سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ بهمن ۱۳۹۶ در ۶:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب
محمدمهدی حیدریان در برنامه «سینما دو» عنوان کرد:

باید دست سازمان اوج، حوزه هنری و دیگر نهادهایی را که در سینما ورود می‌کنند ببوسیم/ رضایت از نتیجه داوری‌ها

cinema2-1

رییس سازمان سینمایی پس از برگزاری جشنواره فیلم فجر برای بررسی این رویداد و مروری بر چشم انداز پیش روی سینمای ایران مهمان «سینما دو» شد و هم از حواشی داوری سخن گفت و هم درباره آینده حرف زد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی «سینما دو»، حامد عنقا مجری و سردبیر برنامه «سینما دو» در آغاز، با اشاره به اینکه حرف و حدیث های سینمایی همچنان بعد از جشنواره ادامه دارد، گفت: پس از پایان جشنواره فجر، سال جدید سینمایی ایران آغاز شده است و به همین دلیل نخستین برنامه بعد از جشنواره را به بررسی چشم اندازه جدید سینمای ایران اختصاص دادیم.

وی که میزبان محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی بود، در آغاز این گفتگو از حیدریان درباره حاشیه های این جشنواره پرسید و گفت: به نظر می رسید، سازمان سینمایی می خواست امسال بر خلاف سال گذشته، جشنواره کم حاشیه ای را پشت سر بگذارد. آیا موفق به این مهم شدید؟

حیدریان ضمن تشکر و قدردانی از رئیس و معاونان صدا و سیما، بیان کرد: معتقدم در جشنواره امسال با هم افزا کردن توان و اقدامات در وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما، یک حرکت ملی را انجام دادیم. شکوه جشنواره با آمدن همه مردم از همه استان ها بیشتر شد، زیرا توانستیم در ۳۰ استان کشور، جشنواره را اجرا کنیم و برای نخستین بار، صبح ها نیز برنامه ویژه ای را داشته باشیم.

وی نقدهای برنامه های صدا و سیما درباره جشنواره را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: نقد همیشه مثبت است و می طلبد که پیش برنده باشد اگر با نگاه مثبت اتفاق بیافتد.

هر متنی حاشیه ای دارد و این اصلا ایرادی ندارد

رئیس سازمان سینمایی پس از این مقدمه کوتاه، به سراغ سوال مجری «سینما دو» رفت و بیان کرد: هر متنی، حاشیه های خود را دارد که به صورت طبیعی ایرادی ندارد اما اگر این حاشیه مخل و غالب بر متن شود، اشکال دارد. تلاش خود را کردیم که جشنواره دچار حاشیه نشود و فکر می کنم این چنین شد.

حیدریان اضافه کرد: اساسا جشنواره خودش را بازتعریف کرد؛ هر سال جشنواره در یک قالب ارائه می شد اما امسال یک تعریف مشخص داشت و در همان مسیر گام برداشت. انتخاب فیلمها که می توانست بدون هدف باشد، امسال بر اساس یک سیاست مشخص انجام شد. من یک جلسه با داورها داشتم و برنامه جامع را توضیح دادم.

عنقا در ادامه با اشاره به تاکیدات دبیر جشنواره فجر بر داشتن نظام حرفه ای و اینکه اعضای هیئت انتخاب بدون هیچ اعمال نظری فیلم انتخاب کنند و همچنین اعضای هیئت داوران هم به همین ترتیب فیلم ها را داوری کنند، گفت: از سوی دیگر پس از دیدار شما با نمایندگان مجلس، یک نماینده گفتگو و اعلام کرد، قرار است امسال فیلم های حاشیه دار در جشنواره حضور نداشته باشند و قرار شد رضاداد، رابط بین سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی باشد. وقتی اینها را کنار هم می گذاریم، چطوری می توانیم بپذیریم، هیئت انتخاب بدون نظر رئیس سازمان سینمایی این کار را انجام داده است.

شاخصهایی برای انتخاب فیلمها نوشته شده بود

حیدریان با بیان اینکه از ابتدا برای جشنواره برنامه داشتیم، اظهار کرد: جشنواره محل گفتگو برای مردم و منتقدین و صاحبان فیلم ها است. در جشنواره با انتخاب فیلم ها، اولویت های فرهنگی را در حقیقت انتخاب می کنیم. در برنامه جامع، سینما را برای ایجاد تفاهم بیشتر تعریف کردیم و بر آن اساس، برای انتخاب فیلم شاخص هایی را نوشته بودیم.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی فیلم های سینمایی سرگرم کنندگی نیست بلکه سرگرم کنندگی، جزوی از قالب و بافت فیلم است. بنابراین شاخص نخست محتوا است و دسته دوم رعایت مباحث و مسائل فنی و حرفه ای است. دسته سوم نیز جذابیت است یعنی حرف خوبی که در فیلم زده می شود، باید برای مخاطب جذاب و شنیدنی هم باشد. اینها پارامترهایی است که می تواند کیفیت یک فیلم را تعریف کند.

cinema2-2

ماجرای گفته داروغه زاده به تهیه کننده «لاتاری» چه بود؟

عنقا اما به یک حاشیه در جشنواره در خصوص انتخاب فیلم ها اشاره و بیان کرد: تهیه کننده فیلم «لاتاری» اعلام کرده دبیر جشنواره فیلم فجر به او گفته، چینش جشنواره به گونه ای است که در جشنواره برای این فیلم اتفاقی نخواهد افتاد و جایزه ای نخواهد گرفت. اما آقای داروغه زاده دبیر جشنواره گفتند این حرف به طنز بوده است. در واقع بر اساس شاخص هایی که شما می گویید، باید گفت حرف تهیه کننده لاتاری بیهوده نیست.

حیدریان نتیجه گیری عنقا را اشتباه توصیف و اظهار کرد: بر اساس همان شاخص ها، فیلم «لاتاری» برای جشنواره فجر انتخاب شد.

اما مجری برنامه سینما دو، جاذبه های فرهنگی فیلم را باعث انتخاب فیلم دانست که حیدریان ضمن تائید این موضوع، تصریح کرد: لاتاری هر سه شاخص و پارامتر را داشت. رضوی تهیه کننده لاتاری این حرف را به من هم زدند که همان جا به ایشان گفتم، قطعا قصد دبیر جشنواره، طنز بوده است.

وی با اشاره به اینکه قطعا برای سینما اهدافی داریم و هیچ ابایی در گفتن آن اهداف نداریم، عنوان کرد:  فرهنگ بدون سینما نیست و سینما بخش مهمی از فرهنگ است. بنده تنها یک دیدار با هیئت داوران و انتخاب داشتم در آن دیدار، فقط برنامه ها را توضیح دادیم و هیچ دیدار دیگری با آنها نداشتیم.

عنقا تصریح کرد: اگر تنها در سه دقیقه گفتگوی شما با هیئت داورها، شاخص ها را بیان کرده باشید، تکلیف داوری ها مشخص شده است. در واقع داورها می دانستند نباید به فلان فیلم توجه داشته باشند.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ گفت: اگر فیلم حدود اخلاقی را رعایت نکرده است و یا متمسک به خلاف اخلاق عرفی شده است، به جشنواره توجه نمی کنیم و این موضوع مجزا از اعطای پروانه است. قطعا اگر فیلمی وجود دارد که به ارزش ها بیشتر ورود کرده و به ارزش های ناب تری توجه کرده، با توجه به محدویت هایی که در انتخاب داریم، اولویت گذاری می کنیم و این فیلم را انتخاب می کنیم.

عنقا در ادامه به این چالش اشاره کرد: بر اساس همان شاخص هایی که اعلام کردید، داورها نباید به «عرق سرد» اقبالی نشان می دادند اما همه بازیگرهای این فیلم کاندیدای سیمرغ شدند. اما از سوی دیگر لاتاری به کل نادیده گرفته شد. معتقدم این یک تعارض است زیرا اصلا منظور از ارزش ها مشخص نیست.

معنای داوری جشنواره این نیست که هر آنچه داوران انتخاب کردند انتخاب رئیس سازمان سینمایی است

حیدریان در مقام پاسخ گفت: نمی خواهم به دلیل موقعیتی که دارم وارد مصادیق شوم. داوری و هیئت انتخاب، از افرادی تشکیل می شود و سازمان سینمایی، ملاک و معیارهایی در اختیار آنها قرار می دهد اما در نهایت متکی به انتخاب آنها می شود. بنابراین معنای داوری این نیست، هر آنچه انتخاب کردند، انتخاب رئیس سازمان سینمایی است. وقتی جوایز اصلی را می بینیم که به چه فیلم هایی اعطا شده است، کاملا درک می کنیم موضوع و شاخص ها به هیئت داوران منتقل شده است؛ کما اینکه انتخاب مردم نیز به همین کاندیداهایی بود که توسط هیئت داوران انتخاب شده بودند.

مجری و سردبیر «سینما دو» در ادامه بیان کرد: بدیهی است وقتی جایزه بهترین کارگردانی را به توکلی و حاتمی کیا برای فیلم های «تنگه ابوقریب» و «به وقت شام» می دهید و یا جایزه بهترین فیلم را به «تنگه ابوقریب» که یک فیلم ارزشی است می دهید، نشان از موضع گیری ها بر اساس شاخص ها است. اما وقتی حرف های شما را کنار حرف های داوران می گذاریم، دچار تناقض می شویم.

وی همچنین به صحبت های هیئت داوران اشاره کرد: آقای فروتن می گوید فیلمی را دوست دارم که در آخر، کسی، کسی دیگر را نکشد و با مذاکره حل شود! کجای دنیا چنین حرفی از طرف یک داور شده می شود؟ همچنین آقای صدرعاملی می گوید، وقتی با فیلمی ارتباط برقرار نکنم، فیلمبرداری آن فیلم را هم نمی بینیم. گفته می شود در فیلم «لاتاری» خشونت وجود دارد اما فیلم هومن سیدی که جایزه گرفت هم پر از خشونت است. اینها را از شما به عنوان رئیس سازمان سینمایی می پرسیم چون گفتید داورها بر اساس سیاستی مشخص چیده شدند و در نهایت مسئولیت این اتفاق بر عهده کسی است که تصدی این جشنواره را بر عهده دارد.

خروجی جشنواره با نگاه محمدرضا فروتن فاصله دارد

حیدریان در مقام پاسخ اشاره کرد: وقتی از برنامه جامع برای سینما و برگزاری جشنواره صحبت می کنیم، فقط درباره یک عضو سخن نمی گوییم بلکه باید مجموعه ای اتفاقات بیافتد تا به یک نتیجه برسیم. اینکه داوری بگوید میل من این است که باعث تعیین نتیجه یک جشنواره نمی شود زیرا او فقط یک عضو است؛ همانطور که مشاهده هم می کنید، خروجی جشنواره با نگاه آقای فروتن فاصله دارد.

وی افزود: در جلسه ای، درباره این صحبت آقای صدرعاملی بحث شد و ایشان بارها گفتند منظورم چیزی که برداشت شده، نیست و امکان ندارد بخش های مختلف یک فیلم را نبینیم. بقیه اعضای داوری هم باید در این باره روشن گری کنند که دارند این کار را انجام می دهند. ممکن نیست فیلمی دیده نشده باشد اما ممکن است سلیقه داورها در مورد بعضی فیلم ها جور در نیاید و اگر یک هیئت داوری دیگر بود، نتایج هم متفاوت بود.

از نتیجه داوری ها راضی هستم

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: بنده در جشنواره فجر داوری نکردم اما از نتیجه داوری ها راضی هستم. داوران همه افرادی کارشناس هستند که نسبت به کارشان شناخت دارند.

عنقا در ادامه برنامه به بی مهری هایی که به مستندسازها شد اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه توجه زیادی به مستندسازها نشد، شاید حق داشتند که آن نامه اعتراضی را بنویسند.

محمد مهدی حیدریان با اشاره مستندسازها و سازندگان انیمیشن عنوان کرد: مستندسازی همانطور که در جشنواره سینما حقیقت دیدیم، نشان داد یک جهش بلند کرده است و قدم های بزرگی به ویژه در زمینه مستندهای بلند و سینمایی برداشته شده است. حدود دو سال است که اجاره سالن هایی را که فیلم هایی در قالب هنر و تجربه پخش می کنند برای کمک به مستند و فیلم کوتاه می دهیم. حاصل جشنواره سینما حقیقت این بود که مستندها می توانند اکران شوند و مردم را جذب کنند.

امکان رقابت فیلمهای مستند با آثار داستانی را فراهم کردیم، حضور مستندها بسته به نظر فیلمسازان است

وی بیان کرد: مستندها تا قبل از این نهایتا ۱۰ میلیون فروش داشتند اما شاهد هستیم، فروش بعضی مستندها به ۱۰۰ میلیون نیز رسیده است و این نوید بخش رشد مستند است. دبیرخانه جشنواره فیلم فجر به این نتیجه رسید، همگام با جشنواره های دنیا، اگر مستندی قابلیت داوری همگام با فیلم های داستانی را داشت، داوری کنیم. در همین راستا، امسال برای نخستین بار دو فیلم انتخاب شدند و به فیلم های داستانی اضافه شدند.

عنقا با اشاره به سینما حقیقت گفت: طبق بیان برخی مستندسازها، سینما حقیقت در قامت یک جشنواره جهانی است و به همین دلیل فیلم هایی که از کشورهای دیگر به جشنواره سینما حقیقت آمدند، بیش از فیلم های داخلی بودند؛ بنابراین چه لزومی داشت که فیلم های مستند در جشنواره فجر داوری شوند.

حیدریان پخش فیلم های مستند در جشنواره فجر را یک احترام به درخواست فیلمسازهای مستند عنوان و اظهار کرد: چون مستندسازی، پتانسیل و توانایی اش را به فعلیت رسانده است، این امکان را بگذاریم که مستند در جدول فیلم های سینمایی و داستانی دیده شوند اما در نهایت فیلم مستند امکان رقابت در رشته های زیادی را ندارد. در سال های آینده نیز امکان حضور مستندسازها در جشنواره فجر وجود دارد و این امکان را نمی گیریم و حضور مستندها به نظر فیلمساز بستگی دارد اما قطعا یک عرصه رقابت آزاد با فیلم های داستانی خواهد بود.

باید از انیمیشن ها در اکران حمایت شود

حیدریان درباره انیمیشن نیز گفت: در انیمیشن در آستانه جهشی بزرگیم زیرا از معدود کشورهایی هستیم که این تعداد انیمیشن را در سال در حال ساخت داریم. برنامه های جامعی برای انیمیشن داریم و در این راستا یک معاونت داریم. این یک برنامه و نه اتفاق است. البته در اکران باید حمایت جدی شوند و به این سمت برویم که جایگاه خودش را به دست بیاورد زیرا مادر سینمای دیجیتال را انیمیشن عنوان می کنند.

وی همچنین درباره فیلم های اول جشنواره امسال نیز بیان کرد: واقعا این را معتقدم نیروی جوان برای صنعت تصویر یک سرمایه عظیم است. معتقدم جنس و خلاقیتی که سینمای دیجیتال نیاز دارد در جوان ها بیشتر هست و به همین دلیل سینمای آینده به خلاقیت جوان نیاز دارد. البته این بدان معنا نیست که بگوییم سالی ۳۰ نیروی جوان وارد این کار و فضا شوند زیرا با این موضوع هم به سینما و هم به جوان صدمه می زنیم.

اینکه هر سال ۳۰ درصد فیلمها، توسط فیلمها تولید شوند باعث می شود سینمای آماتوری داشته باشیم

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اگر هر سال ۳۰ درصد کارهای سینمایی توسط فیلم اولی ها اتفاق بیافتد، یک سینمای آماتوری خواهیم داشت. امسال ۲۰ فیلم کار اولی در سینما داشتیم که از این تعداد سه فیلم در جشنواره فجر انتخاب شدند که هر دو عدد خوبی نیستند.

عنقا اما به این موضوع نقد داشت و اظهار کرد: البته از سه فیلم یاد شده، دو فیلم واقعا فیلم اولی نبودند زیرا مهران احمدی و رضا مقصودی پیش از این سابقه سینمایی داشتند.

فیلم اولی ها صاحب یک جشنواره می شوند

حیدریان پاسخ داد: به هر حال باید یک قرارداد تعریف شده برای فیلم اولی ها داشته باشیم و به همین دلیل به کسانی که نخستین فیلمشان را کارگردانی می کنند، این مهم اعطا می شود. در راستای حمایت از فیلم اولی ها، در حال طراحی ساز و کاری برای یک جشنواره هستیم‎.

مجری برنامه سینما بلافاصله گفت: اگر قرار است باز هم جشنواره ای دیگر به سینما اضافه کنیم، تقریبا روزی دو جشنواره خواهیم داشت! در فرانسه هم جشنواره های زیادی برگزار می شود اما آنها جشنواره های محلی هستند، ضمن اینکه آنجا کسی انتظار ندارد فیلم به جشنواره کن برود اما اینجا اگر هزار جشنواره هم برگزار شود، باز هم همه انتظار دارند به جشنواره فجر بروند.

وقتی سینما حقیقت طراز بین المللی دارد چه اصراری برای حضور در جشنواره فجر است؟

حیدریان ضمن تائید اینکه باید این نگاه در ایران اصلاح شود، عنوان کرد: وقتی سینما حقیقت طرازی بین المللی دارد، چه اصراری داریم به جشنواره فیلم فجر برویم؟ باید تصورات غلط را اصلاح کنیم که البته این جشنواره نارضایتی و خون ریزی دارد.

وی اشاره کرد: نسبت به کارگردانان جوان برای اینکه بتوانند توانمند تر شوند برنامه داریم. آنها باید با هم رقابت کنند و چکیده آنها در مقایسه آزاد، با بقیه فیلمسازان قدیمی رقابت کنند.

عنقا در ادامه به جشنواره فیلم فجر اشاره و اظهار کرد: خیلی ها معتقدند معلوم نیست جشنواره فجر واقعا جشنواره است یا یک جشن؟ کدام جشنواره در دنیا در کل استان ها برگزار می شود؟ همه این موضوعات از آنجا لطمه می خورد که هیچ وقت کار بلند نکرده ایم و عمر برنامه هایی که در حوزه فرهنگ و هنر انجام می شود خیلی طولانی نیستند. امسال برای جشنواره فجر تصمیم گرفتند، ۲۲ فیلم حضور داشته باشد اما این تصمیم برای همین دوره از جشنواره گرفته می شود و بعد از تغییر مدیریت، همه چیز تغییر خواهد کرد. اساسا چرا جشنواره فجر نگاه مشخصی ندارد در حالی که همه جشنواره های دنیا، نگاه شان مشخص است.

برای جشنواره فیلم فجر یک برنامه جامع و انتظار داریم غیر از آن عمل نکنند

رئیس سازمان سینمایی پاسخ داد: این موضوع به سیاست های فرهنگی کشور و نه وزارت ارشاد و تلویزیون بر می گردد. ما یک برنامه جامع داریم و همه انتظار داریم غیر از این عمل نکنیم. سعی کرده ایم برنامه ای که چیده ایم فنی باشد و اگر این برنامه درست عمل کند، کسانی که بعد از ما می آیند، تشویق خواهند شد که آن را ادامه دهند.

جشنواره فیلم فجر صاحب برنامه پنج ساله می شود

وی اضافه کرد: در ایام جشن پیروزی انقلاب، یک جشن پیروزی برگزار می کنیم و داریم با هدف گذاری هایی که می کنیم، هویت آن را مشخص می کنیم. سه سال پیش حدود چهار هزار فیلم از بخش بین الملل آمد، اما امسال به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است زیرا فیلمسازهای کشورهای دیگر می دانند نگاه جشنواره چیست و بر اساس آن، فیلم هایشان را به جشنواره می فرستند. سعی می کنیم جهت جشنواره فیلم فجر را در قالب برنامه پنج ساله حفظ کنیم تا صاحب یک رویکرد باشد.

عنقا در ادامه گفت: شما سال ها جزو مدیران حوزه سینما هستید و توقع از شما این است برنامه ای برای جشنواره فجر داشته باشید که فقط خودتان ضامن اجرای آن نباشید و اگر قرار شد در جای دیگری خدمت کنید، آن برنامه ادامه داشته باشد.

حیدریان در پاسخ بیان کرد: سعی کرده ایم برنامه را طوی تنظیم کنیم که خودش باعث ایجاد ساختارهایی شود که ضامن اجرای اولیه همین ساختار باشد.

سینمای استراتژیک فقط سینمای جنگی نیست، محمدرسول الله هم هست

مجری «سینما دو» در ادامه درباره سینمای استراژیک پرسید و حیدریان پاسخ داد: سینمای استراتژیک، سینمایی است که به موضوعات راهبردی نظام می پردازد. سینمای استراتژیک فقط جنگ نیست؛ جنگ یکی از مادرها و پایه های آن است. سینمای استراتژیک تنها مربوط به عمق دفاعی ما نیست، بلکه یکی از حیاتی ترین آنها است. اگر فقط همین ابعاد از سینما را سینمای استراتژیک و راهبردی ببینیم، از بخش های مهم دیگر صرف نظر کرده ایم. فیلمی که درباره حضرت رسول ساخته شد نیز سینمای راهبردی است زیرا نگاه دینی و خواستگاه معرفتی ما را معرفی می کند. فیلم هایی که نقد عمیق اجتماعی انجام می دهد نیز جزو سینمای راهبردی محسوب می شوند زیرا اگر نتوانیم جامعه را یک جامعه مصون و مقاوم بار بیاوریم، قطعا نمی توانیم موفق باشیم.

cinema2-3

باید دست سازمان اوج، حوزه هنری و دیگر نهادهایی را که در سینما ورود می کنند ببوسیم

وی تاکید کرد: سینمای اجتماعی باید مسائل مهم و استراتژیک داخل جامعه را شناسایی کند و به آنها به خوبی بپردازد.  یک بخش از سینمای راهبردی را بخش خصوصی نمی تواند ورود کند و به همین بعضی ارگان ها در این بخش ورود پیدا می کنند. البته بعضی ها نسبت به این موضوع نقد دارند که به نظرم حرف های ژورنالیستی است؛ هر کسی بتواند هر نوع امکانی برای سینما فراهم کند تا بتوانیم موضوعات مختلف را که در صدر آن، مسائل راهبردی قرار دارند بسازیم، حتما استقبال می کنیم. بنابراین باید دست سازمان سینمایی اوج، حوزه هنری و دیگر نهادها و ارگان هایی را که در سینما ورود می کنند ببوسیم زیرا سینماگران کشور باید فیلم بسازند و حرف خودشان را بزنند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: فیلم «رستاخیز» جزو فیلم های استراتژیک است و اتفاقا سرمایه خودش را از بخش خصوصی به دست آورده است. نیازمند حمایت های جانانه توسط ارگان هایی که در هدف با فیلم های استراتژیک همسو هستند، هستیم. اتفاقا ضعف سینمای استراتژیک ایران در همین بخش است؛ سینما قله هایی دارد که برای رسیدن به آن نیازمند امکاناتی است و بدون آن امکان رسیدن به قله وجود ندارد. البته همه سینما، سینمای راهبردی نیست و بخشی از راس هرم را تشکیل داده است اما به هر حال نیاز است بیشتر دیده شود زیرا تاثیر و قوت سینما در پناه همین امکاناتی که در اختیار قرار می گیرد، وجود دارد.

باید سیستمی پیاده کنیم که فیلمهای بخش خصوصی نگرانی بابت سرمایه شان نداشته باشند و حتی فیلمهای استراتژیک را نیز همین بخش بسازند

وی همچنین با تاکید بر اینکه سینمای کشور باید پاسخگوی فیلم هایی که بخش خصوصی هزینه کرده نیز باشد، اظهار کرد: سیستم هایی باید توسط مسئولین پیاده شود که فیلم های بخش خصوصی نیز نگرانی بابت سرمایه نداشته باشند و البته فیلم های استراتژیک نیز مانند کشورهای پیشرو، توسط بخش خصوص ساخته شود.

عنقا در تائید صحبت های سازمان سینمایی کشور، تصریح کرد: مشکل اصلی در این بخش کمبود سالن های سینما است وگرنه خیلی از فیلم ها پتانسیل نمایش را دارند. موضوع فیلم سوزی که در چند ماه اخیر شاهد آن بودیم، شاید اگر صد سالن سینما بیشتر داشتیم، با آن مشکل روبرو نبودیم.

حیدریان بیان کرد: در سینما یک محتوا و یک نیاز داریم. همچنین یک ساز و کار تولید و یک بازار و عرضه داریم. برای هر کدام از اینها نیازمند یک برنامه هستیم. اگر تعریف درستی از موقعیتی که در آن حضور داریم نداشته باشیم، دچار خطا می شویم. فضای سایبری که در اطراف ما قرار دارد، روز به روز بیشتر با تصویر تغذیه می شود. اینترنت واسطه ها را از بین برده است و همانطور که می دانید ضریب نفوذ اینترنت در ایران گسترده و بین خانم ها و آقایان برابر است.

صد هزار فارغ التحصیل سینمای جوان لشکر تصویری کردن محتوای سایبری هستند

وی افزود: در ظرف سه سال آینده، ۸۵ درصد محتوای سایبری تصویر خواهد بود؛ اگر کشوری در این بی واسطگی فضای مجازی بخواهد فرهنگ خودش را حفظ کند، باید جایگاه خودش را در فضای سایبری تعریف کند و البته حرفش باید متفاوت و خالص متعلق به خودش باشد که همه اینها با تصویر اتفاق می افتد. بنابراین باید به وسعت خرده فرهنگ ها و فرهنگ هایی که داریم، تولید کننده باشیم تا بتوانیم دیده شویم. حدود صد هزار فارغ التحصیل سینمای جوان در کشور داریم؛ پس لشکر این کار را داریم یعنی نیروهایی که بتوانند با زبان تصویر صحبت کنند، وجود دارد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه شبکه هایی نیاز داریم که هر کس، در هر جایی بتواند در این شبکه سازی یا تبدیل پیام به تصویر، فعالیت کند و البته به بازاری نیاز داریم که این محتواها عرضه شود، تاکید کرد: در دو سه سال اخیر تلویزیون های اینترنتی مانند «لنز» و امثال آنها آغاز به کار کرده اند و مهم این است هر کسی بتواند در فضای رقابتی در خانه انتخاب کند و ما نیز باید همه فشار خود را در بخش تولید بگذاریم.

وی مطرح کرد: برنامه جامع ما این است که بتوانیم در حجم زیادی در حوزه فرهنگی کشور، تولید کنیم و در بازار نیز عرضه کنیم.

عنقا با اشاره به شبکه های اینترنتی و VOD گفت: این بخش حدود دو سال است که در کشور فعالیت می کند؛ الان نیز چند سامانه در کشور فعال هستند خیلی خوب کار می کنند اما بالای ۹۰ درصد محتوایی که تولید می کنند، باعث ترافیک اینترنتی می شود. این شبکه ها قرار بود در یک تعامل میان وزارت ارشاد و ارتباطات ایجاد کنند تا محتوای تولید کننده ها، در این شبکه ها قرار بگیرد اما در حال حاضر تنها کاری که می کنند، محصولات DVD که در بازار ارائه می شود را در شبکه خود پخش می کند. در واقع همچنان در نهضت تولید محتوا مشکل داریم.

مجری برنامه سینما دو ادامه داد: اگر قرار باشد محتوایی که درباره آن صحبت می کنیم، سینما باشد هم ساز و کار درستی نیست. شبکه هایی که در دنیا در این حوزه فعالیت می کنند، همه محتواهایشان اختصاصی است. قبل از اینکه به تولید محتوا برسیم، تقاضا را با یک عرضه پوشش دهیم و الان تمام شبکه های اینترنتی کشور، محصولات خارجی را پوشش می دهند که مطلقا، امکان ندارد کپی رایت آن را خریداری کرده باشند. در چنین حالتی که محتوای خارجی با قیمت پایین در این شبکه ها عرضه می شود، محتوای ایرانی جایی برای تولید و عرضه دارد؟ قبل از فکر کردن درباره این موضوع، درگیر مجوز دادن شدیم. اگر وزارت ارشاد متولی تولید محتوا می شد، خیلی از مشکلات حل می شد.

تا زمانی که به جای محتوا، ترافیک و خط اینترنت را می فروشیم یعنی این فناوری را نشناخته ایم

حیدریان ضمن تائید این صحبت ها، عنوان کرد: این موضوع فقط مربوط به یک سازمان و یا وزارت خانه نیست بلکه نیاز به یک مفاهمه ملی دارد. وقتی ترافیک و خط را می فروشیم یعنی مفاهمه شکل نگرفته است. یکی از این شبکه ها گفته بود می خواهیم هزار میلیارد تومان وام بگیریم تا بتوانیم با تاسیس ایستگاه های مخصوص، کیفیت تصویر را ارتقاء دهیم. اما حقیقت آن است، این دوران گذشته است و کسی موفق است که بتواند صاحب محتوا باشد. بنابراین تا زمانی که ترافیک می فروشیم، یعنی این فناوری را نشناخته ایم؛ باید محتوا و نه پهنای باند و ترافیک را بفروشیم.

عنقا به عادت بد ایرانی ها برای تماشای محتواهای رایگان اشاره کرد و حیدریان پاسخ داد: نباید نا امید بود؛ این واقعیت را هم ببینیم که در همین وضعیت از ابتدای سال، بخش خصوصی حدود ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تولید ویژه شبکه VOD وزارت ارشاد کرده است که اگر بازگشت نداشت، نباید این کار را می کرد.

وی تصریح کرد: روز به روز ارزش رایت VOD در حال افزایش است؛ اساسا بازار اصلی ما این بخش است و در حال حاضر در مرحله آغاز هستیم. ستاد صیانت که کارش را تازه شروع کرده است، با متخلفان برخورد می کند زیرا در کنار دعوت و فراخوان برای تولید، باید امنیت سرمایه گذار نیز فراهم شود زیرا اگر همزمان این اتفاق رخ ندهد، محکوم به شکست هستیم.

حیدریان مجددا به برنامه جامع سینما اشاره کرد و ادامه داد: نگاه این برنامه این است که نهضت تولید محتوا با داشتن نیروی انبوه که به تولید مسلط باشد، امکان پذیر است. در برنامه جامع ملی ارتباط با دانشگاه پیش بینی شده است و به سمت آموزش های مهارتی مکمل رفته ایم. هر دانشجویی که در رشته سینما قبول شود، کارتی به او تعلق می گیرد و با آن سرویس و خدماتی ارائه می دهیم تا بتوانند در صحنه فیلم ها حضور داشته باشند.

رئیس سازمان سینمایی کشور از لزوم ورود بخش خصوصی گفت و اظهار کرد: خانه سینما، سازمان سینمایی و دانشگاه باید با هم کار را پیش ببرند زیرا اجرای آن در دولت به تنهایی امکان پذیر نیست زیرا ممکن است سه سال دیگر ما نباشیم و کار را ادامه دهیم.

وی به عدالت در توزیع اشاره و عنوان کرد: یک روش قدیمی تا همین امسال اجرا می شد که در آن تجدید نظر کردیم. سازمان سینمایی به عنوان هماهنگ کننده در این آئین نامه تجدید نظر کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>