سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ دی ۱۳۹۶ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

پاسداشت نادر طالب‌زاده در ششمین محفل «اوج هنر» برگزار شد

talebzadeh1

مراسم پاسداشت نادر طالب‌زاده با حضور جمع کثیری از مسئولان فرهنگی و هنری، هنرمندان و مستندسازان و علاقه‌مندان به این شخصیت هنری، سیاسی و اجتماعی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد قائم‌مقامی در ابتدای جلسه سخنان خود را با درود به شهدا که یادگاران انقلاب هستند آغاز کرد و گفت: سخن گفتن درباره افرادی که به دوستی خداوند می‌رسند، خوب نیست؛ چرا که برای این افراد دشوار است که مورد تعریف قرار بگیرند. از سوی دیگر، دوستان خدا باید ریاضت بکشند و علی‌رغم میل‌شان باید سخن گفت و خداوند ذکر خوبی‌های این افراد را فاش می‌کند.

قائم‌مقامی خاطرنشان کرد: مدت‌هاست آقای طالب‌زاده را می‌شناسم، او فردی است که درک عمیق، روشن و روشنفکرانه از انقلاب دارد؛ البته روشنفکری به معنای مصطلح امروز نه، بلکه روشنفکری ایشان در تراز دین، اسلام، تشیع و ولایت است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب با هنر رابطه داشتم، اما در همان دوران (حدود ۷ سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی) رابطه خود را با هنر قطع کردم. ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره سعی کردم به هنر و مدرنیته نگاه کنم. آقای طالب‌زاده در این بازگشت موثر بود؛ چرا که ایشان از منظر حقیقت ولایت هنر را می‌بیند و تحت تاثیر ایشان من به طور حاشیه‌ای به هنر بازگشتم.

برجی: این مراسم باید ۲۰ سال قبل برگزار می‌شد

رضا برجی، عکاس پیش‌کسوت جنگ، در بخش دیگر مراسم گفت: سخن گفتن اینجا سخت است. من سال‌هاست شاگرد نادر طالب‌زاده هستم و خدا را شکر؛ اما این بزرگداشت خیلی دیر برگزار شد و این مراسم باید ۲۰ سال قبل برگزار می‌شد؛ وقتی نادر در سارایوو می‌دوید یا در گراجده تنها گروه در بوسنی بود. ایشان تمام آثارش را خودش فیلم‌برداری می‌کرد، به‌جز کاری که من فیلم‌بردار بودم.

وی افزود: نادر در مستند پایه‌گذار بود. بعد از شهید آوینی سینمای مستند یتیم شد؛ چند سال هم نادر کار را کنار گذاشت، اما دوباره شروع کرد.

به گفته برجی، مرتضی آوینی مشورت‌ها را به نادر طالب‌زاده ارجاع می‌داد و ما کمتر این اتفاقات را شاهد بودیم. نادر شیوه خاصی در مستند دارد و مخاطب را درگیر می‌کند؛ ویژگی نادر اشراف به تکنیک فیلم‌سازی است. در سینمای مستند این نوع نگاه را نداریم، و آوینی او را به عنوان مستندساز قبول داشت.

برجی تاکید کرد: نادر طالب زاده مورد وثوق آوینی بود، نادر سوار بر مستند است و سوژه را عریان به مخاطب نشان می‌دهد؛ شاگردهای نادر تلویریون المنار را تاسیس کردند و او هر جا که باشد منشا خیر است.

دهباشی: اسوه انسان بودن مهم‌ترین وجه طالب‌زاده است

حسین دهباشی، مستندساز، نیز در بخش دیگری از مراسم درباره تعاریفی که از طالب‌زاده ارائه می‌شود، گفت: من راجع به آنچه همه می‌شناسیم قصد تعریف ندارم، چه رزمنده، چه از غرب برگشته؛ وجهی که ایشان را نادر می‌کند به عنوان انسان، تواضع، خشوع، سخاوتمندی در ارائه امکانات به جوانان و استفاده از نام ایشان برای برنامه‌سازی و… نکات ارزنده‌ای است. کمتر استادی دیدم که وقتی شاگردانش به موفقیت می‌رسند، ذوق کند و دیده شود. اسوه انسان بودن مهم‌ترین وجه اوست.

نوباوه: مخالفت عام با تفکر اسلامی در جامعه هنری دیده می‌شود

بیژن نوباوه در ادامه این مراسم طی سخنانی ابراز داشت: خداوند به نادر طالب‌زاده لطف کرده و مناعت طبع به او داده است؛ در هنر مهم‌ترین عنصر تعهد است. جمع ما کسانی هستند که از طریق هنر روح تعهد را انتقال دهند‌. زبان آوینی و نادر زبان خداست.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه هنری دستمان خالی است، متذکر شد: مخالفت عام با تفکر اسلامی در جامعه هنری دیده می‌شود، اما ماندگاری هنری که بتواند انسان‌ساز باشد، بسیار مهم است.

ده‌نمکی: طالب‌زاده‌ها خط‌شکن بودند

مسعود ده‌نمکی در بخش دیگر این نکوداشت گفت: نسل جدید اگر دیر افرادی همچون نادر طالب‌زاده را بیابند ضرر کرده‌اند. این هنرمندان اخراجی‌های حضرات هستند و در دورانی، حیاط خلوت این آقایان را به هم زده‌اند. آن‌ها نسلی بودند که خط را می‌شکستند. نسل امروز باید دقت کنند که از روی این سرمایه ها نگذرند. همان‌طور که در جبهه کسی از روی شهدای خط‌شکن برای رسیدن به دشمن رد نمی‌شد و با احترام و اکرام از کنارشان می‌گذشتند.

وی خاطرنشان کرد: نادر به مفهوم واقعی آتش‌به‌اختیار است؛ ایشان صاحب بصیرت و تکنیک است. چرا آثار آوینی ماندگارتر از افراد با تکنیک است؟ چون خودش را ساخته بود. حاج نادر خودساخته است؛ در حوزه کاری رقیب ندارد، اما رفیق دارد.

talebzadeh2

طالب‌زاده: این مراسم، در واقع جشن انقلاب است

نادر طالب‌‌زاده در بخش دیگر مراسم با تشویق حضار به روی سن آمد و محبت هنرجویان و مدعوین را پاسخ گفت و تاکید کرد: برایم سخت بود برخی از صحبت‌ها را بشنوم. این مراسم، در واقع جشن انقلاب است و تحولی در جهان شکل گرفت و من هم در این میدان توانستم حضور داشته باشم و برای رسیدن به این مقطع، مرهون مرحوم والدینم هستم.

این فیلم‌ساز تصریح کرد: انقلاب همچنان پرقدرت است. به عنوان نمونه، اربعین حسینی مانور خداوندی است و اعلام اخیر ترامپ درباره بیت‌المقدس این قدرت را بیشتر نشان خواهد کرد.

وی ادامه داد: پایر نویسنده کتب مختلف که چندی پیش از دنیا رفت. دوسال پیش در کنفرانس هولوکاست حضور داشت و پس از بازگشت به کشورش، به طور مشکوک در آمریکا مریض شد و از دنیا رفت؛ او ده کتاب مشهور نوشت که ترجمه شده و اعتقاد دارم مسلمان از دنیا رفته است. معتقدم باید برای چنین افرادی در ایران بزرگداشت بگیریم.

این فیلم‌ساز خاطر نشان کرد: خوشحالم در این محفل در مقاطع مختلف فرصت داشتم افراد مختلف انقلاب را قاب بگیرم و جهاد اینها باید دیده می‌شد؛ افرادی را باید معرفی می‌کردیم؛ چون انقلاب نیاز به تلاش دارد، تلویزیون باید فرصت گفت‌وگوی آزاد را به بسیاری از شخصیت‌ها بدهد و شخصیت‌های مطرح انقلاب را باید معرفی کنیم.

وی ادامه داد: من توفیق داشتم در برنامه‌های مختلف افراد انقلابی را نشان دهم. این محفل برای من نیست؛ ما تنها نیستیم. خارجی‌ها باید بیایند و بشنویم، دوران تحول را ببینیم و بدانیم که تنها نیستیم.

پایان‌بخش ششمین مراسم بزرگداشت اوج هنر، کیک تولدی بود که هنرجویان نادر طالب‌زاده از جمله شمقدری و دهباشی برای سالروز تولدش تدارک دیده بودند. طالب‌زاده پس از خاموش کردن شمع‌ها تقدیر شد.

این گزارش اضافه می‌کند، در بخش دیگر مراسم بزرگداشت نادر طالب‌زاده مستندی درباره زندگی او و همچنین مصاحبه هایی از شخصیت‌های ایرانی و بین‌المللی با محوریت شخصیت نادر طالب‌زاده پخش شد.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، گلعلی بابایی، مسعود شجاعی طباطبایی، علیرضا قزوه، یوسفعلی میرشکاک، وحید یامین‌پور، رضا شکاری، داوود آبادی، رائفی پور، محمدحسین نیرومند، محسن مقصودی و شهاب اسفندیاری رئیس دانشکده صدا و سیما حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>