سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ خرداد ۱۳۹۲ در ۹:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب
انتقاد از تولید برنامه‌های سطحی برای کودکان/

ترکمانی: مدیران سینمایی ما تلقی درستی از سینمای کودک ندارند

nadereh-torkamani

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» جایگاه سینمای کودک طی سال‌های اخیر را در زمینه تولید و نمایش کم‌ارزش ارزیابی کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» جایگاه سینمای کودک طی سال‌های اخیر را در زمینه تولید و نمایش کم ارزش ارزیابی کرد.

نادره ترکمانی کارگردان فیلم سینمایی «گرداله و عمه قولی» که در ژانر کودک ساخته شده است، درباره وضعیت اکران عمومی این فیلم به سوره سینما گفت: بیشتر کارهای لازم برای به نمایش در آمدن این فیلم را انجام داده‌ایم اما فعلا به علت برخی مسائل مالی که با بنیاد سینمایی فارابی داریم هنوز زمان دقیق اکران این فیلم مشخص نیست. هم اکنون در انتظار پروانه ساخت برای فیلم‌سینمایی «شرتی و شپرتی» در ژانر کودک هستم که پیش تولید اولیه آن را انجام داده‌ایم و با صدور پروانه ساخت تولید آن را شروع خواهیم کرد.

ترکمانی درباره دغدغه مدیران سینمایی نسبت به ساخت آثار سینمایی در ژانر کودک گفت: متاسفانه سینمای کودک در سال‌های اخیر کاملا فراموش شده و مدیران سینمایی از تاثیر این گونه سینمایی بر فرهنگ جامعه آینده غافل هستند. در سراسر دنیا سینمای کودک یکی از پرمخاطب‌ترین ژانرهای سینمایی است که گاهی بار صنعتی و تجاری  سینما را به دوش می‌کشد. اما در ایران با وجود مخاطبان گسترده و فضای فرهنگی به هیچ عنوان بازار تولید و عرضه و توزیع برای سینمای کودک در نظر گرفته نشده است. مدیران نیز برای خالی نبودن عریضه سالی چند فیلم محدود را در این ژانر در دستور کارخود قرار می‌دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» ادامه داد: مدیران سینمایی هیچ تلقی و چشم انداز حساب شده‌ای برای سینمای کودک ندارند. بنیاد فارابی جشنواره کودک را  برای بیلان کاری برگزار می‌کند اما هیچ راهکاری برای توزیع و پخش آثار وجود ندارد. در این سال‌ها که پروژه‌های ۸ میلیاردی ساخته می‌شود و در حوزه اکران ۳۰ میلیون می‌فروشد. اما به برگزاری جشنواره کودک که تنها جشنواره داخلی ما است که پایگاه جهانی دارد و میتواند جریان ساز باشد ، سر سری نگاه می‌شود. کار در سینما کلا سخت شده اما  واقعا کارکردن در عرصه سینمای کودک نفس گیرتر شده است.

 ترکمانی در پایان گفت: در ایران مخاطب کودک وجود دارد و سینمای کودک دوران طلایی داشته است. خانواده‌ها سطح پایین‌ترین فیلم‌های خارجی کودک را برای فرزندان خود می‌خرند و یا کودکان با یک خاله و عمو و برنامه سطح پایین عروسکی ساعت‌ها وقت خود را جلو تلویزیون می‌گذرانند. اما این که سینمای کودک ما دچار این رکود شده است به نبود چرخه مناسب تولید و اکران برمی‌گردد.


4 thoughts on “ترکمانی: مدیران سینمایی ما تلقی درستی از سینمای کودک ندارند”

  1. نظری می‌گه:

    با نظر خانم ترکمانی موافقم , پولهای گزافی که بابت پروژه های فاخر گذاشتند چه دردی از سینما را درمان کرد؟

  2. تاجیک عابدی می‌گه:

    فیلمهای کودک مربوط به سال گذشته کجا هستند چرا اکران نمی شوند؟ آیا برای فارابی مهمه که فیلم کودک اکران بشود یا نشود ؟ مسلماً نه . رییس سازمان سینمایی چرا پاسخگو نیست؟

  3. صبا می‌گه:

    مدیریت بنیاد فارابی باید مجبور به پاسخگویی شود نه تنها درباره سینمای کودک بلکه درباره ضربات جبران ناپذیریی که به سینما وارد کرده اند باید جواب بدهند.

  4. آذین می‌گه:

    پیشنهاد می‌کنم کمیته ایی برای بررسی تخلفات سینمایی تشکیل شود و این کمیته تشکلی باشد از افراد سینمایی بدون دخالت مستقیم مدیران دولتی و از تخلفات آقای شمقدری و مدیران منتخب ایشان به راحتی گذشته نشود و اینان مجبور به پاسخگویی شوند . توصیه بعدی‌ام به ریاست محترم سازمان سینمایی این است که مدیران منتخب شمقدری را هرچه زودتر از فعالیت عزل نمایند چون در این روزهای پایانی بشکل زیرکانه ایی در حال انجام کارهایی هستند که پایگاهشان را به نحوی همچنان در فضای مدیریتی سینماتی حفظ کنند نمونه اش همین رفتار بنیاد سینمایی فارابی در تغییر عنوان و اساسنامه و خطاکاری های دیگری است در حال انجام شدن است با مدیریت شخص میراعلایی و نجاریان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>