سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ بهمن ۱۳۹۶ در ۱۰:۲۲ ق.ظ چاپ مطلب

بهرام عظیمی: تغییر در سیاست‌گذاری تولید از اهداف جشنواره تلویزیونی جام جم است

bahram-azimi

ارتقاء کیفی آثار و تغییر در سیاست گذاری شبکه های سیما از جمله اهدافی است که بهرام عظیمی کاریکاتوریست و کارگردان پویانمایی، موفقیت جشنواره تلویزیونی جام جم را منوط به آن می داند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری چهارمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم؛ بهرام عظیمی عضو هیات داوران بخش پویانمایی جشنواره تلویزیونی جام‌جم با اشاره به محدودیت‌های موجود در زمینه پویانمایی گفت: متاسفانه تعریف درستی از کارگردان در ایران ارائه نشده است و کسانی عهده‌دار تولید انیمیشن شده‌اند که کارگردان نیستند! این تصور نادرست وجود دارد که یک آهنگساز، تهیه کننده، انیماتور یا صداگذار هم می‌تواند کارگردان باشد! و خروجی این فکر اشتباه کارهای بی‌کیفیت، ضعیف و غیر قابل پخش است، در صورتی‌که اگر هر کس در حیطه خود فعالیت کند به گمان من بسیار موفق‌تر خواهد بود.

وی سازندگان انیمیشن را به سه گروه تقسیم کرد و افزود: گروه اول همیشه کارهای عمیق و درست عرضه می‌کنند اما در گروه بعدی کسانی را نظاره‌گریم که علیرغم داشتن بودجه، زمان، محتوا و… قادر به ساخت کارهای خوب نیستند و تولیدات آنها همیشه در سطح پایین و ضعیف باقی می‌ماند و اما در آخر گروهی را هم داریم که کارهای متوسط و قابل قبول تولید می‌کنند و به عقیده من تلویزیون همیشه نیازمند این کارهای متوسط است!

این هنرمند برجسته با اشاره به سطح بالای داوری در جشنواره جام‌جم، اضافه کرد: هیات داوران جشنواره گروهی حرفه ای هستند و حضور اساتیدی چون «مصطفی رحمان‌دوست» یا «امیر محمد دهستانی» در داوری بسیار موثر است. اما در جشنواره های داخلی شاهد بوده ایم که گاهی داوران بعضا کار رقبای خود را قضاوت می کند و چه بسا در این موارد بی‌عدالتی‌هایی هم صورت گرفته است! در حالی‌که داور باید به‌دور از هرگونه تنگ‌نظری و خصومت شخصی، منصفانه و حرفه‌ای قضاوت کند، موضوعی که در جشنواره جام‌جم اتفاق می‌افتد!

عظیمی در پاسخ به این سوال که آیا این جشنواره به تلویزیون کمک می‌کند، یا نه؟ گفت: بله کمک می‌کند البته خروجی این جشنواره علاوه بر این که باید بر کار فیلمساز تاثیر بگذارد؛ باید بر تصمیم سیاست گذاران در زمینه انیمیشن نیز موثر واقع شود! انتخاب کارهای خوب و قوی فضای رقابت و انگیزه را برای سازندگان کارهای سطح پایین یا متوسط مهیا می کند و آنها را برای رسیدن به جایگاه برتر ترغیب خواهد کرد.

وی حضور کارهای با کیفیت را از مزایای جشنواره ای موفق دانست و گفت: بارها شاهد بودیم که در جشنواره هایی به‌دلیل کمبود کار خوب، به کارهای متوسط هم جایزه تعلق می‌گیرد! چنین اتفاقاتی به حوزه تولید ضربه می زند. مسلما چنین اتفاقاتی در جشنواره های بین المللی نیز افتاده است، واکنش مسئولان جشنواره های جهانی عموما حذف جایزه اول از جشنواره است. روشی که باعث می شود سطح کیفی جشنواره همواره در حد قابل قبولی باقی بماند.

این کاریکاتوریست خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران به‌کرات با کسانی مواجه می‌شویم که عملکرد بسیار ضعیفی دارند اما سال‌ها حمایت شده و کار کرده‌اند و جالب‌تر اینکه از همین افراد با عنوان «هنرمند» یاد می‌شود! حال اینکه انیمیشن‌سازهای مطرح و برجسته کشور، برای مردم و مدیران ناشناخته هستند چرا که تعداد زیادی از آنها به دلیل مهیا نبودن بستر مناسب کار، ناچار به خروج از ایران می‌شوند. اینها هنرمندان موفقی هستند که بیرون از مملکت خود بسیار خوب عمل می‌کنند و حتی آرزو دارند به‌شرط ایجاد زمینه‌ مساعد فعالیت، به ایران بازگردند.

وی به این سوال که آیا موافق برگزاری جشنواره است؛ این‌طور پاسخ می‌دهد که: بله من موافق جشنواره‌هایی هستم که قدمت و ریشه دارند و برخاسته از سازمان‌ها و نهادهایی چون صداوسیما، وزارت ارشاد، حوزه هنری و… هستند اما به‌شدت مخالف جشنواره‌هایی هستم که برخی مدیران به صرف نام‌گذاری سال از جانب مقام معظم رهبری و تعیین یک اسم، اقدام به برگزاری چندین جشنواره بی‌محتوا و بی‌خاصیت می‌کنند.

عظیمی در پایان ضمن تاکید بر ضرورت ساخت کارهای مفرح، جذاب و سرگرم کننده گفت: متاسفانه شاهد تولید کارهایی با کیفیت نازل هستیم که جذابیتی برای کودکان ندارد و شبکه های سیما حاضر به پخش آن نیستند. این انیمیشن ها صرفا به دلیل حمایت های خاص تولید می شوند و تنها باعث اتلاف هزینه و انرژی نیروی انسانی می شوند. بر این باورم که انیمیشن باید جذاب باشد و کودک را به وجد بیاورد به‌گونه‌ای که بتوان در کنار ایجاد سرگرمی، پیام مذهبی مدنظر را انتقال داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>