات و دیدگاه‌های انقلاب بیرون بیاییم موضوعات تاثیرگذار زیادی را پیدا خواهیم کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>