سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ بهمن ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
همگام با سی و ششمین جشنواره فیلم فجر/

سیدحامد حسینی: «سرو زیر آب» پشتوانه فکری دارد/ فیلم هرچه انسانی‌تر باشد جهانی‌تر است

hamed-hoseini

تهیه کننده فیلم سینمایی «سرو زیر آب» معتقد است در روایت ما همه از هر قوم و نژاد و جغرافیایی می‌توانند با کاراکترها همذات پنداری کنند و به نظر من نگاه انسانی عمیق‌تر مخاطب جهانی را بیشتر می‌کند و این فیلم اخلاق انسان را در قبال حادثه به تصویر می‌کشد.

حامد حسینی که امسال با فیلم سینمایی «سرو زیر آب» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در این باره به خبرنگار سوره سینما گفت: این فیلم اول اثر سینمایی است که تهیه اش را به صورت کامل به عهده داشتم. پیش از این تجربه تهیه کنندگی فیلم «ملکه» بر عهده مرحوم ابوالقاسم حسینی بود که بعد از ایشان به نام من ثبت شد. پس از آن تقریبا ۶ سال پیش بود که برای اولین بار طرح «سرو زیر آب» شکل گرفت و نردیک ۵ سال تحقیق و نگارش آن به طول انجامید تا ۲۲ بهمن سال ۹۵ که کار کلید خورد و ۳۱ اردیبهشت نیز به پایان رسید.

وی افزود: از مهر سال گذشته این پروژه با طراحی، بازسازی و ساخت دکورهای خیلی سنگین در مساحتی بیش از ۲ هزار متر زمین آغاز شد و پس از فیلمبرداری نیز پست پروداکشن خیلی سنگینی را گذراندیم. به اعتقاد من کار کردن در حوزه دفاع مقدس اساسا دشوار است و «سرو زیر آب» نیز یکی از کارهای سخت و سنگین نسبت به آثاری که در این ژانر ساخته شده محسوب می شود.

حامد حسینی ادامه داد: ما به موضوعاتی مثل دفاع مقدس باید انسانی و اقلیمی بپردازیم و اگر این سوژه قرار به معرفی ایران داشته باشد این هدف عظیم تر می شود. در «سرو زیر آب» تعدد لوکیشن های ما در ۴ استان و ۸ شهر با همراهی یک تیم ۱۲۰ نفره و طراحی صحنه استثنایی کار را پیچیده تر می کرد. ما در این کار حجم بالایی از دکور، نورپردازی و بازیگر را داشتیم که شاید نظیر آن را پیش از این در پروژه های سینمایی از این جنس کمتر دیده باشیم.

sarve-zire-ab1

تهیه کننده «سرو زیر آب» عنوان کرد: من اعتقاد دارم این فیلم بیش از این که دفاع مقدسی باشد انسانی است. صحنه جنگ خاصی ندارد اما از تم آن به صورت ابزاری استفاده شده تا یک درام انسانی را روایت کند. به طور کل ژانر جنگ و دفاع مقدس یک حادثه است و این، ابزار خوبی است که انسان ها محک بخورند. این نگرش انسان نسبت به یک حادثه است که چنین واقعه ای را جنگی ببینی یا دفاعی. دقیقا در این نقطه سینمای شما نسبت به یک ایدئولوژی مشخص می شود.

وی اشاره کرد: فرهنگ یک ملت در چگونه بیان کردن یک حادثه نقش اساسی دارد و این تفاوت اینجا درست می شود که به پشتوانه یک نوع نگرش و تفکر واقعه ای مثل آن ۸ سال را جنگ بدانی یا دفاع مقدس. هرچه تم فرهنگی در بیان و نمایش یک حادثه یا موقعیت عمیق تر باشد نگاه شان به حادثه شفاف تر است. ما در فیلم «ملکه» اثری می سازیم که روایت ملت با یک پشتوانه را بیان می کند و در «سرو زیر آب» نیز بیانی از یک واژه جهانی را می گوییم که خط تفاوت ما را با دیگر ملت ها مشخص می کند.

حسینی اظهار کرد: سینمای جنگ غرب هم همین خط تفاوت را با باورها و اعتقاداتش نشان می دهند. ما در تفکر دفاع مقدس میگوییم اگر کسی به خاک تو تجاوز کرد تا لب مرز دفاع کن اما به خاک او وارد نشو. این تفکری عمومیت ندارد و شاید ملت دیگر بگوید اگر پیش بینی کردی مورد حمله قرار میگیری حمله کن. اینکه به انسانیت توجه کنید یا سلطه طلبی به نگاه  تفکر شما بستگی دارد.

وی گفت: فیلم های ژانر دفاع مقدس از قاعده انسانی مستثنی نیست. هرچه به ذات انسانیت نزدیک شویم اصالت فیلم بیشتر خواهد شد. حوادث جنگی برای بشر عمومیت دارد و مهم است که چه زاویه نگاهی داشته باشید چرا که نگاه اگر انسانی باشد غیربومی تر و جهانی تر می شود.

حامد حسینی در پایان بیان کرد: ما در «سرو زیر آب» با حادثه ای طرف هستیم که هر انسانی فیلم را ببیند با خودش فکر می کند اگر در چنین شرایطی قرار بگیرد چه می کند. در واقع در روایت ما همه از هر قوم و نژاد و جغرافیایی می توانند با کاراکترها همذات پنداری کنند. به نظر من نگاه انسانی عمیق تر مخاطب جهانی را بیشتر می کند و این فیلم اخلاق انسان را در قبال حادثه به تصویر می کشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>