سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ مهر ۱۳۹۶ در ۹:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

مراسم تجلیل از رضا برجی برگزار شد/ مومنی‌شریف: رضا برجی دیده‌بان صادق انقلاب اسلامی است

borji-momeni

رئیس حوزه هنری گفت: محبان اهل بیت (ع)، مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان همه دارایی ما هستند و افرادی مانند رضا برجی دیده‌بانان صادق برای انقلاب اسلامی هستند.

به گزارش سوره سینما، آئین تجلیل از ۳۵ سال تلاش رضا برجی، عکاس و مستندساز جنگ با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان کشور در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در مراسم تجلیل از رضا برجی عکاس و مستندساز جنگ که سه شنبه ۴ مهر ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با بیان این که سابقه آشنایی با رضا برجی را از حدود ۳۰ سال قبل داشته‌ام، اظهار کرد: ۳۰ سال، یک عمر است و به واسطه این آشنایی می‌توانم بگویم که او ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود دوست داشتنی باشد. از خصلت‌های شخصی ایشان که مربوط به بچه‌های جنوب شهر است، می توان به جوانمردی، معرفت، اخلاص و فداکاری شان اشاره کرد.

وی ادامه داد: رضا برجی مرد رسانه‌ایی است و به تعبیر امروزی‌ها سرباز یا سردار رسانه ایی است. ایشان در میدان عمل تصمیم می‌گیرد و تصمیم اش برای نظام جمهوری اسلامی ایران منفعت دارد. غیر ممکن بود که ایشان ندای مظلومی را در گوشه ای از دنیا بشنود و آنجا حضور نداشته باشد.

مومنی شریف خاطرنشان کرد: ما نسبت به قدرت رسانه، با تمام شعارها و حرف هایی که می‌زنیم، اهتمام نداریم و اهمیت آن را درک نکرده‌ایم. برعکس کشور ما، نظام سلطه همه توان رسانه‌ایی خود را در برابر جبهه مقاومت قرار داده است. در میدان نبرد زحمت می کشیم؛ اما برای پیروزی‌ها و اغنا کردن مردم این زحمات را ناتمام می‌گذاریم. متاسفانه در این وجه ضعیف هستیم. لازم است برای هر اقدام سیاسی، نظامی و اقتصادی خود پیوست رسانه‌ای قوی داشته باشیم.

رئیس حوزه هنری با بیان این که افرادی همچون رضا برجی ما را متوجه دارایی هایمان می کنند؛ عنوان کرد: در هر کجای جهان که انسان هایی وجود دارند که با نظام سلطه تعارض دارند، دارایی ما هستند. محبان اهل بیت (ع)، مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان همه دارایی ما هستند و افرادی مانند رضا برجی دیده‌بانان صادق برای انقلاب اسلامی هستند.

وی همچنین گفت: نقل قول افرادی مانند رضا برجی برای مسئولان کشورمان سند است. این‌ها جاهایی می‌روند که دیپلمات‌ها و مسئولان کشور نمی‌توانند بروند. زمانی رضا برجی به منطقه ایی در مرز هندوستان و پاکستان رفت و مردمی را به تصویر کشید که انقلاب اسلامی در منطقه آن‌ها موضوعیت داشت و مسئولان ما نسبت به این دارایی‌ها بی اطلاع بودند. در آن شهر کوچک اغلب دارایی‌های جمهوری اسلامی مانند بسیج، کمیته امداد و … ایجاد شده بود. اخیرا برجی به همراه جوانبخت به منطقه ترکمن نشین در عراق رفته اند و نسبت مردم آن منطقه با ما مانند حزب الله لبنان بوده است و مسئولان اهمیت استراتژیک این گونه مناطق را درک نکرده‌اند.

مومنی‌شریف اظهار داشت: هنرمندانی مانند برجی،سفیران واقعی انقلاب اسلامی در دنیا هستند و عمق استراتژیک ما را این دوستان می بینند و تشخیص می دهند. برای این که جبهه توانمند رسانه ایی داشته باشیم باید از این عزیزان استفاده کنیم.

بهزاد تیمورپور مدیر فرهنگسرای رسانه نیز گفت: از اینکه در این برنامه هستم بسیار خوشحالم و معتقدم یکی از افتخارات فرهنگسرای رسانه در این سال‌ها برگزاری همین مراسم است. رضا برجی یک بسیجی مجاهد و آتش به اختیار است که به پاس ۳۵ سال زحمت او در حوزه عکاسی و آثار مستند، امروز از او تجلیل می‌شود اما او این روزها در جامعه کمرنگ شده و این باعث نگرانی است.

حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد ادبی نیز اظهار داشت: عکاسی و فیلم مستند مدیاهایی هستند که مستقیما با واقعیت ارتباط دارند،شاعران با واسطه کلمه، اهالی موسیقی با واسطه صدا و دیگر هنرها هم به همین صورت با واسطه به واقعیت نزدیک می شوند. به همین دلیل به رضا برجی تعظیم می کنم که بی واسطه به واقعیت نزدیک شده و آثار آن را به همراه دارد.

هر چه در توان داشتم به کار بستم و یک سر سوزن هم کوتاه نیامدم

رضا برجی عکاس و مستند ساز نیز درباره فعالیت‌های خود در طول بیش از ۳ دهه، گفت: من یک تصویربردارم، یک عکاسم. شاید قلمی بزنم، شاید رسمی بکشم اما نمی دانم آنچه که باید می بودم در حال حاضر هستم یا نه.

وی افزود: به یاد دارم هنگامی که در تاجیکستان جنگ شده بود مستندی تهیه کرده بودیم که ۵ قسمت از آن از شبکه اول پخش شد. بعد از آن ما به عنوان میانجی قلمداد شدیم و من و یکی از دوستانم تنها افرادی بودیم که به آن منطقه جنگ زده رفتیم و در آنجا مستندی تهیه کردیم. پس از پخش آن مستند بسیاری از افراد از وقایع جنگی تاجیکستان مطلع شدند و من متوجه شدم که ۳۰ دقیقه فیلم چه تاثیری می تواند داشته باشد. از آن به بعد نتوانستم کار دیگری به غیر از عکاسی و حضور در این گونه فضاها انجام دهم.

برجی با اشاره به اینکه در این ۳۵ سال آنچه که می توانسته انجام داده ام، بیان کرد: اگر باز هم به عقب برگردم همین کار ها را می کنم زیرا آنچه که در توان داشتم به کار بستم و یک سر سوزن هم کوتاه نیامدم. حتی نمی‌توانم بگویم جایی بوده که باید می رفتم و نرفتم. در این ۳۵ سال کارهایی کردم که فکر می کنم اگر هر کس دیگری هم تجربه ماندن در کنار مرتضی آوینی را داشت و از افکار او خبر داشت چنین کارهایی را می کرد. من در این ۳۵ سال توانستم عکس بگیرم، فیلم بسازم، بنویسم و در یک جاهایی تنها توانستم گریه کنم چون نمی توانستم برای افرادی که گرفتار یک واقعه هستند کاری بکنم. من پدر و مادری را دیدم که سه فرزند خود را از دست داده بودند و روی قبر فرزندان خود گریه می کردند. من هم با آنها نشستم و گریه کردم. بنابراین جاهایی که لازم بودم گریه کردم و جایی هم که لازم بود خندیدم و خنداندم.

برجی به نقل از خاطره‌ای از دوران جنگ پرداخت و گفت: به یاد دارم در زمان جنگ هنگامی که به کردستان حمله شیمیایی شد یک دختر ۱۲ ساله را دیدم که از وحشت قدرت حرف زدن نداشت. در آن لحظه ماسک شیمیایی ام را درآوردم و به او دادم. البته این کاری است که اگر هر کس دیگری هم بود انجام می داد.

این عکاس در ادامه بیان کرد: بعضی موقع ها که به عقب می گردم نمی دانم که چرا باید در ۱۶ جنگ حضور پیدا می کردم و ۳۰ بار به افغانستان می رفتم اما می دانم که باید اربعین امسال با حمایت حوزه هنری، کاری انجام دهم. این کار برای من نیست بلکه برای امام حسین(ع) است بنابراین خدا را قسم می دهم که من را در این راه همراهی کند.

وی در پایان گفت: من در برابر حضرت حق تسلیم هستم و فکر می کنم اگر قرار است از کسی تجلیل شود باید از پدر، مادر، همسر و خانواده‌ام تجلیل شود؛ زیرا ۳۰ سال است که هنوز جنگ در خانه ما است. زیرا ما در سال ۶۶ عزیزی را از دست دادیم و از همان موقع جنگ در خانه ما وجود دارد.

در پایان با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان همچون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی سوره، طباطبایی نژاد، رئیس فرهنگسرای رسانه، بیژن بنفشه خواه، ناصر فیض و … و با حضور خانواده رضا برجی عکاس پیشکسوت از وی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم مستندی از زندگی رضا برجی با عنوان «عکاس صلح» پخش شد و در پایان این مستند به حضار اهدا شد.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>