سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۰:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
نشان می‌دهم یک برنامه سینمایی چطور باید باشد/

رقیب تازه‌نفس «هفت» نیمه دوم تیر روی آنتن می‌رود/ همه چیز درباره «سینما-اکران»

farshid-navabi

فرشید نوابی با اشاره به دیدگاه‌های مستقل و برآمده از بطن سینما تأکید کرد برنامه «سینما-اکران» را همه می‌پذیرند چون متعلق به سینمایی‌هاست.

فرشید نوابی با اشاره به دیدگاه‌های مستقل و برآمده از بطن سینما تأکید کرد برنامه «سینما-اکران» را همه می‌پذیرند چون متعلق به سینمایی‌هاست.

فرشید نوابی درباره آخرین خبرها از تولید برنامه سینمایی «سینما-اکران» به سوره سینما گفت: در حال حاضر مشغول ساخت دکور این برنامه هستیم و نیمه دوم تیرماه برنامه روی آنتن شبکه پنج می‌رود. ما در این برنامه قصد داریم ویژگی‌های مثبت سینما را برای مردم تشریح کنیم و نگاهی مثبت به فیلم‌های روز اکران داشته باشیم.

نوابی گفت: این برنامه با مشارکت همه اهالی سینما از جمله اتحادیه تهیه‌کنندگان و اتحادیه پخش‌کنندگان تولید شده است. برای اولین بار نگاهی جدی به تاریخ سینمای ایران می‌اندازیم. همیشه تاریخ است که برای آینده راهکار ارائه می‌دهد. بد نیست که سینماگران و مخاطبان از تاریخ سینمای ایران مطلع شوند.

وی درباره تشابه رویکردهای این برنامه با برنامه «هفت» گفت: «سینما-اکران» هیچ وجه تشابهی با «هفت» ندارد. رویکرد ما در این برنامه این است که ظرفیت‌های مثبت سینما را بیشتر به مخاطب نشان دهیم. معتقدم سینما بیش از آنکه حواشی منفی داشته باشد دارای ویژگی‌های مثبت و پیش‌برنده است. ما با تأکید بر جریان مثبت سینما قهر مردم و مخاطبان با سینما را به آشتی بدل می‌کنیم.

این بازیگر افزود: تنها تشابه «سینما-اکران» با «هفت» کلمه سینماست. ما قصد نداریم در این برنامه فیلم‌ها را نقد کنیم و موجب تخریب فیلم‌ها شویم. نقد فیلمی که در حال اکران است و ممکن است مخاطب آن را ندیده باشد برایش سودی ندارد. کارشناسان به نام سینما و همه اهالی سینما در تولید این برنامه سهیم هستند و می‌توان مطمئن بود این برنامه از آن سینماگران است.

نوابی گفت: حتی در طراحی جزئیات این برنامه خود اهالی سینما مشارکت دارند. ضرورت تولید چنین برنامه‌ای سال گذشته بیش از پیش برای من روشن شد. احساس کردم سینما بیش از آنکه به چالش احتیاج داشته باشد به آرامش احتیاج دارد. ما به عنوان کسانی که در بطن سینما هستیم نباید در ملتهب کردن و ناآرام کردن فضا نقش داشته باشیم. این برنامه با چنینی رویکردی سعی دارد شیرین‌های سینما را بیشتر نشان دهد.

وی در ادامه درباره توجه برنامه‌اش به همه عناصر فیلم گفت: همیشه شاهد بوده‌ایم که فیلم فقط از لحاظ کارگردانی و فیلمنامه مورد بحث قرار می‌گیرد. ما در «سینما-اکران» همه نقاط قوت یک فیلم را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مثلا ممکن است یک فیلم طراحی صحنه یا جلوه‌های ویژه خوبی داشته باشد. قطعا باید به چنین جوانبی دقت کرد.

این تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی درباره استقبال مخاطب از «سینما-اکران» گفت: چون این برنامه از دل سینمایی‌ها متولد شده و نگاهی مستقل دارد قطعا مخاطب را جذب خواهد کرد. بعد از پخش این برنامه مطمئنم فروش فیلم‌ها و استقبال مردم از سینما بیشتر خواهد شد. یکی از دلایلی که سینماگران با این برنامه همکاری داشتند نگاه مستقلی است که «سینما-اکران» به دنبال آن است.

وی افزود: به هیچ وجه دنباله‌رو سیاست‌های نهاد خاص یا جریانی خاصی نیستیم. کاملا نگاهمان مستقل است و از هیچ جریانی خط نمی‌گیریم. همین نگاه مستقل مطلوب اهالی سینماست. ما قرار است با سینما مهربان باشیم و با زبان ساده سینما را به مردم معرفی کینم.

نوابی گفت: «سینما-اکران» وارد مباحث کلان سینما نمی‌شود. بی‌طرفانه مسائل روز و اخبار سینما را به مخاطب ارائه می‌کند و مخاطب خودش قضاوت می‌کند. «سینما-اکران» تریبون هیچ نهادی نیست. فقط تریبون اهالی سینماست.  فعلا همه دوستان بر این نظرند که خودم مجری برنامه باشم ولی من تا دقیقه نود به دنبال مجری مناسب خواهم گشت. کسی که بتواند دیدگاه‌های این برنامه را به خوبی به مخاطب منتقل کند. اگر نتوانستم مجری مناسب پیدا کنم خودم برنامه را اجرا می‌کنم.

نوابی درباره انتخاب شبکه تهران برای پخش این برنامه گفت: شبکه تهران گزینه مناسبی است. این شبکه به جز استان تهران، پوشش مناسبی در شبکه‌های استانی دیگر دارد. از ابتدا همین شبکه را انتخاب کردیم. مدیریت این شبکه نگاه بازی دارد و می‌توان تعامل خوبی با ایشان برقرار کرد.

این کارگردان گفت: «سینما-اکران» ترجیح می‌دهد با عمل و انجام کار نشان دهد که یک برنامه سینمایی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. نگاه ما خدمت‌ به سینماست و من از تریبون سوره سینما همه دوستان را به دیدن این برنامه دعوت می‌کنم. سینماگران، مطمئن باشند که این برنامه متعلق به خودشان است.