سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ مهر ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با «سوره سینما» عنوان کرد:

هر فیلمسازی باید بتواند فیلم بسازد/ ارشاد درباره فیلم سینمایی «رستاخیز» اشتباه کرد

pezhmanfar

حجت الاسلام پژمان‌فر گفت: سینما حق همه است و هرکس باید فیلمنامه خودش را بنویسد، خلق کند و روی پرده ببرد و تنها در صورتی اجازه کار ندارد که چارچوب نظام را رد کرده باشد.

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با فیلم‌های رفع توقیف شده به سوره سینما گفت: یکی از اشکالات حوزه سینما این است که باب حمایت را باز می کنیم بعد کسی بر اساس آن حمایت، دنیای خودش را خلق می کند.

وی افزود: سینما حق همه است و هرکس باید فیلمنامه خودش را بنویسد، خلق کند و روی پرده ببرد و تنها در صورتی اجازه کار ندارد که چارچوب نظام را رد کرده باشد. در همه جای دنیا بحث ممیزی هست و نهادها از فیلم هایی حمایت می کنند که بخشی از نیاز جامعه را تامین کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: هرکس که بخواهد از این حمایت بهره ببرد طبیعتا حرف‌هایش باید به حمایتگر نزدیک باشد. نکته ای که کمتر در این روزها مورد توجه قرار گرفته اینکه ما در حوزه کودک و نوجوان، سبک زندگی و … مساله داریم اما چرا ۸۰درصد تولیدات در سینمای ما به معضلات اجتماعی اختصاص کرده است؟

وی گفت: به نظر می رسد این فیلم‌ها بر اساس نگاه به بیرون است و متاسفانه ما حمایت هم می کنیم. باید یاد بگیریم هر کس می تواند هرچه دغدغه دارد را بسازد اما به شرطی که اولویت بندی را فراموش نکنیم. اگر به همه موضوعات یک اندازه نگاه کنیم هم تولیدات با کیفیت زیاد می شود هم مساله ممیزی خود به خود حل خواهد شد.

پژمان فر در ادامه افزود: یک مجموعه از صاحبان نظر بر اساس معیارهای معین فیلمی را بررسی می کنند و می گویند از خط قرمز رد شده ولی نیاز به اصلاح دارد. اما سوالی که به وجود می آید این است که مثلا این ۵ فیلمی که مجوز گرفته اند واقعا با حذف چند سکانس محتوای شان هم می تواند عوض شود؟

وی درباره توقیف فیلم سینمایی «رستاخیز» نیز اظهار نظر کرد: وزارت ارشاد درباره این اثر اشتباه بزرگی مرتکب شد و باید مساله را حل می کرد نه اینکه کار را پیچیده تر کند. اینکه به عوامل یک فیلم بگویید من پول شما را می‌دهم توهین به سینما است. ما در ممیزی دینی بر اساس مبانی حاکم دین و ولی فقیه می توانیم صحبت کنیم.

نصرالله پژمان‌فر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با این موضوع نظرشان مثبت است و من هم به عنوان کارشناس دینی هیچ مساله در اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» نمی‌بینم. اینکه بر اساس نظر برخی مراجع با حوزه سینما چنین برخوردی داشته باشیم نتیجه می شود فیلمسازانی که حتی برای بیان اعتقادات شان دیگر جرات فیلم ساختن ندارند.

وی درباره فضای تولیدات سینمایی نیز اظهار کرد: سینمای امروز ما نسبت به گذشته پیشرفت‌های زیادی از نظر تکنیک و محتوا داشته و باید اعتراف کرد که فیلمنامه‌های خوبی نوشته شده اند اما این میزان پیشرفت نسبت به انتظاری که خودمان از سینمای امروز ایران داریم کافی نیست و برای رسیدن نقطه ایده آل هنوز فاصله داریم و باید بیشتر تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: سینمای ایران در حال حاضر نقش تنوع و تفریح را بین اعضای خانواده به خوبی ایفا کرده اما در بخش های معناگرا و انتقال پیام‌هایی مبنی بر دغدغه‌های مسایل داخلی و بین‌المللی هنوز عملکرد رضایت بخشی نداشتیم. سینما یک تریبون موثر است که با توجه به ظرفیت های آن می توان اندیشه را از قوه به فعل رساند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>