سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۷ ق.ظ چاپ مطلب
انتقاد از نقش‌های تکراری/

بینا: عشق دیده شدن ندارم/ عاقبت خوبی در انتظار تلویزیون نیست

shirin-bina

بازیگر فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ضمن انتقاد از کیفیت فیلمنامه‌های تلویزیون خبر داد که به زودی در نمایشی روی صحنه می‌رود.

بازیگر فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ضمن انتقاد از کیفیت فیلمنامه‌های تلویزیون خبر داد که به زودی در نمایشی روی صحنه می‌رود.

سوره سینما-آبان عسکری: شیرین بینا بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون مثل اکثر همکارانش به مشکلات فعلی سینما و تلویزیون نقد دارد. دیدن او روی صحنه تئاتر باید جذاب باشد. بینا به زودی در نمایشی به نام «دو و نیم» نوشته علی اصغری نویسنده فیلم «دهلیز» به صحنه می‌رود. با او درباره حال و هوای این روزهایش صحبت کردیم.

بعد از بازی در «پنج ستاره» پیشنهاد دیگری در سینما داشتید؟

شیرین بینا: در سینما خیر. این روزها که فصل بیکاری همه ماست. خیلی از دوستان و همکاران که با هم در تماس هستیم از شرایط بیکاری گلایه دارند و در واقع احساس می‌کنند این شرایط زنگ خطری برای آنهاست. فعلا در شرف اجرای یک تئاتر هستم. نمایشی به نام «دو و نیم» نوشته زری کریمی و به کارگردانی زری کریمی.

«دو و نیم» چه حال و هوایی دارد؟

درباره یک خانه قدیمی است که قرار است کوبیده شود. در طول نمایش با داستان ساکنان این خانه هم‌مسیر می‌شویم. بازیگران با اجرایی طناز، لحظاتی از طنز را برای مخاطب به وجود می‌آورند. تا به حال دوستانی که این نمایش را دیده‌اند بسیار پسندیده‌اند.

چه چیزی در «دو و نیم» شما را ترغیب کرد که از بین پیشنهادهای متعددی که داشتید این یکی را انتخاب کنید و اینکه شرایط سینما و تلویزیون در متمایل شدن شما به سمت تئاتر مؤثر بود؟

دقیقا و در واقع شرایط بد سینما و تلویزیون باعث شد که تمرکز بیشتری روی پیشنهادهای تئاتر کنم. سال ۸۸ در دو نمایش به کارگردانی امیر دژاکام روی صحنه تئاتر رفتم. نمایش «دو و نیم» متن خیلی خوبی دارد. جذبم کرد. علی اصغری نویسنده خوبی است و امسال با فیلم «دهلیز» در جشنواره سی و یکم فجر بیشتر با قلم او آشنا شدیم. معمولا بعضی پیشنهادهای تئاتر فرصت کمی برای تمرین داشتند و می‌خواستند مثل تله فیلم که می‌گویند ظرف ۵ روز کار را ببندیم خیلی عجله‌ای کار کنند. اما خانم کریمی فرصت معین و مناسبی را برای این متن تعریف کرده بودند و قرار نبود همه چیز عجله‌ای باشد. ما قرار بود این نمایش را در جشنواره سال گذشته تئاتر فجر اجرا کنیم اما سالن مناسبی برای ما در نظر نگرفتند و این مسائل گروه را آزرده‌خاطر کرد به همین دلیل گروه از اجرای این نمایش انصراف داد.

الان سالن مناسب برای اجرا در نظر گرفته‌اید؟

در واقع این نمایش در سالن‌های کف باید اجرا شود و خانم کریمی روی سالن مولوی نظر دارند.

مردم و همکارانتان بیشتر شما را در تلویزیون دیده‌اند، اضطراب اینکه مخاطب کنجکاو است شما را روی صحنه ببیند نداشتید؟

در سال ۸۸ که روی صحنه رفتم این اضطراب را داشتم ولی برای نمایش «دو و نیم» خیلی تمرین کرده‌ایم و به قول معروف روی کار سواریم. به همین خاطر نگرانی خاصی ندارم. از اجرای این نمایش لذت می‌برم.

از پیشنهادهای سینما و تلویزیون بگویید. فیلمنامه‌ها همچنان ضعیف است؟ گلایه‌ای که این روزها از زبان اکثر بازیگران می‌شنویم.

همینطور است که گفتید. چند پیشنهاد تلویزیونی داشتم که خیلی فیلمنامه‌های ضعیفی داشتند. ضمن اینکه فقط نقش مادر زن یا مادرشوهر را پیشنهاد می‌دهند. علاقه‌ای به بازی چنین نقش‌هایی و تکرار آنها ندارم. عشق بازیگری هم ندارم که بخواهم این پیشنهادها را به قیمت دیده شدن در تلویزیون قبول کنم.

عشق بازیگری ندارید یعنی چه؟

به این معنی که تشنه دیده شدن نیستم. تشنگی برای دیده شدن از سن ما گذشته است. هستند بازیگرانی که برای دیده شدن حاضرند هر نقشی بازی کنند ولی فقط حضور داشته باشند. تلویزیون واقعا شرایط خوبی ندارد. فیلم‌ها بسیار ضعیف و به لحاظ اجرایی قدرت جذب مخاطب را ندارند. مردم بیش از گذشته به سمت کانال‌های خارجی روی آورده‌اند. همیشه تلاش این بود که مردم بیشتر تلویزیون مملکت خودشان را ببینند، اما با این شرایط فعلی عاقبت خوبی برای مخاطب ملی وجود ندارد. هر کسی تهیه‌کننده شده بدون اینکه توانایی این حرفه را داشته باشد. باندبازی وجود دارد و برخی بازیگران یاد گرفته‌اند نقش بخرند. به هر حال چنین مواردی فرصت شغلی بازیگران را مغشوش می‌کند.

شرایطی است که پیش آمده و امیدواریم که اوضاع بهتر شود.

من همیشه همه چیز را به خدا می‌سپارم و امیدوارم اوضاع بهتر شود.

در سینما دوست دارید با کدام بازیگران همبازی شوید که تا به حال برایتان اتفاق نیفتاده.

گلاب آدینه، مهدی هاشمی، پرویز پرستویی. و دیگر بازیگران خوب سینمای ایران که هم ارزش‌های اخلاقی در منششان هویداست و هم به لحاظ بازیگری درجه یک هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>